Σας το είπαμε από χθες: Τη Δευτέρα το μεσημέρι ο Κυριάκος Μητσοτάκης συνέφαγε με μία σειρά από Δημιουργούς. Στο ίδιο τραπέζι βρέθηκαν οι Διονύσης Σαββόπουλος, Νίκος Πορτοκάλογλου, Χρήστος Νικολόπουλος, Φίλιππος Πλιάτσικας, Φοίβος (Τασσόπουλος), Φοίβος Δεληβοριάς, Στάθης Δρογώσης, Δήμος Αναστασιάδης και οι στιχουργοί Ελένη Γιανατσούλια και Ηλίας Φιλίππου.
Και συζήτησαν για τα ζητήματα του ελληνικού τραγουδιού. Για τα προβλήματά του, ειδικά με τα πνευματικά δικαιώματα. Αλλά ο Κυριάκος Μητσοτάκης βγήκε στη συνέχεια κι εκμεταλλεύτηκε τη συνάντηση αυτή με το χειρότερο τρόπο, μετατρέποντάς την σε προεκλογικό σποτ. Και χρησιμοποίησε μία σειρά από σπουδαίους καλλιτέχνες ως φόντο στο κομματικό του κάδρο. Κανένας σεβασμός.
Οι αντιδράσεις μετά από αυτό, αναμενόμενες. Καταρχάς από το «ΑΣΜΑ 450+», το πιο μεγάλο Σωματείο Δημιουργών με εκατοντάδες μέλη.
Όχι στην προεκλογική χρήση της αγωνίας των Δημιουργών
«Θέλουμε με την ανακοίνωση αυτήν να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα σχετικά με την συνάντησή μας με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, δεδομένου ότι αυτή τελικά χρησιμοποιείται για προεκλογικούς λόγους, κάτι που δεν ήταν στις προθέσεις κανενός από τους δημιουργούς που συμμετείχαν σ'αυτήν.
1.Τον είδαμε με δικό μας αίτημα, και αφού συναντήσαμε την κοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ και την πρόεδρο του ΚΙΝΑΛ κα Γεννηματά.
2.Στόχος όλων αυτών των συναντήσεων ήταν να ενημερώσουμε όλα τα κόμματα πως τα ελληνικά ρεπερτόρια είναι πλέον ενωμένα στην ΕΥΕΔ- και μέσω αυτής προχωρούν στην ίδρυση νέου ΟΣΔ.
3. Σε όλους επίσης περιγράψαμε καταλεπτώς τη γνωστή ιστορία της κακουργηματικής διαχείρισης Ξανθόπουλου, τον έλεγχο που επιτέλους διέταξε το 2015 ο Νίκος Ξυδάκης, αλλά και το αίτημά μας –με πρωτεργάτη τον Σταύρο Ξαρχάκο- στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να μας στηρίξει με τοποθέτηση Επιτρόπου στην ΑΕΠΙ και αργότερα στη δημιουργία νέου φορέα, αιτήματα που ικανοποιήθηκαν άμεσα.
4. Η ΕΥΕΔ το αναγκαίο μεταβατικό στάδιο για να γίνει ο φορέας μας έχει κριθεί από όλους εξαιρετική ως τώρα, νιώθουμε δε αμέριστη ευγνωμοσύνη προς το επιτελείο της, που πραγματικά αντιμετώπισε για λογαριασμό μας από το παλαιό καθεστώς Ξανθόπουλου μέχρι τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις ανταγωνιστικού οργανισμού και αλλοτρίων συμφερόντων εναντίον μας.
5. Επίσης τους είπαμε σε τι τραγική κατάσταση βρισκόμαστε και πόσο το θέμα αυτό απαιτεί εθνική ενότητα και όχι στείρες πολιτικές αντιπαραθέσεις. Οι ίδιοι οι δημιουργοί με την ενότητά μας, δώσαμε το καλό παράδειγμα.
Η συζήτησή τέλειωσε με την δέσμευσή του ότι θα εκδώσει ανακοίνωση στήριξης των αιτημάτων για την οποίαν θα ενημερωνόμασταν πρώτοι. Ξαφνικά λοιπόν –και ενώ οι εντυπώσεις όσων παρέστησαν στην κουβέντα ηταν θετικές από την εξέλιξή της- βλέπουμε τους δημιουργούς πρωταγωνιστές σε ένα βίντεο που
Α)αποκρύπτει τις ευθύνες Ξανθόπουλου και Πολιτείας για το σκάνδαλο ΑΕΠΙ και το χρεώνει αποκλειστικά στον ΣΥΡΙΖΑ
Β)λέει πως θα στηρίξει τον νέο φορέα, ενώ αυτό που έχουμε μεγάλη ανάγκη είναι η εθνική στήριξη στην ΕΥΕΔ, που αυτή τη στιγμή δουλεύει με δική μας εποπτεία και έλεγχο για να ξεκινήσει ομαλά ο φορέας και ήδη εισπράττει ρυθμίζοντας το πρόβλημα με την αγορά.
Γ)λέει πως οι επιχειρηματίες πρέπει να στηρίξουν με ένα συμβολικό ποσό το ελληνικό τραγούδι. Είναι μια φράση πολύ επικίνδυνη γιατί το πνευματικό δικαίωμα δε είναι επαιτεία, αλλά υποχρέωση όποιου επιχειρηματία χρησιμοποιεί εργασία τρίτων.Επίσης ο τρόπος με τον οποίον αυτό πληρώνεται έχει κατοχυρωθεί με αγώνες ετών και θεσμικό πλαίσιο σε όλες τις χώρες του κόσμου.
Διαχωρίζουμε εντελώς, λοιπόν, τη θέση μας, οι δημιουργοί του ΑΣΜΑ που εμφανιζόμαστε στο βίντεο αυτό (ο Φοίβος Δεληβοριάς και ο Χρήστος Νικολόπουλος είναι μάλιστα εκλεγμένοι Πρόεδρος και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΥΕΔ, άρα και απόλυτοι έξωθεν εκπρόσωποί μας) από την ανάγνωση της συζήτησης από τον κύριο Μητσοτάκη και ζητάμε επιτέλους –με όλη την αγωνία στην οποία έχουμε περιέλθει- να μην γίνεται αυτή προεκλογικό παιχνίδι, και εμείς συνεχώς μπαλάκι ανάμεσα σε διάφορα συμφέροντα. Δεν αξίζει στην τόσων ετών προσφορά μας».
«Ο αγώνας των δημιουργών δεν έχει σχέση με τον προεκλογικὀ αγώνα κανενός»
Τη δυσαρέσκειά του για την πολιτική εκμετάλλευση της συνάντησης εξέφρασε και ο Σταύρος Ξαρχάκος, με ανάρτησή του στο Facebook.
Αναλυτικά σημειώνει τα εξής:
«Σήμερα το πρωί πληροφορήθηκα ότι η χθεσινή συνάντηση μέρους των δημιουργών με τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, χρησιμοποιήθηκε σε σποτ για να εξυπηρετηθεί ο προεκλογικός του αγώνας.
Λυπάμαι πάρα πολύ.
Ως ένας άνθρωπος, ο οποίος μάχεται εδώ και δεκαετίες για τα δικαιώματα των δημιουργών, απέναντι στη ληστρική και κακουργηματική διαχείρισή τους από την ΑΕΠΙ και την οικογένεια Ξανθόπουλου, οφείλω με λίγα λόγια να διευκρινίσω κάποια πράγματα, όσο πιο σύντομα μπορώ, διότι πρέπει να είμαστε συγκεκριμένοι αλλά και δίκαιοι ως προς το ποιοί βοήθησαν και ποιοί όχι, στον αγώνα αυτό, αλλά και να είναι συγκεκριμένα τα όρια των εκάστοτε πολιτικών απέναντι σε αυτό τον αγώνα, ο οποίος δεν έχει σχέση με κανενα κόμμα και καμία παράταξη.
Κατ᾽ αρχάς θα πρέπει άμεσα να κατέβει αυτό το σποτ.
Ο αγώνας των δημιουργών δεν έχει σχέση με τον προεκλογικὀ αγώνα κανενός.
Εδώ και αρκετά χρόνια, το αυτονόητο, δηλαδή η προστασία των κόπων και των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών από το Κράτος και τη Δικαιοσύνη, δεν εφαρμοζόταν. Εγώ ο ίδιος έχω συναντηθεί κατά καιρούς με τους κ. Παπανδρέου, Σαμαρά χωρίς κανένα αποτέλεσμα και μάλιστα αυτή η αδιαφορία, μου γέννησε έως και υποψίες. Αντιθέτως ήταν ακαριαία η αντίδραση του κ. Τσίπρα και οφείλω να πω ότι ήταν και η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ότι ένας Πρωθυπουργός, ενδιαφέρθηκε πραγματικά για το θέμα αυτό (χωρίς να βγει στα κανάλια να το διαφημίσει).
Τέλος, να πληροφορήσω τον κ.Μητσοτάκη, ότι δε ζητάμε κανένα συμβολικό ποσόν από κανέναν. Οι καλλιτέχνες δεν είμαστε επαίτες. Ζητάμε τους κόπους μας, ζητάμε αυτά που σε όλες τις πολιτισμένες χώρες υπάρχουν, ζητάμε να μπορούμε να ζούμε από το έργο μας, ζητάμε Δικαιοσύνη».
Οργή Δεληβόρια για την πολιτική εκμετάλλευση
«Θα ήθελα με το κείμενο αυτό να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα σε σχέση με την χρήση της εικόνας μου σε προεκλογικό σποτ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είμαι εδώ και 8 χρόνια στην πρώτη γραμμή του αγώνα των δημιουργών για την κάθαρση στο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων που τα λυμαινόταν επί δεκαετίες η ΑΕΠΙ με κακουργηματικό, όπως αποδείχθηκε, τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό έχω συναντήσει, μαζί με άλλους συναδέλφους, πολιτικούς από όλο το φάσμα. Ήμουν μαζί με τους δημιουργούς (κάθε ιδεολογίας και μουσικού ύφους) με πρωτεργάτη τον Σταύρο Ξαρχάκο, που ζήτησαν από τον πρώην ΥΠΠΟ Νίκο Ξυδάκη να διατάξει έλεγχο στην ΑΕΠΙ, ζήτησαν από τον Πρωθυπουργό κο Τσίπρα και τον Υπουργό Επικρατείας κο Βερναρδάκη Επίτροπο στην Εταιρεία και δημιουργία νέου, διαφανούς φορέα που θα εξυπηρετεί και εμάς και όλη την κοινωνία. Με πολύ μεγάλη ικανοποίηση είδαμε τα αιτήματά μας να ικανοποιούνται και είμαι αυτή τη στιγμή εκλεγμένο μέλος και Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΥΕΔ, της μεταβατικής υπηρεσίας που δημιουργεί τον νέο, καθαρό, σύγχρονο οργανισμό μας. Η συζήτησή μας με τον κο Μητσοτάκη, όπως και με τους άλλους αρχηγούς κομμάτων που συναντήσαμε ή θα συναντήσουμε, είχε σκοπό τη στήριξη από όλα τα κόμματα στην ΕΥΕΔ μέχρι να προχωρήσουμε στο καινούργιο, καθώς και άλλα αιτήματα ζωτικά για τους δημιουργούς του ελληνικού τραγουδιού. Θα ήθελα λοιπόν να διαχωρίσω τη θέση μου από την χρήση της εικόνας μου σε ένα σποτ που κύριος σκοπός του είναι η προεκλογική χρήση. Επειδή δεν έχει δε χρησιμοποιηθεί ποτέ η εικόνα μου σε προεκλογικό σποτ οποιουδήποτε κόμματος, παρακαλώ να αποσυρθεί. Αντιθέτως, πηγαίνω και θα πηγαίνω σε συναυλίες που στηρίζουν σκοπούς ανώτερους από το προσωπικό ή επαγγελματικό μου συμφέρον. Τέλος, να τονίσω κάτι που δεν αφορά εμένα. Στον αγώνα αυτόν είμαστε ταγμένοι όλοι οι δημιουργοί-και το εννοώ: όλοι. Ό, τι κι αν πιστεύουν, ό,τι κι αν ψηφίζουν, ό,τι τραγούδι κι αν είναι αυτό που υπηρετούν. Θα δούμε και θα βγάλουμε ανακοινώσεις για τις συναντήσεις μας με τους αρχηγούς όλων των κομμάτων πλην της Χρυσής Αυγής. Παρακαλώ θερμά λοιπόν να είναι σεβαστός ο αγώνας και η ταλαιπωρία μας. Και κυρίως στο μεγάλο πρόβλημά μας να δείξουν την συναίνεση που δείξαμε εμείς μεταξύ μας. Θα είμαι σε όλες τις συναντήσεις των δημιουργών, ξεκάθαρος και αγωνιζόμενος όπως τα τελευταία 8 χρόνια και δεν θέλω ούτε εγώ ούτε τα τραγούδια μου να εξυπηρετήσουν ποτέ άλλους σκοπούς από αυτούς που επιλέγει το ανεξάρτητό μου ήθος».
Αλλά και ο συνθέτης Κώστας Καλδάρας αντέδρασε επίσης.
Φάλτσες δηλώσεις
«Αισθάνομαι αγανακτισμένος από την διαστρέβλωση και την ωμή εκμετάλλευση των αγώνων μας για τα πνευματικά δικαιώματα. Μέσα από τις συναντήσεις μας με όλα τα κόμματα του συνταγματικού τόξου, που είχαν σκοπό την αναγνώριση της προσπάθειας μας, της ΕΥΕΔ και της διακομματικής συμπαράστασης στον δίκαιο αγώνα μας, έγινε και η συνάντηση (διευρυμένη αυτή τη φορά με εκπροσώπους από όλα τα σωματεία-προσωπικά δεν παραβρέθηκα) με τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Δυστυχώς η συνάντηση έγινε αντικείμενο προεκλογικής καμπάνιας, με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, να φτιάχνει ένα σποτάκι – (μετά την συνάντηση κι όχι με δηλώσεις παρουσία των δημιουργών), γεμάτο δυστυχώς από τεράστιες ανακρίβειες.
Παραθέτω λοιπόν λίγες από τις αδιάψευστες αλήθειες:
α) Η ΑΕΠΙ, γεννήθηκε, έζησε, θριάμβευσε και κατέκλεψε, ΟΛΑ τα χρόνια των προηγούμενων κυβερνήσεων, χωρίς να κουνηθεί φύλλο, αλλά και απαξιώνοντας και σαμποτάροντας κάθε αγώνα των δημιουργών.
β) Η αποκαθήλωση της ιδιωτικής ληστρικής εταιρείας, ξεκίνησε από τον υπουργό Νίκο Ξυδάκη και συνεχίζεται μέχρι τώρα, με την σημερινή υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και φυσικά την ελληνική κυβέρνηση.
γ) Εάν δεν υπήρχε το μεταβατικό στάδιο της ΕΥΕΔ, που Πολλοί-Πάρα Πολλοί πολέμησαν, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να αισιοδοξούμε για τον Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης που ετοιμάζουμε ως Εποπτικό.
δ) Στον δρόμο αυτό βρήκαμε σταθερούς συμμάχους. Την τεράστια πλειοψηφία των δημιουργών, που πρόσφατα πλέον έφτασε σχεδόν στο 100%, βρήκαμε την νέα διοίκηση του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, (αφού η προηγούμενη μας πολεμούσε με νύχια και με δόντια), βρήκαμε την Επίτροπο κα Μαρία Βλάχου και τους συνεργάτες της, που με ισχνές έως και ανύπαρκτες αμοιβές, στάθηκαν στο πλευρό μας, με μεγάλο προσωπικό κόστος. Οπότε μην ψάχνουμε για το ποιος συμπαραστάθηκε σε αυτόν τον πολύχρονο αγώνα μας.
Θα κλείσω αυτή την αναφορά, που αισθάνθηκα την ανάγκη να γράψω, αλλιώς θα ήμουν αχάριστος και άδικος, απέναντι σε πρόσωπα, καταστάσεις, άδικος απέναντι στο παρελθόν, στο μέλλον, αλλά και στην αλήθεια, με μια απευθείας παρατήρηση στον κο Μητσοτάκη: Οι δημιουργοί δεν είναι επαίτες να τους προσφέρετε "ένα συμβολικό ποσό" όπως δηλώσατε. Οι δημιουργοί έχουν δικαιώματα, που μέχρι σήμερα τα κλέβανε, τα απαξιώνανε, τα αρνιόντουσαν. Οι δημιουργοί είναι ένα διαχρονικό κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού και τα έργα τους θα υπάρχουν ανεξάρτητα σκοπιμοτήτων και στο μέλλον κι αυτό είναι κατοχυρωμένο από τον ίδιο μας τον λαό!
Γι' αυτό ο πολιτισμός δεν μπορεί να εξυπηρετεί πρόσκαιρες επιδιώξεις, αλλά μας χρειάζεται ΟΛΟΥΣ κοντά του!!!»
Διευκρινίσεις Μητσοτάκη προς τους δημιουργούς
Σε μια προσπάθεια να δώσει διευκρινίσεις και να κάμψει τις αντιδράσεις Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έστειλε επιστολή προς το Σωματείο Δημιουργών ΑΣΜΑ.
Στην επιστολή του ο πρόεδρος της Ν.Δ. ουσιαστικά κάνει λόγο για παρεξήγηση και δηλώνει ότι θα στηρίξει τον συλλογικό στόχο για μετεξέλιξη του σημερινού φορέα ΕΥΕΔ, σε έναν ανεξάρτητο φορέα αυτοδιαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας