Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.7° 16.9°
2 BF
65%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.4° 19.9°
4 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
21°C
22.7° 20.5°
3 BF
67%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
3 BF
52%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
22.9° 22.9°
3 BF
49%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
23°C
23.2° 23.2°
0 BF
50%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 17.4°
1 BF
45%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.5° 21.5°
2 BF
64%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
19°C
20.8° 18.8°
5 BF
77%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
18.9° 17.2°
2 BF
64%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.4° 21.4°
5 BF
46%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
2 BF
77%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
4 BF
77%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
2 BF
49%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.0° 18.9°
3 BF
61%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
4 BF
84%
Χαλκίδα
Θύελλα
23°C
22.8° 22.8°
2 BF
37%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
3 BF
56%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
62%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
0 BF
57%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Hellenic Train
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Τι δείχνει η οικονομική έκθεση της εταιρείας για το 2022

Η Hellenic Train δεν ανησυχεί...

Παρά την τραγωδία των Τεμπών, την κατάρρευση του σιδηροδρομικού δικτύου από την κακοκαιρία «Ντάνιελ» και τη συρρίκνωση των εσόδων από εισιτήρια, η εταιρεία ποντάρει στις απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων που έχει από το ελληνικό Δημόσιο με βάση την «άριστη» σύμβαση που είχε εξασφαλίσει πέρυσι τον Απρίλιο από τον τότε υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή

Δυσθεώρητες απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο περιλαμβάνονται στην ετήσια οικονομική έκθεση της Hellenic Train για το 2022 που δημοσίευσε η εταιρεία, μέσα στην οποία αναφέρεται στην τραγωδία των Τεμπών και τις τεράστιες ζημιές στο δίκτυο από την κακοκαιρία του περασμένου Σεπτεμβρίου, χωρίς ωστόσο να θεωρεί ότι αυτά «θα επηρεάσουν τη συνέχεια της λειτουργίας της εταιρείας».

Οι πρωτοφανείς καταστροφές που έφερε το 2023 για τον ελληνικό σιδηρόδρομο καταγράφονται αρκούντως διεκπεραιωτικά στο κείμενο των 96 σελίδων που ακολουθεί πιστά τα διεθνή λογιστικά και χρηματοοικονομικά πρότυπα, καταγράφοντας κέρδη και ζημίες. Η διοίκηση της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πάντως, παρακάμπτει κάθε λόγο ανησυχίας επικαλούμενη τη στήριξη που της παρέχει η μητρική της, δηλαδή οι κρατικοί ιταλικοί σιδηρόδρομοι (Ferrovia dello Stato Italiano-FSI-Trenitalia).

Λαμβάνει όμως υπόψη και άλλες παραδοχές που παραμένουν αδιευκρίνιστες. Για παράδειγμα, εκεί που αναφέρεται στο δυστύχημα των Τεμπών της 28/2/2023, που προκάλεσε τον θάνατο 57 ατόμων (οι 9 υπάλληλοι της εταιρείας) και τον τραυματισμό 181, λέει ότι «οι έρευνες των αρμόδιων αρχών βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη», αλλά προσθέτει ότι «συνεκτιμώντας τα μέχρι στιγμής γεγονότα και στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η εταιρεία, οδηγούν στην εκτίμηση ότι το ατύχημα οφείλεται σε αίτια που δεν σχετίζονται με την ευθύνη του προσωπικού και της διοίκησης της εταιρείας». Ετσι, καταλήγει ότι «σε συνδυασμό με την αξιολόγηση των υφιστάμενων ασφαλιστικών καλύψεων», δεν διαμορφώνεται ανάγκη διατύπωσης διορθώσεων στις οικονομικές καταστάσεις για το έτος 2022» καθώς «η όποια καθαρή χρηματοοικονομική έκθεση στα ίδια κεφάλαια της εταιρείας δεν αναμένεται να έχει σημαντική επίπτωση».

Στην ίδια εκτίμηση καταλήγει και για τις τεράστιες ζημίες από την κακοκαιρία «Ντάνιελ» στις αρχές Σεπτεμβρίου, που έχει διακόψει το μεγαλύτερο μέρος των δρομολογίων, καταργώντας επί 100 μέρες εντελώς τα δρομολόγια στον άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου, οπότε και υποτίθεται πως θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα προσωρινής αποκατάστασης της γραμμής. Για τη συρρίκνωση του μεταφορικού έργου η Hellenic Train επίσης δεν δηλώνει ανησυχία, στηριζόμενη στη σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας με το ελληνικό Δημόσιο, παρά το γεγονός ότι δηλώνει απαιτήσεις σε εκκρεμότητα από το 2021 από την ίδια σύμβαση ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ (σε ένα σύνολο απαιτήσεων 114 εκατομμυρίων ευρώ!».

Επιδοτήσεις 750 εκατ.

Η σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας που προβλέπει συνολικές επιδοτήσεις 750 εκατομμυρίων σε βάθος 15ετίας είχε υπογραφεί τον Απρίλιο του 2022 και στις 22/4 η «Εφ.Συν.» είχε ασχοληθεί με το θέμα στο βασικό της πρωτοσέλιδο, μιλώντας για ««Εγκλημα» στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Στο δημοσίευμα εκείνο επιχείρησε να απαντήσει ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής με την ίδια αμετροέπεια που φώναζε «ντροπή» μέσα στη Βουλή σε όσους έθεταν θέμα ασφάλειας των σιδηροδρόμων, λίγες μέρες πριν από τα Τέμπη. Το θέμα είναι ότι, όπως προκύπτει από τις επίσημες οικονομικές καταστάσεις, το Δημόσιο δεν έχει καταβάλει τα προβλεπόμενα από την «άριστη» σύμβαση Καραμανλή για το 2022. Παρά ταύτα, η εταιρεία θεωρεί δεδομένο ότι θα τα εισπράξει και μέσω αυτής της παραδοχής καταλήγει σε ζημιογόνο αποτέλεσμα σχεδόν 1 εκατομμυρίου (883.428 ευρώ, έναντι ισχνού κέρδους 57 χιλιάδων το 2021).

Ολα αυτά, παρά το γεγονός ότι μέσα στο 2022, τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων αυξήθηκαν κατά 42,2%, φτάνοντας τα 82,1 εκατομμύρια ευρώ (έναντι 57,7 το 2021). Προφανώς η εταιρεία δεν προχωρά σε πρόβλεψη για το πώς θα «κλείσει» τον ισολογισμό του 2023 με δεδομένο ότι η επιβατική κίνηση κατέρρευσε μετά τα Τέμπη και οι καταστροφές του Σεπτεμβρίου δεν επέτρεψαν καμία ανάκαμψη.

Ελάχιστο κέρδος

Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό αυτό που αναφέρεται ότι βάσει της σύμβασης Καραμανλή, πέραν της ετήσιας επιδότησης των 50 εκατομμυρίων, υπάρχουν άρθρα που προβλέπουν αυξημένη συνεισφορά «είτε λόγω αυξημένου κόστους πρόσβασης στη γραμμή είτε λόγω αυξημένου κόστους μίσθωσης είτε ακόμη και λόγω αύξησης του συνολικού κόστους που επηρεάζει τις επιβατικές μεταφορές» προκειμένου «να εξασφαλίζεται ελάχιστο κέρδος 2 εκατ. ευρώ μέσω της συνεισφοράς ΥΔΥ»! Ιδού μερικές ακόμη από τις αναφορές που περιλαμβάνονται στην ετήσια οικονομική έκθεση της Hellenic Train:

 Το τέταρτο τρίμηνο του 2022 οι επιβάτες, βαθμολογώντας το ταξίδι τους, δήλωναν σε ποσοστό 75,91% πως είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογούσαν από πολύ καλά έως και άριστα την ασφάλεια που αντιλαμβάνονται στο ταξίδι τους σε ποσοστό 84,72%, αξιολογούσαν πολύ καλά την καθαριότητα των τρένων σε ποσοστό 75,66%, την ταξιδιωτική πληροφόρηση σε ποσοστό 80,86% και εντόπιζαν αδυναμίες στη συνέπεια των δρομολογίων, αλλά δήλωνε ικανοποιημένο ποσοστό 59,87%.

 Στις 15/5/2022 είχαν τεθεί σε κυκλοφορία τα τρένα ETR 470 (κάποτε αποκαλούνταν «βέλη») για τα οποία η εταιρεία είχε πληρώσει 47,5 εκατ. ευρώ στην Τrenitalia το 2019 και ακόμη 10,5 εκατ. για περαιτέρω εργασίες στα τεχνολογικά συστήματα.

 Ο πιστωτικός κίνδυνος προέρχεται κυρίως από τις χρηματοοικονομικές απαιτήσεις από τη δημόσια διοίκηση, από εμπορικές απαιτήσεις και από τις χρηματοοικονομικές επενδύσεις της εταιρείας. Το σύνολο των λοιπών βραχυπρόθεσμων απαιτήσεων ανέβηκε στα 87,9 εκατ. το 2022 έναντι 50,4 εκατ. το 2021.

 Βασικός λόγος για την προστασία της εταιρείας από τον κίνδυνο ρευστότητας είναι η «μη είσπραξη αποζημίωσης ΥΔΥ πέραν του 2021» διότι «η σημαντική αύξηση των υποχρεώσεων αφορά κυρίως τις υποχρεώσεις προς συνδεδεμένα μέρη». Εχουμε λαμβάνειν από τους φορολογουμένους, με άλλα λόγια...

 Το 2022 η εταιρεία έλαβε νέο δάνειο ύψους 25 εκατ. ευρώ από τους Ιταλούς μετόχους, ενώ το σύνολο των δανείων που έχει λάβει φτάνει τα 68 εκατ. «Το δάνειο θεωρείται βραχυπρόθεσμη χρηματοδοτική συμφωνία πληρωτέα το 2023. Θα καταβληθεί πλήρως μόλις η Hellenic Train εισπράξει εκκρεμή απαίτηση από το υπουργείο Μεταφορών».

 Οι υποχρεώσεις σε ΝΠΔΔ και δημόσιες επιχειρήσεις στις 31 Δεκεμβρίου 2022 ποσού 99.887.882 ευρώ (50.798.015 ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2021) περιλαμβάνουν κυρίως υποχρεώσεις προς τις εταιρείες ΟΣΕ Α.Ε. και ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για τέλη χρήσης δικτύου και μισθώματα τροχαίου υλικού και εγκαταστάσεων, αντίστοιχα. Οι εμπορικές υποχρεώσεις προς εταιρείες του ομίλου την 31η Δεκεμβρίου 2022 ανέρχονται σε 50.952.935 ευρώ (25.241.588 ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2021) και περιλαμβάνουν κυρίως υποχρεώσεις έναντι της Trenitalia σχετικά με την τιμολόγηση για τα νέα τρένα που παραδόθηκαν στην Ελλάδα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η Hellenic Train δεν ανησυχεί...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας