Έλλειψη πολιτικής βούλησης, αλλά και αναποτελεσματικότητα στη διαχείριση του θέματος με τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια απέδωσε στην κυβέρνηση ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Στέργιος Καλπάκης, μετά τις ανακοινώσεις υπουργών και του κυβερνητικού εκπροσώπου για το θέμα.
Είχαν προηγηθεί οι δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας, Άκη Σκέρτσου, που προανήγγειλε «σημαντικές μειώσεις» στα βασικά πακέτα ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, του κυβερνητικού εκπροσώπου Παύλου Μαρινάκη, ο οποίος διέψευσε τον Άκη Σκέρτσο, αλλά και του υπουργού Εργασίας, Άδ, Γεωργιάδη, που απέδωσε τις υψηλές τιμές στην προεκλογική περίοδο και στο γεγονός ότι δεν ήταν πρωθυπουργός ο... Κυριάκος Μητσοτάκης.
Μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό στο «Κόκκινο 105.5 FM», ο Στέργιος Καλπάκης επισήμανε ότι η κυβέρνηση θυμήθηκε να «ενοχληθεί» από το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αργοπορημένα και για επικοινωνιακούς λόγους, ενώ έχει αφήσει ανεξέλεγκτη την αγορά.
«Είναι 12 Ιουλίου και η κυβέρνηση αποφάσισε να ασχοληθεί με το θέμα αυτό μόλις πριν δυο μέρες. Το θέμα βέβαια δεν είναι μόνο η καθυστερημένη προσπάθεια αντιμετώπισης, αλλά και η έλλειψη πολιτικής βούλησης. Όταν τα καύσιμα έχουν μειωθεί σε σχέση με πέρσι κατά 45% αλλά οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν στα ύψη, τίθεται προφανώς θέμα αισχροκέρδειας. Αισχροκέρδεια σε βάρος των πολιτών, πολλοί εκ των οποίων έχουν ήδη κλείσει τα εισιτήριά τους και σε βάρος όσων δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ανταπεξέλθουν σε αυτά τα κόστη», σημείωσε ο Στέργιος Καλπάκης.
Θύμισε δε τα «μπινελίκια» Σταϊκούρα προς τους τραπεζίτες, που τελικά ήταν κενά περιεχομένου και φυσικά δεν έφεραν αποτέλεσμα.
«Η υπόθεση αυτή θυμίζει τα “μπινελίκια” που υποτίθεται ότι αντάλλαζε ο κ. Σταϊκούρας με τους τραπεζίτες, στη συζήτηση που γινόταν τότε για τα πολύ υψηλά επιτόκια δανεισμού. Η Ν.Δ. αντιμετωπίζει με την ίδια λογική όλα αυτά τα θέματα. Αφήνει την αγορά δήθεν να αυτορρυθμίζεται και όταν τα αποτελέσματα είναι πολύ αρνητικά, δηλώνουν ενοχλημένοι, κάνουν παραινέσεις, χωρίς όμως κάτι ουσιαστικό. Και αυτό αναδεικνύει και μια στρατηγική διαφορά ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία», επισήμανε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Πλήγμα για τη νησιωτική Ελλάδα η αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων»
Οι υπέρογκες αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων συνιστούν σημαντικό πλήγμα για τη νησιωτική Ελλάδα, για τους επισκέπτες των νησιών αλλά και για τον τουρισμό συνολικά.
Η ανεξέλεγκτη ακρίβεια σε όλους τους τομείς που έχει τις ευλογίες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αποτελεί βασική αιτία για τη μείωση της τουριστικής κίνησης στη χώρα μας. Οι αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, σε μια ήδη επιβαρυμένη τουριστική αγορά από τη μείωση της ζήτησης, αποτελεί σημαντικό πλήγμα για τις τοπικές οικονομίες καθώς θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της τουριστικής κίνησης. Την ίδια στιγμή, οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών βλέπουν το κόστος ζωής τους να αυξάνει δραματικά από την άνοδο των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την ίδια στιγμή που οι μετακινήσεις τους για λόγους κοινωνικούς, επαγγελματικούς, υγείας κλπγια τον ίδιο λόγο καθίστανται απαγορευτικές.
Δεν πρέπει κανείς να ξεχνά ότι οι υψηλές τιμές έρχονται ως συνέχεια μιας πορείας συνεχούς ανόδου των τιμών των εισιτηρίων που έρχεται από την περυσινή χρονιά. Μια χρονιά που η τουριστική κίνηση διασφάλισε σημαντικά αυξημένα έσοδα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ειδικά φέτος, που οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί κατά 45% , οι αυξήσεις είναι εντελώς αδικαιολόγητες.
Η ισχύς των νέων τιμών από την 1η Ιουλίου 2022 και μετά, γίνεται ακόμα και σήμερα αισθητή στις τσέπες των καταναλωτών. Αν και δεν μπορεί κανείς να επιβεβαιώσει με ακρίβεια εάν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας γνώριζε τις επερχόμενες επιπτώσεις των αυξήσεων πριν τις εκλογές του Μάιου του 2023 και έμεινε άπραγη, είναι βέβαιο ότι έχει δείξει αδράνεια όλη την περασμένη περίοδο που οι τιμές των εισιτηρίων είχαν πάρει την ανιούσα.
Οι προτάσεις για:
- ενδυνάμωση και επέκταση του μεταφορικού ισοδυνάμου σε νέες κατηγορίες δικαιούχων
- επιδότηση των καυσίμων μέσω του μεταφορικού ισοδυνάμου ώστε να ωφελούνται τόσο οι μόνιμοι κάτοικοι όσο και οι επισκέπτες, όπως είχε θεσμοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια είχε ακυρώσει αυτόν τον τρόπο υπολογισμού η Νέα Δημοκρατία,
- ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών
- προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ιδιαίτερα στις ενδονησιωτικές μεταφορές
- είναι μερικά από τα μέτρα που προτάθηκαν ήδη από την περυσινή χρονιά από τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και αγνοήθηκαν από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όπως επίσης αγνοήθηκαν και οι εκκλήσεις των τοπικών κοινωνιών για συγκράτηση των τιμών.
Η ανάληψη κυβερνητικών πρωτοβουλιών, έστω και την ύστατη στιγμή, που θα οδηγήσουν στην επαναφορά των τιμών των εισιτηρίων στα προηγούμενα επίπεδα αποτελεί όρο επιβίωσης για τη νησιωτική Ελλάδα. Τέλος θα ήταν εντελώς αδιανόητο, οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων να ανοίξουν οποιαδήποτε εκβιαστική συζήτηση για αλλαγή των εργασιακών συνθηκών στην ακτοπλοΐα.
Ά. Σκέρτσος: Μέσα στον Ιούλιο οι μειώσεις
Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Mega, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, μετά και τις συσκέψεις για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια την Τρίτη, είπε ότι διαπιστώθηκε «ένα σημαντικό ζήτημα στο ύψος των τιμών των εισιτηρίων στις ακτοπλοϊκές γραμμές», υπολογίζοντας ότι οι αυξήσεις είναι της τάξεως «κοντά στο 20%». Αναγνώρισε 3-4 παράγοντες που διαμορφώνουν τα κόστη των ακτοπλοϊκών γραμμών, που είναι: «τα κόστη των καυσίμων, όπου υπάρχει αποκλιμάκωση, παραμένουν ωστόσο υψηλότερα από τα ιστορικά τους επίπεδα κατά 20%». Επίσης, «έχουν αυξηθεί τα εργασιακά κόστη, οι μισθοί, τα ασφάλιστρα. Τα πλοία είναι παλιά, απαιτούνται όλο και υψηλότερα ασφάλιστρα…».
Και πρόσθεσε ότι στη σύσκεψη που έγινε με τους ακτοπλόους «συμφωνήθηκε ότι θα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια για να δοθούν πολύ πιο ανταγωνιστικά πακέτα τιμών στις βασικές γραμμές κορμού». Με άλλα λόγια, «αναγνωρίσθηκε το πρόβλημα και αναμένουμε την αντίδραση της αγοράς» και πως «εντός του Ιουλίου και για το υπόλοιπο του καλοκαιριού αναμένουμε να υπάρξουν σημαντικές μειώσεις στα βασικά πακέτα».
«Πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στα κοινωνικά εισιτήρια, τους δικαιούχους του κοινωνικού τουρισμού, στις οικογένειες, τις οικογένειες που ταξιδεύουν με αυτοκίνητο», αλλά «μετά και την αντίδραση της αγοράς θα δούμε πώς θα κινηθούμε».
Π. Μαρινάκης: Ερευνούμε...
Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν επιβεβαίωσε τις πληροφορίες που αφορούν έκπτωση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έως 20% σε οικογένειες με ΙΧ. Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, ο Παύλος Μαρινάκης «άδειασε» τον υπουργό Επικρατείας, λέγοντας πως «αυτά είναι φήμες οι οποίες ακούγονται πιθανές λύσεις, νομίζω είναι καλύτερο να δούμε, εντός της εβδομάδας θεωρώ, τι περισσότερο μπορεί να γίνει και να το σχολιάσουμε και να το αξιολογήσουμε στη σωστή στιγμή».
Μάλιστα είπε ότι δική του, προσωπική εκτίμηση, είναι πως το συντομότερο δυνατό θα υπάρξουν νεότερα ενώ επανέλαβε ότι η κυβέρνηση έχει κάνει πάρα πολύ σημαντικές κινήσεις, στο μέτρο του δυνατού για τις αντοχές της ελληνικής οικονομίας και για το ρεύμα και για τα τρόφιμα, «οι οποίες έχουν αποδώσει, έχουν μειώσει τις συνέπειες και για τα νοικοκυριά και για τις επιχειρήσεις».
Ξεχνώντας φυσικά ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη διάγει τη δεύτερη συνεχόμενη θητεία της, χαρακτήρισε το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων «επιμέρους θέμα», το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση στις πρώτες ημέρες μετά τη λήψη ψήφου εμπιστοσύνης.
Και πρόσθεσε ότι το θέμα των ακτοπλοϊκών η κυβέρνηση το ερευνά «πάντοτε με τους κανόνες της οικονομίας αλλά και με γνώμονα την προστασία των οικογενειών, των πολιτών και την αντιμετώπιση φαινομένων- χωρίς να θέλω να κατηγορήσω στη συγκεκριμένη περίπτωση- αισχροκέρδειας, για να μην παρεξηγηθώ, ούτε είμαι αυτός που θα κρίνει και θα πάρει απόφαση αν κάτι είναι ή δεν είναι αισχροκέρδεια, είναι το εξής φαινόμενο. Ότι ενώ είχαμε αυξήσεις εισιτηρίων περίπου ένα χρόνο λόγω της αύξησης του κόστους, δεν παρατηρείται αντίστοιχη υποχώρηση των τιμών, ενώ οι αιτίες που είχαν οδηγήσει στις αυξήσεις έχουν αρχίσει και αίρονται ή περιορίζονται».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας