Μια ακόμα εμπλοκή με τον διαγωνισμό για τις άγονες επιδοτούμενες γραμμές για τη δρομολογιακή περίοδο από 1/11/2024 έως 31/10/2025, παρουσιάστηκε, καθώς δυο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά δύο όρων που συμπεριλαμβάνονται στην προκήρυξη. Η ΕΑΔΗΣΥ έκανε δεκτή την προσφυγή τους, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να «παγώνει» προς το παρόν. Μπροστά σε αυτή την εξέλιξη, το υπουργείο Ναυτιλίας, που παράλληλα έχει να αντιμετωπίσει και τα καθημερινά παράπονα των νησιωτών και των φορέων για την ποιότητα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στις άγονες γραμμές, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ.
Παράλληλα προχώρησε σε διευκρινίσεις σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία, λέγοντας ότι όπως κάθε χρόνο προκηρύχθηκε ανοικτός διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός για την εξυπηρέτηση 74 δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) για τη δρομολογιακή περίοδο 2024-2025.
Υποστηρίζει ότι τηρήθηκαν όλες οι νόμιμες διαδικασίες πριν από την έκδοση της προκήρυξης, καθώς προηγήθηκαν δύο συνεδριάσεις του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), στις οποίες συζητήθηκε το σύνολο των όρων και προϋποθέσεων της νέας προκήρυξης, η οποία έλαβε, ομόφωνα, τη θετική γνωμοδότηση του ΣΑΣ και μάλιστα, όπως τονίζει, μεταξύ των μελών του ΣΑΣ που ψήφισαν θετικά προς τους όρους της προκήρυξης ήταν και ο Σύνδεσμος Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας (ΣΕΤΑΚ), ιδρυτικά μέλη του οποίου αποτελούν οι εταιρείες που προσέφυγαν στην ΕΑΔΗΣΥ κατά της προκήρυξης.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, αναφέρθηκε στο θέμα, λέγοντας ότι «όπως έγινε και πέρυσι, στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί και τώρα ότι έχουμε δίκιο».
Αντιδράσεις
Η καθυστέρηση και οι συνεχείς αναβολές του διαγωνισμού έχουν προκαλέσει τις αντιδράσεις των νησιωτών αλλά και φορέων.
Ο Σύλλογος Εμπορικών και Τουριστικών Επιχειρήσεων Φολεγάνδρου με επιστολή του προς το υπουργείο Ναυτιλίας τονίζει ότι «δυστυχώς για ακόμη μια χρονιά βλέπουμε να επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό στον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές. Ενας διαγωνισμός που προκηρύχθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και ήδη έχει πάρει δύο αναβολές, όπως ακριβώς έγινε και πέρυσι, παρόλο που είχαμε τις διαβεβαιώσεις ότι φέτος διαγωνισμός θα προκηρυχθεί νωρίς για να μην έχουμε τα ίδια προβλήματα. Αλλά βλέπουμε ότι στο υπουργείο Ναυτιλίας κανείς δεν ασχολείται σοβαρά με αυτό το θέμα».
Με σκοπό την άμεση λύση του προβλήματος προτείνει:
1. Την άμεση ακύρωση του διαγωνισμού για τη δρομολογιακή περίοδο 2024-2025, καθώς μέχρι την ολοκλήρωση του διαγωνισμού θα έχει παρέλθει η ημερομηνία για την οποία πραγματοποιείται. Υπενθυμίζουμε ότι η σύμβαση για τη δρομολογιακή περίοδο 2023-2024 υπογράφτηκε στις 30.10.2024, μία μόλις ημέρα πριν από τη λήξη αυτής.
2. Την απευθείας ανάθεση όλων των γραμμών μέχρι και 31.10.2025 στις εταιρείες που εκτελούν τώρα τα δρομολόγια με ταυτόχρονη έγκριση των δρομολογίων ώστε να μπορέσουν να ανεβούν το γρηγορότερο δυνατό στο σύστημα κρατήσεων.
3. Την προκήρυξη του διαγωνισμού για τη δρομολογιακή περίοδο 2025-2026 μέχρι τον Φεβρουάριο ώστε να έχει ολοκληρωθεί έως την 1.11.2025 και να ομαλοποιηθεί η διαδικασία των διαγωνισμών καθώς αυτή τη στιγμή είμαστε έναν ολόκληρο χρόνο πίσω.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας