Kαλοδεχούμενη η υπογραφή της σύμβασης σήμερα το μεσημέρι, για την παραγγελία των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων από την Κίνα, έστω κι αν χρειάστηκε να γκρινιάξουμε για σειρά αστοχιών, που δεν είναι λίγες και δεν περιορίζονται στα συγκεκριμένα ηλεκτρικά λεωφορεία ή στη σημερινή πολιτική ηγεσία, αλλά έχουν τις ρίζες τους στην προκήρυξη του διαγωνισμού.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κράτησε όσο μπορούσε ζωντανό τον διαγωνισμό, καλύπτοντας για τουλάχιστον 20 ημέρες ένα χρονικό κενό μετά τη συνάντηση στο ισόγειο του υπουργείου με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Yutong για την Ευρώπη Jack Li και των διευθυντών επιχειρησιακής ανάπτυξης του ομίλου Κοπελούζου με την πολιτική ηγεσία, στις 5 Σεπτεμβρίου 2023, όπου ενημερώθηκαν επίσημα για το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, συσκέφθηκαν και φωτογραφήθηκαν μαζί με μοντελάκια υπό κλίμακα των νέων λεωφορείων, ανακοινώνοντας με δελτίο Τύπου ότι «συζητήθηκαν τα θέματα συνεπούς τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων ώστε τα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία να τεθούν σε κυκλοφορία το πρώτο εξάμηνο του 2024».

Το γεγονός ότι για λόγους που γνωρίζουν τα δύο μέρη, ακολούθησε επιστολή ανάθεσης με ημερομηνία που συμφωνήθηκε από κοινού να γράφει 25 Σεπτεμβρίου, αντί για 5 Σεπτεμβρίου που το έμαθε όλη η Ελλάδα (όχι όμως ο… ανάδοχος που μετείχε στη σύσκεψη με 4 υψηλόβαθμα στελέχη), δεν καθιστά «fake news» το χθεσινό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» και την υπαρκτή χρονική μετάθεση στην κατάθεση της εγγυητικής επιστολής (όπως προσπάθησε να το ακυρώσει συνολικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης στη χθεσινή ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, αμφισβητώντας όμως μόνο την πιθανότητα έκπτωσης του προμηθευτή).

Εκτός από τις προειδοποιήσεις για πιθανό εκτροχιασμό του διαγωνισμού -που φαίνεται ότι τελικά θα αποφευχθεί τουλάχιστον για το πέμπτο τμήμα- το χθεσινό ρεπορτάζ της «Εφ.Συν.» έθιγε και άλλα σοβαρά ζητήματα, όπως π.χ. το ζήτημα του χρόνου παράδοσης, τις αλλαγές προδιαγραφών ασφαλείας των λεωφορείων για την Ευρώπη, τη διαθεσιμότητα πιστώσεων για το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού για 200 λεωφορεία με φυσικό αέριο, προϋπολογισμού 73,16 εκατ. ευρώ και την ικανότητα του ενδιαφερόμενου προμηθευτή Industria Italiana Autobus Spa να ολοκληρώσει τυχόν παραγγελία την ώρα που έχει ζητήσει κρατική διάσωση από την ιταλική κυβέρνηση, το πάγωμα στο τμήμα των αρθρωτών λεωφορείων με φυσικό αέριο, προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ, αν και η Iveco France SAS έχει κηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος από τον περασμένο Μάιο, τη δίχρονη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της εξέτασης των φακέλων του τέταρτου τμήματος, προϋπολογισμού 53,32 εκατ. ευρώ, για 100 ηλεκτρικά λεωφορεία από την κινεζική BYD που κατασκευάζονται στην Ουγγαρία και τέλος το ερώτημα εάν αρκεί ο Απρίλιος για τη μεταφορά 250 ηλεκτρικών λεωφορείων από την Κίνα, ακόμη κι αν παραχθούν γρήγορα, εκτός σειράς, μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας.
Παραμένουν τα ερωτήματα
Με πραγματικό ενδιαφέρον θα ακούσουμε σε προσεχή ευκαιρία, τι ακριβώς σκέφτεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τα παραπάνω ερωτήματα, όπως δημοσιεύθηκαν χθες από την «Εφ.Συν.».
Σημειώνουμε όμως ότι τυχόν νέες καθυστερήσεις μεταφέρουν το «μπαλάκι» της ακύρωσης τμημάτων του διαγωνισμού στην πλευρά των ενδιαφερόμενων προμηθευτών, καθώς δύο χρόνια μετά την κατάθεση των προσφορών, θα κληθούν τον Δεκέμβριο για δεύτερη συνεχή χρονιά να ανανεώσουν εγγυητικές επιστολές και να δεσμευτούν εκ νέου για την οικονομική προσφορά που έκαναν... πρόπερσι.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας