«Χρυσά» θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι τα μπάζα του μετρό της Θεσσαλονίκης. Με χθεσινή απόφαση, το διαιτητικό δικαστήριο έκανε δεκτή την αίτηση της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, περικόπτοντας όμως τις οικονομικές απαιτήσεις των εργολάβων. Tους επιδίκασε αποζημίωση 5 εκατ. ευρώ συν τους τόκους υπερημερίας, ενώ διεκδικούσαν πάνω από 11 εκατ. ευρώ.
Το σκεπτικό της 52/2015 απόφασης της διαιτησίας αφήνει έκθετη τη διοίκηση της «Αττικό Μετρό», η οποία το 2005 δημοπράτησε το έργο χωρίς να έχει διευθετήσει σημαντικές παραμέτρους που θα εξασφάλιζαν την απρόσκοπτη εκτέλεση του μεγαλύτερου έργου στη Θεσσαλονίκη, όπως οι απαλλοτριώσεις, τα αρχαιολογικά, αλλά και η σωστή επιλογή των θέσεων των σταθμών και του αμαξοστασίου.
Με βάση τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που είχε εγκριθεί από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, τα μπάζα από την εκσκαφή της δίδυμης σήραγγας του μετρό θα πήγαιναν στην 6η προβλήτα του λιμανιού, για να καλυφθούν οι ανάγκες προγραμματισμένων έργων.
Οι κατασκευές στο λιμάνι ματαιώθηκαν, αλλά η μελέτη της «Αττικό Μετρό» δεν είχε προβλέψει εναλλακτική λύση. Από τον Απρίλιο του 2007 έως και τον Οκτώβριο του 2010 τα μπάζα «ταξίδευαν» σε απόσταση περίπου 25 χλμ., σε άλλη τοποθεσία που εξασφάλισε ο εργολάβος, ο οποίος δεν έχασε την ευκαιρία να διεκδικήσει αποζημίωση.
Στη διαιτησία έχουν οδηγηθεί συνολικά 77 αιτήματα της κοινοπραξίας, τα οποία συνοδεύονται από οικονομικές απαιτήσεις 560 εκατ. ευρώ, τα οποία σε περίπτωση δικαστικής δικαίωσης θα καταβληθούν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους. Στα μέσα Μαρτίου είχαν συζητηθεί 13 αιτήματα που αφορούσαν αποζημιώσεις 1,95 εκατ. ευρώ, αλλά με την τελεσίδικη απόφαση η «Αττικό Μετρό» οφείλει να καταβάλει στους εργολάβους 607.000 ευρώ.
Στο τέλος Δεκεμβρίου, η κοινοπραξία είχε πετύχει μια σημαντική δικαστική νίκη, αφού η διαιτησία την είχε δικαιώσει για τη μονομερή απόφαση της «Αττικό Μετρό» για παράταση του χρόνου κατασκευής του μετρό, ανοίγοντας τον δρόμο για διεκδίκηση αποζημίωσης ύψους 200 εκατ. ευρώ. Υπολογίζεται ότι η διαιτησία θα έχει ολοκληρώσει την εκδίκαση του συνόλου των αιτημάτων ώς τον Ιούνιο.
Η νέα πολιτική ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου έχει ζητήσει αναλυτική ενημέρωση για το έργο και τα προβλήματά του. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», ο Γ. Σταθάκης αλλά και ο Χρ. Σπίρτζης έχουν ταχθεί κατά της διάλυσης της εργολαβίας που θα φέρει νέα καθυστέρηση. Δεν αποκλείουν όμως πολιτική λύση, που οδηγεί σε νέα συμφωνία με τους εργολάβους, αλλά αυτό προϋποθέτει την έγκριση των Βρυξελλών, όπως είχε γίνει με τις συμβάσεις των αυτοκινητόδρομων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας