Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.2° 19.6°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.0°
2 BF
73%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
19.0° 17.7°
2 BF
77%
Ιωάννινα
Ασθενής ομίχλη
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.6° 17.6°
1 BF
75%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
0 BF
72%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
1 BF
73%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
21.4° 20.5°
5 BF
56%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 15.5°
3 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
4 BF
49%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
69%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
0 BF
68%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.6° 17.3°
1 BF
57%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.3°
0 BF
55%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
2 BF
71%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.5° 13.5°
1 BF
83%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Νίκος Καραθάνος, σκηνοθέτης/ φωτογραφία του Βασίλη Βρεττού

Το μοντέλο στην εξουσία

Το Φεστιβάλ Αθηνών ξεκινάει με μια πραγματικά πρωτότυπη, ξεχωριστή έκθεση που έχει τίτλο «Mise en Abyme / Ο εαυτός μέσα στον εαυτό». Πρόκειται για την έκθεση του εικαστικού φωτογράφου Βασίλη Βρεττού, που εγκαινιάζεται την 1η Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Ιουλίου στην Πειραιώς 260.

Εδώ λειτουργεί η εξής ιδιαιτερότητα: το μοντέλο καθοδηγεί τον δημιουργό και τον οδηγεί σε άγνωστες πτυχές, σ’ έναν «εαυτό μέσα στον εαυτό». Πρωταγωνιστές είναι γνωστά ή άγνωστα πρόσωπα, τα οποία σκηνοθετούν τον εαυτό τους σε «ιστορίες μέσα στις ιστορίες». Γνωστοί και άγνωστοι ήρωες τοποθετούν οι ίδιοι τον τρόπο και τον τόπο του εαυτού τους για να απαθανατιστεί από τον καλλιτέχνη.

Εχουν την ελευθερία να εκθέσουν ένα άγνωστο κομμάτι της προσωπικότητάς τους, να αποδομήσουν και να επαναδομήσουν τη συμβατή τους ταυτότητα. Ο κάθε ένας μάλιστα συνοδεύει τη σκηνοθετική του επιλογή μ’ ένα κείμενο στο οποίο εξηγεί γιατί διάλεξε να φωτογραφηθεί έτσι, ποια αντικείμενα προτίμησε για να τον/την περιβάλλουν, ποια πτυχή του εαυτού του θέλησε να αναδείξει.

Και εν τέλει υπάρχει κάποιο κρυμμένο μήνυμα πίσω από την εικόνα; Το σώμα της έκθεσης θα αποτελέσουν γύρω στα 40 σκηνοθετημένα πορτρέτα.

Η ανατρεπτική ιδέα προέκυψε από το εμμονικό ενδιαφέρον του Βασίλη Βρεττού για το «πίσω μέρος» των πραγμάτων, την backstage αποτύπωση γεγονότων.

Ετσι κατευθύνθηκε ανάποδα: αντί να σκηνοθετήσει ο ίδιος τα πρόσωπα για τη φωτογράφηση, ζήτησε από εκείνα να ορίσουν το σκηνοθετικό πλαίσιο.

Την αρχική σύλληψη προχώρησε η Ιρις Κρητικού, η οποία επιμελείται την έκθεση. «Το περασμένο φθινόπωρο ο Βασίλης Βρεττός μού ζήτησε να συνεργαστούμε», μας λέει. «Είχαμε ξαναδουλέψει μαζί κι άλλες φορές. Καλλιτέχνης που αγαπά το backstage, είχε ήδη αρχίσει να δουλεύει με φωτογραφίες δικών του ανθρώπων, άσχετων με τον χώρο του πολιτισμού. Του πρότεινα να επεκτείνουμε την ιδέα του στον κόσμο της τέχνης. Ετσι το ένα έφερε το άλλο, ολοκληρώσαμε την πρόταση δουλεύοντας με αγάπη».

Ανάμεσα στα πρόσωπα της έκθεσης συναντά κανείς γνωστούς ηθοποιούς, σκηνοθέτες, ζωγράφους, συγγραφείς, τραγουδιστές, μουσικούς, που σκηνοθετούν ένα όνειρο, μια φαντασίωση, μια επιθυμία τους. Και επειδή αρκετά από τα πρόσωπα αυτά έχουν συμμετάσχει στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών τα τελευταία χρόνια (Νίκος Καραθάνος, Αγγελος Παπαδημητρίου, Εύα Μανιδάκη, Νίκος Διαμαντής, Μύρων Μιχαηλίδης, Σταύρος Μπένος, Γιώργος Κουρουπός, Μαριάννα Κάλμπαρη, Γιάννης Καλαβριανός, Λυδία Φωτοπούλου, Γιώργος Γλάστρας, bijoux de kant και άλλοι), ο χώρος της Πειραιώς 260 θεωρήθηκε ο πλέον ενδεδειγμένος για την πραγματοποίηση της έκθεσης.

Στα έργα, που δημιουργήθηκαν ειδικά για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, οι πρωταγωνιστές εμφανίζονται σε ρόλους-έκπληξη που ξαφνιάζουν, διασκεδάζουν, συγκινούν τον θεατή.

● Ο Στάθης Λιβαθινός μέσα στο γραφείο του στο Εθνικό Θέατρο με τις αγαπημένες υδρόγειες σφαίρες του.

● Ο Δημήτρης Καραντζάς στο καμαρίνι του Λευτέρη Βογιατζή.

● Η Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ καθισμένη στο ντιβάνι το σπιτιού της μ’ ένα κόκκινο κουβερτάκι κρατά στο χέρι ένα ραδιόφωνο, αυτό που της κρατά συντροφιά τα βράδια.

● Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο κλειστό, ακατοίκητο σπίτι του παππού της στην Πατησίων.

«Ο γαλλικός όρος “mise en abyme”, που τιτλοδοτεί την ενότητα, σημαίνει στην τέχνη και τη λογοτεχνία “την εικόνα που εμπεριέχεται μέσα στην εικόνα” ή “την πλοκή που εμπεριέχεται μέσα στην πλοκή” και συνδέεται στην πρωτογενή εκδοχή του με μεσαιωνικά σύμβολα που απεικονίζουν τη θέση ενός υποκειμένου στην άβυσσο. Στην τέχνη και τη λογοτεχνία ο όρος καθιερώθηκε από τον André Gide», εξηγεί η Ιρις Κρητικού.

Ο Βασίλης Βρεττός -ιδρυτής της εταιρείας ACCENT από το 1994- δραστηριοποιείται ως εικαστικός φωτογράφος δουλεύοντας αυτοτελείς θεματικές ενότητες. Εχει πραγματοποιήσει ατομικές και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συνεργάστηκε με το Μουσείο Μπενάκη για την καταγραφή επαγγελμάτων σε όλη τη χώρα (προβιομηχανικών & σύγχρονων) αποτυπώνοντας το αντικείμενο εργασίας αλλά και τον ανθρώπινο μόχθο.

Τμήμα του υλικού παρουσιάστηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα», το 2000.

Εχει συνεργαστεί με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων σε εκδόσεις με θέμα τα Αρχαία Μνημεία της Αθήνας:

⇒Με τον Οργανισμό Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας στην καταγραφή των εργασιών αναβάθμισης του ιστορικού κέντρου της πόλης και ανάδειξης των μνημείων και κτιρίων της.

⇒Με το Πολιτιστικό Ιδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς για τη φωτογράφηση των μουσείων του με προβιομηχανικά επαγγέλματα.

⇒Με το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως για την καταγραφή των εργασιών ανέγερσης και τη μεταφορά και τοποθέτηση των εκθεμάτων.

Το 2010 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Αγρα το φωτογραφικό του λεύκωμα «Μαρμαροτεχνίτες της Ακρόπολης». Με την ευκαιρία της έκθεσης θα κυκλοφορήσει και ειδική έκδοση.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το μοντέλο στην εξουσία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας