Θα είναι «δημόσιος» (;), «νέος» (!) αλλά… πολύ μικρότερος ακόμη και από τον σημερινό, αφού ιδιώτες πάροχοι θα αναλάβουν κομμάτι του έργου που παρέχει σήμερα. Για τον ΟΑΣΘ ο λόγος, ήτοι τις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης των επόμενων χρόνων, το χρονοδιάγραμμα «ανανέωσης» των οποίων παρουσιάστηκε την περασμένη Παρασκευή στο υπουργικό συμβούλιο. Και ήταν τόσο «νέο», τόσο «ενθουσιαστικό» αυτό που παρουσιάστηκε που δεν πανηγύρισαν ούτε οι φιλοκυβερνητικοί κονδυλοφόροι.
Και πώς θα γινόταν διαφορετικά αφού το μόνο νέο είναι ο τίτλος «νέος ΟΑΣΘ». Οσο για τον παλαιό, η εκκαθάριση των «αμαρτιών» του οποίου σύρθηκε τέσσερα χρόνια στα συρτάρια του Κώστα Αχ. Καραμανλή, τώρα θα συρθεί και άλλα δύο στα συρτάρια του νέου υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα. Διότι, όπως ανακοινώθηκε, η εκκαθάριση θα περατωθεί (;) στις 31.12.2025. Για να γίνει κατανοητό τι θα είναι και τι θα εξυπηρετεί ο «νέος ΟΑΣΘ» ας σημειώσουμε πως ο σημερινός τυπικά διαθέτει 625 λεωφορεία από τα οποία όμως μετά βίας σήμερα κυκλοφορούν 200 και, όταν ο ΟΑΣΘ θα «ξανανιώσει», θα κυκλοφορούν μετά βίας -και στο αισιόδοξο σενάριο- 300!
Αυτά δεν τα λέμε εμείς, τα λέει το σχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός που έχει πολλούς στόχους και «βελάκια», λίγες μεν, πλην καίριες προβλέψεις, όπως η ρήση που αναφέρει ότι «ο «Νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες» (!). Το κλείσιμο του ματιού στους ιδιώτες είναι πλέον δημόσιο. Αν ήδη έχουν ξεκινήσει επισήμως διαδικασίες για ανάθεση των περιαστικών γραμμών (45 με 50), τίποτα και κανένας δεν θα εμποδίσει να εισέλθουν ιδιώτες που θα παρέχουν συγκοινωνιακό έργο και εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, οπότε ο «νέος ΟΑΣΘ» θα είναι αυστηρά κλεισμένος στα όρια του κέντρου πόλης και φυσικά θα είναι διαρκώς «πολιορκούμενος». Αν θα εξυπηρετεί 40 γραμμές το μέλλον του θα είναι άδηλο…
Ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε ένα σχέδιο που αποτελεί παραλλαγή του «σχεδίου Σπίρτζη» μόνο που το δημόσιο κομμάτι είναι αποδυναμωμένο. Η κυβέρνηση ξαναβαφτίζει ό,τι είχε ονοματίσει το σχέδιο Σπίρτζη που προέβλεπε, για παράδειγμα, ότι το γενικό κουμάντο στις συγκοινωνίες της πόλης θα έκανε η ΑΣΥΘ ενώ, τώρα, ανατίθεται στον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Εργου Θεσσαλονίκης), ο οποίος θα είναι ο μοναδικός νέος μέτοχος του ΟΑΣΘ. Αυτά σας τα είχαμε ήδη περιγράψει έναν μήνα νωρίτερα («Εφ.Συν.», 27.2.24, Επιμένει ο Σταϊκούρας για τους ιδιώτες στον ΟΑΣΘ).
Το μεγάλο αγκάθι της εκκαθάρισης του παλαιού ΟΑΣΘ πάει δύο χρόνια αργότερα, χρόνος που το υπουργείο μοιάζει να θέλει να κερδίσει προκειμένου να «συνεννοηθεί» με τους παλαιούς μετόχους σχετικά με το ποιος και τι χρωστάει ο ένας στον άλλο (ενοίκια αμαξοστασίων, γραφείων κ.λπ.) διότι στους μετόχους -που βρίσκονται στο πολιτικό πελατολόγιο της Ν.Δ.- η κυβέρνηση έταζε «λαγούς» αλλά τελικά διαπίστωσαν ότι δεν μπορούσαν να τους δώσουν ούτε «πετραχήλια»…
Θυμίζουμε ότι η έκθεση αποτίμησης την οποία έχει συντάξει από το 2020 η εταιρεία Grant Thornton προέβλεπε πως οι μέτοχοι (περίπου 2.000 άτομα) του παλαιού ΟΑΣΘ όφειλαν στο Δημόσιο 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Σήμερα η Grant Thornton είναι… ο εκκαθαριστής!
Και φυσικά υπάρχει και ο συνεταιρισμός «Ηρακλής» των μεγαλομετόχων του παλιού ΟΑΣΘ (ιδιοκτήτες των γραφείων του Οργανισμού, του αμαξοστασίου στη Σταυρούπολη και του μισού αμαξοστασίου στον Φοίνικα). Από τα χρόνια της διοίκησης Στέλιου Παππά ο ΟΑΣΘ είναι στα δικαστήρια με τον «Ηρακλή» σχετικά με τα ποσά των ενοικίων. Η υπόθεση είναι στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια και στο σχέδιο που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο αναφέρεται ότι θα υπάρξει «νομική αξιολόγηση και ολοκλήρωση διαδικασιών επίλυσης μέσω εξωδικαστικής συμφωνίας ή νομοθετικής ρύθμισης, όπου είναι εφικτό». Μια διατύπωση που αφήνει ορθάνοιχτη φυσικά την πόρτα σε όλες τις ερμηνείες για τη στάση που θα ακολουθήσει το υπουργείο. Τα περισσότερα ίσως ξεκαθαρίσουν με τη δημοσίευση του νέου νόμου που ανακοινώθηκε ότι την 1η.07.2024 θα μπει σε δεκαπενθήμερη διαβούλευση και θα εισαχθεί στη Βουλή στις 30.7.2024.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας