Την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου αναμένεται η ψήφιση του νομοσχεδίου για τους servicers, τον εξωδικαστικό και τη διεύρυνση της χορήγησης δανείων από μη τραπεζικά ιδρύματα, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια το φορολογικό νομοσχέδιο και ο προϋπολογισμός. Το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης δεν έχει αλλαγές σε σχέση με όσα είχε ήδη παρουσιάσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το προηγούμενο διάστημα αλλά μια σημαντική προσθήκη, αυτή του «Ηρακλής III», του νέου προγράμματος παροχής κρατικών εγγυήσεων για τιτλοποιήσεις «κόκκινων» δανείων, ύψους 2 δισ. ευρώ, με δυνατότητα αύξησης έπειτα από απόφαση του αρμόδιου υπουργού και κατόπιν εισήγησης της Ευρωπαϊκή Επιτροπής.
Ωστόσο κάποιες αλλαγές στο νομοσχέδιο, με το οποίο μεταξύ άλλων ενσωματώνεται και η οδηγία 2021/2167 για τους servicers, που δεν αλλάζουν τη φιλοσοφία του, θα προκύψουν στη συνέχεια με την κατάθεση τροπολογιών και ενδεχομένως μετά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής που ξεκινάει τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το «Ηρακλής ΙΙΙ» θα έχει διάρκεια μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2024 προκειμένου να εξεταστούν αιτήματα που θα υποβληθούν από τις ελληνικές τράπεζες.
Με τους ίδιους όρους
Μέσω του προγράμματος «Ηρακλής» το Δημόσιο παρέχει κρατική εγγύηση σε ομολογίες υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας τιτλοποιημένων δανείων έναντι προμήθειας. Από την έναρξη του προγράμματος το 2019 το Δημόσιο έχει χορηγήσει εγγυήσεις συνολικού ύψους 18,7 δισ. ευρώ, γεγονός που συνέβαλε αποφασιστικά στη μείωση του αποθέματος μη εξυπηρετούμενων δανείων στις τράπεζες από 40,6% τον Δεκέμβριο του 2019 σε 8,6% τον Ιούνιο του 2023. Το «Ηρακλής ΙΙΙ» θα έχει τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις με τις αρχικές φάσεις του προγράμματος, αλλά η ελάχιστη βαθμίδα πιστοληπτικής αξιολόγησης των ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας καθορίζεται πλέον σε BB+, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας.
«Η επανεισαγωγή του προγράμματος αναμένεται να συμβάλει στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μειώνοντας το κόστος δανεισμού για τις ελληνικές τράπεζες και απελευθερώνοντας κεφάλαια για δάνεια σε επιχειρήσεις και καταναλωτές. Επιπλέον, αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών και να τις καταστήσει πιο ελκυστικές για διεθνείς επενδυτές» αναφέρει το υπουργείο.
Οι τρεις τιτλοποιήσεις των συστημικών που είναι έτοιμες από καιρό και δεν πρόλαβαν να «μπουν» στο «Ηρακλής ΙΙ», εκτιμάται ότι θα απορροφήσουν εγγυήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ. Πρόκειται για τις τιτλοποιήσεις Frontier II της Εθνικής Τράπεζας, ύψους 1 δισ. ευρώ, και Sunrise III της Τράπεζας Πειραιώς ύψους 508 εκατ. ευρώ ενώ αναμένεται να ενταχθεί και η κοινή συναλλαγή των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, η «Solar», ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Το υπόλοιπο 1 δισ. ευρώ των εγγυήσεων του «Ηρακλής ΙΙΙ» εκτιμάται ότι θα καλύψει τις τιτλοποιήσεις της Attica Bank και της Παγκρήτιας, οι οποίες δρομολογούν τη συγχώνευσή τους και εντός του α’ τριμήνου του 2024 αναμένεται να καταθέσουν στην Τράπεζα της Ελλάδος τον εποπτικό φάκελο ώστε να λάβουν το «πράσινο φως», όπως ανέφερε σε συνέντευξή της στο Capital η διευθύνουσα σύμβουλος της Attica Eλένη Βρεττού.
Η Παγκρήτια έχει κάνει λόγο για τιτλοποίηση ύψους 300 εκατ. ευρώ καθώς για τα υπόλοιπα 700 εκατ. ευρώ «κόκκινων» δανείων προβλέπεται η διαχείρισή τους με άλλα εργαλεία ενώ η Attica Bank θέλει μέσω των τιτλοποιήσεων και της ένταξης στο «Ηρακλής ΙΙΙ» να πετύχει μονοψήφιο ποσοστό «κόκκινων» δανείων (σήμερα ο δείκτης ΝPEs είναι κοντά στο 60%) ακολουθώντας τις συστημικές τράπεζες. Το ζητούμενο ωστόσο και για τις δύο τράπεζες είναι το κόστος του νέου προγράμματος παροχής εγγυήσεων λόγω και των νέων απαιτήσεων της Eurostat.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας