Δύο είναι τα δύσκολα ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει το 2025 το υπουργείο Ναυτιλίας και προσωπικά ο ίδιος ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης, τα οποία αφορούν τους Ελληνες πολίτες και ιδιαίτερα τους κατοίκους των νησιών. Αυτά είναι οι επερχόμενες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, αλλά και τα προβλήματα με τα δρομολόγια στις άγονες γραμμές, καθώς ακόμα ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται σε εκκρεμότητα.
Αναφορικά με τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, σίγουρες θεωρούνται οι αυξήσεις στις τιμές τους από τον Μάιο του 2025, οι οποίες θα προκληθούν από τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς (αύξηση του ορίου του Συστήματος Δικαιωμάτων Εκπομπών ETS και εφαρμογή του νέου κανονισμού FuelEU) που τίθενται σε εφαρμογή σταδιακά στην Ευρώπη. Το γεγονός έχουν ήδη επισημάνει οι ακτοπλόοι και μάλιστα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Διονύσης Θεοδωράτος, είχε αναφέρει πρόσφατα ότι το αυξημένο κόστος που φέρνει η υποχρέωση για τα νέα καύσιμα, τα οποία θα είναι πιο ακριβά κατά 20%, θα σημάνει και σίγουρη επιβάρυνση στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο, αλλιώς δεν θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας προσπαθεί να δει πώς θα αντιμετωπίσει το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς ήδη τα εισιτήρια είχαν αυξηθεί αρκετά από πέρυσι το καλοκαίρι, ειδικά των ταχύπλοων και των ενδονησιωτικών μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, στις αρχές Δεκεμβρίου είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη ανάμεσα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, τον υπουργό Ναυτιλίας και στελέχη του υπουργείου στα γραφεία της Επιτροπής. Στη σύσκεψη είχε συζητηθεί το ζήτημα της λειτουργίας κάποιων ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συγκεκριμένες γραμμές και τι πρέπει να γίνει ώστε να λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός και είχε επισημανθεί η ανάγκη για αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες.
Το δεύτερο, επίσης σοβαρό, πρόβλημα είναι η εμπλοκή που έχει παρουσιαστεί με τον διαγωνισμό για τις άγονες επιδοτούμενες γραμμές για τη δρομολογιακή περίοδο από 1/11/2024 έως 31/10/2025, καθώς δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά δύο όρων που συμπεριλαμβάνονται στην προκήρυξη. Η ΕΑΔΗΣΥ έκανε δεκτή την προσφυγή τους, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να έχει προς το παρόν «παγώσει». Μπροστά σε αυτή την εξέλιξη, το υπουργείο Ναυτιλίας, που παράλληλα έχει να αντιμετωπίσει και τα καθημερινά παράπονα των νησιωτών και των φορέων για την ποιότητα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στις άγονες γραμμές, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ.
Παράλληλα προχώρησε σε διευκρινίσεις σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία, λέγοντας ότι όπως κάθε χρόνο προκηρύχτηκε ανοιχτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση 74 δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) για τη δρομολογιακή περίοδο 2024-2025. Υποστήριζε ότι τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες πριν από την έκδοση της προκήρυξης, καθώς προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης, η οποία έλαβε ομόφωνα τη θετική γνωμοδότηση του ΣΑΣ και μάλιστα, όπως τόνιζε, μεταξύ των μελών του ΣΑΣ που ψήφισαν θετικά ως προς τους όρους της προκήρυξης ήταν και ο Σύνδεσμος Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας (ΣΕΤΑΚ), ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της προκήρυξης. Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, αναφέρθηκε στο θέμα, λέγοντας ότι «όπως έγινε και πέρυσι, στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί και τώρα ότι έχουμε δίκιο». Οπως και να ’χει, ο διαγωνισμός είναι στον αέρα, γεγονός που ήδη προκαλεί αντιδράσεις σε νησιώτες και φορείς.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας