Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.6° 20.2°
2 BF
63%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
22.0° 19.2°
3 BF
61%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 19.4°
2 BF
75%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
1 BF
67%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
0 BF
77%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
62%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 20.8°
3 BF
64%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
17.9° 16.0°
2 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
5 BF
63%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.3° 21.3°
2 BF
67%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
1 BF
53%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
22.7° 20.6°
1 BF
48%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.0° 19.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
2 BF
66%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
0 BF
67%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Το υπουργείο Περιβάλλοντος επανεξετάζει το «ελευθέρας» των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. αυτοκινήτων στο κέντρο της Αθήνας, αφού το μέτρο, που ισχύει από το 2012, προκαλεί αύξηση των αιωρούμενων σωματιδίων | EUROKINISSI

«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος

Το νέφος αιθαλομίχλης που πνίγει το Λεκανοπέδιο τους χειμερινούς μήνες οδηγεί τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος σε επανεξέταση του «πράσινου δακτυλίου», με τον οποίο από το 2012 επιτράπηκε η είσοδος στον δακτύλιο των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ.

Από τότε είχαν εκφραστεί σοβαρές αντιρρήσεις από επιστήμονες, οι οποίοι προειδοποιούσαν ότι το μέτρο θα οδηγήσει σε αύξηση των αιωρούμενων σωματιδίων και κυρίως των οξειδίων του αζώτου που ευνοούνται από την αυξημένη ηλιοφάνεια. Στο Παρίσι, η δήμαρχος προωθεί τον αποκλεισμό των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. από το κέντρο, ενώ ανάλογες προτάσεις επεξεργάζεται για το Λονδίνο το βρετανικό υπουργείο Περιβάλλοντος.

«Στην Ελλάδα και ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα δημιουργούνται ιδανικές συνθήκες για τη συγκέντρωση μικροσωματιδίων, που είναι επικίνδυνα για τους πολίτες», τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Γιάννης Τσιρώνης σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα enikonomia.gr. Παρατήρησε μάλιστα ότι στη χώρα μας, λόγω ελλιπούς συντήρησης, πολλά πετρελαιοκίνητα έχουν μετατραπεί σε «ωρολογιακές βόμβες» για τη δημόσια υγεία!

Διερωτήθηκε μάλιστα πώς οι αστυνομικοί, τα ΚΤΕΟ και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν έχουν θέσει εκτός κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., ταξί και φορτηγά, που δημιουργούν πυκνό μαύρο σύννεφο. Επικρότησε τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά παρατήρησε ότι τα πετρελαιοκίνητα οχήματα είναι ρυπογόνα παρ’ όλο που έχουν χαμηλές επιδόσεις στον συγκεκριμένο ρύπο.

Το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει ότι γι’ αυτήν την κατηγορία οχημάτων μελετώνται μέτρα από το υπουργείο τα οποία θα δρομολογηθούν το επόμενο διάστημα. Η αναφορά αυτή ερμηνεύτηκε ως πρόταση για επιβολή «πράσινου φόρου» στα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ., την οποία όμως διέψευσε με γραπτή δήλωση ο Γ. Τσιρώνης.

Τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. βρέθηκαν στο στόχαστρο και της επιστημονικής ομάδας της μη κυβερνητικής οργάνωσης Ecocity. Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου για τις μετρήσεις της αιθαλομίχλης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη από τον Δεκέμβριο του 2014 ώς τον Μάρτιο του 2015, πρότειναν να εξαιρεθούν από την ελεύθερη κυκλοφορία στον δακτύλιο. Ζήτησαν πάντως να μην υπάρξουν περιορισμοί για Ι.Χ. που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά. Πρότειναν, επίσης, τη θέσπιση κινήτρων για την αντικατάσταση του ρυπογόνου στόλου των φορτηγών και τη χρήση του φυσικού αερίου στα ταξί.

Εχει ενδιαφέρον η παρατήρηση των ειδικών ότι η μερική μείωση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης την τελευταία χειμερινή περίοδο δεν επηρέασε τις συνήθειες των πολιτών και δεν είχε αισθητά αποτελέσματα στη μείωση της αιθαλομίχλης. «Οι πολίτες έχουν στραφεί σε εναλλακτικές λύσεις που είναι φθηνότερες από το πετρέλαιο και έχουν κάνει επενδύσεις», παρατήρησε ο Μιχάλης Πετράκης, πρόεδρος του Ecocity και πρώην διευθυντής του Ινστιτούτου Περιβάλλοντος του Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Τα τζάκια

«Η φετινή χειμερινή περίοδος ήταν κατά 10% ψυχρότερη από την περσινή», τόνισε ο Βασίλης Γερασόπουλος από το Αστεροσκοπείο Αθηνών. Παρατήρησε ότι η συμβολή της κυκλοφορίας είναι μικρή, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης, και ότι κύρια πηγή των επικίνδυνων ρύπων είναι τα τζάκια. «Δεν μπορούμε να πάμε σε απαγόρευση λειτουργίας τους», είπε ο Δημοσθένης Ασημακόπουλος, πρώην αντιπρύτανης και καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αθήνας, ο οποίος έκανε καταγγελίες για επικίνδυνα πέλετ από σκουπίδια με περιεκτικότητα σε ουράνιο!

Από τις μετρήσεις στο Λεκανοπέδιο προκύπτει ότι:

■ Στο 39% των ημερών της φετινής χειμερινής περιόδου, σχεδόν 4 στις 10, καταγράφηκαν υπερβάσεις στα αιωρούμενα σωματίδια με μικρή διάμετρο (ΑΣ 2,5), που είναι και τα πιο επικίνδυνα για το αναπνευστικό σύστημα.

■ Για 22 ημέρες καταγράφηκε υπέρβαση του ορίου και στα μεγαλύτερης διαμέτρου αιωρούμενα σωματίδια (ΑΣ 10). Οι υπερβάσεις αφορούν το 18% της περιόδου και είναι σχεδόν διπλάσιες σε σχέση με τον περσινό χειμώνα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Πράσινος δακτύλιος» και νέφος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας