Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.2° 18.2°
1 BF
66%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.1°
3 BF
78%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17°C
20.0° 16.6°
3 BF
81%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
3 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.2°
3 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
87%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
0 BF
71%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.8° 18.8°
5 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
55%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
3 BF
60%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 17.8°
2 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.8° 18.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
2 BF
61%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
74%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
68%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
karavi
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βαπόρια-δηλητήριο στον αέρα του Πειραιά

Στο «κόκκινο» η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία. ● Το μεγάλο λιμάνι παραμένει «πρωταθλητής» στις συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου μεταξύ των πόλεων-λιμανιών της Μεσογείου.

Ιδιαίτερα ανησυχητικές είναι οι ποσότητες διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) που καταγράφηκαν στον αέρα του Πειραιά (μέση τιμή 80 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο) δέκα μήνες μετά τις τελευταίες μετρήσεις που έγιναν στην ίδια περιοχή, με πρωτοβουλία μιας πολυεθνικής συμμαχίας περιβαλλοντικών και άλλων οργανώσεων, της οποίας μέλος είναι και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία.

Οι επαναληπτικές μετρήσεις έδειξαν πως ο Πειραιάς παραμένει «πρωταθλητής» στις συγκεντρώσεις διοξειδίου του αζώτου μεταξύ των πόλεων-λιμανιών της Μεσογείου, ενώ οι τιμές συνεχίζουν να υπερβαίνουν κατά πολύ τα ανώτατα όρια ατμοσφαιρικής ρύπανσης που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, περίπου διπλάσιες και περίπου οκτώ φορές υψηλότερες από εκείνες που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν επίσης στην Καλλιθέα, μία ημέρα μετά, με πολύ ανησυχητικά αποτελέσματα, καθώς τα επίπεδα ρύπανσης σε ΝΟ2 δεν διέφεραν από τις αντίστοιχες μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο λιμάνι του Πειραιά!

Τις μετρήσεις διενήργησε η γερμανική περιβαλλοντική Οργάνωση NABU στις 13 Απριλίου 2024 και τα αποτελέσματά τους παρουσιάστηκαν σε συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η Ορνιθολογική.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία αποτελεί μία σημαντική απειλή για την ανθρώπινη υγεία, το περιβάλλον και το παγκόσμιο κλίμα. Εκτιμάται ότι κάθε χρόνο 50.000 άνθρωποι στην Ευρώπη πεθαίνουν πρόωρα εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που προκαλείται από τα πλοία και, πιο συγκεκριμένα, από εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων θείου και αζώτου. Οι ειδικοί που πραγματοποίησαν τις μετρήσεις τόνισαν πως πολλά μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, ανάμεσά τους και το λιμάνι του Πειραιά, βρίσκονται στην καρδιά του αστικού ιστού, εξυπηρετώντας καθημερινά μεγάλο αριθμό πλοίων (επιβατηγά, οχηματαγωγά και εμπορικά και κρουαζιερόπλοια), με αποτέλεσμα η ρύπανση από αυτά να εξαπλώνεται στην κατοικημένη περιοχή.

Εκτός ελέγχου

Οπως εξήγησαν οι εκπρόσωποι της NABU και εμπειρογνώμονες από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, η θέσπιση Περιοχών Ελέγχου Εκπομπών για το θείο και το άζωτο έχει ήδη βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα του αέρα στη Βόρεια Ευρώπη. Ωστόσο, στη Μεσόγειο οι ρύποι που παράγει η ναυτιλία εξακολουθούν να μην ελέγχονται, παρά το γεγονός ότι η Μεσόγειος θάλασσα αποτελεί κύριο κόμβο των διεθνών ναυτιλιακών γραμμών. Η απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού να καθιερώσει Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών για τα οξείδια του θείου από το 2025 αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο δεν είναι αρκετό. Η θέσπιση Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών αζώτου θα συμβάλει στη μείωση των οξειδίων αυτών κατά 80% σε 20-25 χρόνια.

Κατά την πρόσφατη 9η Διεθνή Διάσκεψη για τους Ωκεανούς (Our Ocean Conference), που φιλοξενήθηκε στην Αθήνα, ο πρωθυπουργός, απευθυνόμενος στους εκπροσώπους κρατών, διεθνών φορέων, ιδρυμάτων, αλλά και της βιομηχανίας της ναυτιλίας, μίλησε για «διπλή κρίση» που επηρεάζει το κλίμα και τη θάλασσα και αναγνώρισε την επείγουσα ανάγκη για δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τις επόμενες δύο δεκαετίες. Παράλληλα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, προέβη σε δεσμεύσεις αναφορικά με την αναβάθμιση των υποδομών ορισμένων λιμένων με την προσθήκη εγκαταστάσεων παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και την ανανέωση του στόλου επιβατηγών πλοίων που κινούνται στις ελληνικές θάλασσες. Ωστόσο, κανείς από τους δύο δεν αναφέρθηκε στις θέσεις της Ελλάδας σε σχέση με τον περιορισμό των εκπομπών από τη ναυτιλία, ειδικά για το άζωτο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Βαπόρια-δηλητήριο στον αέρα του Πειραιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας