Το περασμένο καλοκαίρι, η Τότεναμ ξεχώρισε στη διάρκεια της μεταγραφικής περιόδου, επειδή δεν ασχολήθηκε με το... άθλημα. Εγινε η πρώτη ομάδα στην ιστορία της Πρέμιερ Λιγκ που δεν απέκτησε κανέναν παίκτη το καλοκαίρι. Μερικούς μήνες αργότερα, θα απείχε και από τις χειμερινές μεταγραφές. Ας όψεται η οικονομική στενότητα, λόγω της κατασκευής του νέου γηπέδου.
Ο Μαουρίσιο Ποκετίνο κατάφερε να κρατήσει τους καλύτερους παίκτες του στο Λονδίνο και βάλθηκε να βρει νέους τρόπους και στρατηγικές, προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του ρόστερ του.
Η καλοκαιρινή απουσία του Σον Χεούνγκ-Μιν για τις υποχρεώσεις της Νότιας Κορέας στο Μουντιάλ και κατόπιν στο Ασιατικό Κύπελλο έφερε στην αρχική ενδεκάδα τον Λούκας Μόουρα.
Ο Βραζιλιάνος μεσοεπιθετικός ήταν η τελευταία μεταγραφή που πραγματοποίησε χρονικά η Τότεναμ. Κατέφθασε στην αγγλική πρωτεύουσα τον Ιανουάριο του 2018, επειδή η Παρί Σεν-Ζερμέν έπρεπε να ισοσκελίσει τους ισολογισμούς της και να εναρμονιστεί με τις επιταγές του Financial Fair Play, έξι μήνες μετά τις δαπανηρές μεταγραφές των Νεϊμάρ και Κιλιάν Μπαπέ.
Ο Βραζιλιάνος αναζητούσε χρόνο στον αγωνιστικό χώρο και ο Αργεντινός προπονητής αναζητούσε έναν εξτρέμ με χαρακτηριστικά παρόμοια με του Σον, ώστε να μπορεί να «ανοίξει» το γήπεδο από τις δύο πλευρές. Αρχικά δεν τον θεωρούσε αντικαταστάτη του Κέιν –άσχετα αν το έφεραν έτσι οι συνθήκες ώστε να το δοκιμάσει και αυτό.
Ο Μόουρα έδωσε τις λύσεις, όποτε κλήθηκε στη διάρκεια της σεζόν και σε όποιον ρόλο του ζήτησε ο Ποκετίνο –κυρίως στον άξονα και όχι στη γραμμή, όπως έχει συνηθίσει τόσα χρόνια. Ενώ το περασμένο καλοκαίρι αντικαθιστούσε τον Σον, στους τελευταίους μήνες της σεζόν μπήκε στην ενδεκάδα λόγω της απουσίας του τραυματία Κέιν. Και –άλλοτε από κοινού με τον Νοτιοκορεάτη, άλλοτε εκ περιτροπής– ανέλαβε να δώσει στην Τότεναμ τα γκολ που στερήθηκε από τον παροπλισμένο αρχηγό της.
Αποκορύφωμα ήταν ο ημιτελικός στο Αμστερνταμ εναντίον του Αγιαξ, όπου ο Μόουρα επιδόθηκε σε μια σπάνια ποδοσφαιρική επίδειξη τεχνικής ικανότητας και σωματικής αντοχής, πετυχαίνοντας τρία γκολ. Σε αντίθεση με ό,τι δείχνει το χατ-τρικ, ο Βραζιλιάνος δεν υπήρξε ποτέ γεννημένος γκολτζής, αλλά ξεχώριζε περισσότερο για τη δημιουργική του δουλειά και τις ασίστ που προσφέρει.
Το βράδυ της 8ης Μαΐου, όμως, απέδειξε ότι μπορεί να είναι κάτι (πολύ) παραπάνω από παγκίτης που βοηθάει στα δεύτερα ημίχρονα. Και παράλληλα έγινε ο πρώτος δεξιοπόδαρος ποδοσφαιριστής που πέτυχε χατ-τρικ με το αριστερό του πόδι (!) στην ιστορία του Τσάμπιονς Λιγκ.
Ο Λούκας Μόουρα έκανε δυνατή την πρόκριση των «σπιρουνιών» στον αποψινό τελικό σε βάρος του Αγιαξ, όμως η πορεία των Λονδρέζων στα νοκ άουτ και ειδικά ο αποκλεισμός της πρωταθλήτριας Αγγλίας, Μάντσεστερ Σίτι, έφερε τη σφραγίδα του Σον Χεούνγκ-Μιν.
Ο 26χρονος Νοτιοκορεάτης είναι σούπερ σταρ στην πατρίδα του, αλλά στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο άρχισε να αντιμετωπίζεται ως κάτι το ξεχωριστό μόλις φέτος. Μέχρι πρότινος θεωρείτο ο κλασικός Ασιάτης παίκτης που αποκτάται επειδή ο σύλλογος θέλει να «μπει» στην αγορά της Απω Ανατολής. Οπως κάθε Ασιάτης, χαρακτηρίζεται από πειθαρχία, εργασιακή ηθική και από το ότι μπορεί κανείς να τον εμπιστευθεί. Σε αυτά προσθέστε την εύθυμη και θετική πλευρά του, την αεικίνητη φύση του και τη θέληση να μαθαίνει διαρκώς.
Ο ρόλος του στο γήπεδο, όμως, είναι πιο μεγάλος και σύνθετος πλέον. Ενα δικαίωμα που κέρδισε με το σπαθί του, με τις δικές του ποδοσφαιρικές ικανότητες και την επιμονή του.
Ο Ποκετίνο δηλώνει εντυπωσιασμένος από τους ρυθμούς της δουλειάς του Σον: «Είναι ακούραστος, δεν σταματάει ποτέ. Θα πέσει και θα ξανασηκωθεί, προσπαθεί ξανά και ξανά. Είναι σαν το κουνελάκι της διαφήμισης που συνεχίζει όταν τα υπόλοιπα έχουν πέσει από την κούραση!».
Δεν είναι όψιμο το χαρακτηριστικό αυτό. Στο πέρασμά του από το Αμβούργο, όταν ήταν ακόμα τινέιτζερ, ο Σον είχε εντυπωσιάσει το τεχνικό τιμ, επειδή παρέμενε στο χορτάρι ακόμα και μιάμιση ώρα μετά το τέλος της προπόνησης για να τελειοποιήσει το σουτ του από κάθε απόσταση...
Ο Λούκας Μόουρα και ο Σον Χεούνγκ-Μιν, λοιπόν, θα μπουν απόψε στο γήπεδο για το μεγαλύτερο παιχνίδι της καριέρας τους, αλλά και της ιστορίας της Τότεναμ. Η πορεία της αποθεραπείας του Χάρι Κέιν εξελίχθηκε έτσι όπως είχαν προβλέψει οι γιατροί.
Ναι μεν ο Αγγλος αρχηγός έχει ξεπεράσει τον τραυματισμό που υπέστη στη φάση των προημιτελικών του Τσάμπιονς Λιγκ, αλλά δεν είναι ακόμα έτοιμος για να «βγάλει» 90λεπτο. Οπότε, επιστρέφουμε στο δίδυμο που με τις εμφανίσεις τους στα προημιτελικά και ημιτελικά αξίζουν θέση βασικού στον τελικό και με το παραπάνω.
Μολονότι η ομάδα δεν ενισχύθηκε μεταγραφικά, δεν ήταν τα μεγάλα ονόματα που έστειλαν την Τότεναμ στον τελικό του Τσάμπιονς Λγικ. Ο Κέιν τραυματίστηκε, ο Ντέλε Αλι είχε σκαμπανεβάσματα στην απόδοσή του, όπως και ο Κρίστιαν Ερικσεν. Αντίθετα, η φόρμα των Σον και Μόουρα, η βελτίωσή τους υπό τις οδηγίες του Μαουρίσιο Ποκετίνο και οι λύσεις που δίνουν είναι ανεκτίμητες σε αυτό το στάδιο της διοργάνωσης.
Ο Βραζιλιάνος προσφέρει ταχύτητα στην επίθεση και ο Νοτιοκορεάτης διαθέτει καθαρό μυαλό και αποτελεσματικότητα στην περιοχή. Η Λίβερπουλ θα έχει μάλλον την κατοχή της μπάλας, αλλά μπορεί να την πάθει στις αντεπιθέσεις –κάτι που φάνηκε στο ματς με τη Νιούκαστλ.
Εχουν αδύναμα σημεία οι «κόκκινοι», οπότε η ταχύτητα και το κάθετο ποδόσφαιρο των Λούκας και Σον ίσως αποδειχθούν καθοριστικά, ώστε η Τότεναμ να φθάσει στην κατάκτηση του τροπαίου για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Ούγκο Γιορίς: Αλλο ένα τρόπαιο εν όψει
Εχουν περάσει 321 ημέρες από τότε που, ως αρχηγός της Εθνικής Γαλλίας, σήκωσε πρώτος το τρόπαιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου στο «Λουζνίκι» της Μόσχας. Απόψε στη Μαδρίτη, ο Ούγκο Γιορίς έχει την ευκαιρία –πάλι με το περιβραχιόνιο του αρχηγού– να σηκώσει πρώτος την «κούπα με τα μεγάλα αυτιά», αν η Τότεναμ κατακτήσει το Τσάμπιονς Λιγκ σε βάρος της Λίβερπουλ. Αν συμβεί αυτό μάλιστα, θα γίνει μόλις ο δεύτερος τερματοφύλακας στην Ιστορία που κερδίζει το Μουντιάλ και το Τσάμπιονς Λιγκ σε διαδοχικές σεζόν, μετά τον Γερμανό Ζεπ Μάιερ το 1974 και 1975.
Τερματοφύλακας με εξαιρετικά ρεφλέξ, έμπειρος, αλλά ενίοτε επιρρεπής στο λάθος, ο Γιορίς δεν είχε εύκολο ταξίδι έως εδώ. Κλείνει όμως πλέον τα αυτιά στις άσχημες κριτικές και δηλώνει αφοσιωμένος στη δουλειά που κάνει με τον Μαουρίσιο Ποκετίνο, τον οποίο πιστώνει με την εξέλιξη της καριέρας του στην Τότεναμ.
Ο Γάλλος γκολκίπερ είχε αποκτηθεί το 2012 από τη Λιόν, αλλά ύστερα από δύο σκληρές σεζόν, πρώτα υπό τις οδηγίες του Αντρέ Βίλας-Μπόας και κατόπιν του Τιμ Σέργουντ, έφτασε ένα βήμα από το να φύγει από τον λονδρέζικο σύλλογο: «Δεν μου άρεσε η κατάσταση που είχε διαμορφωθεί, Είχα γεμίσει αμφιβολίες. Κατόπιν όμως γνώρισα τον Ποκετίνο. Κατάλαβα αμέσως ότι ήταν ο σωστός άνθρωπος για την κατάλληλη θέση και αισθάνθηκα ότι θα επηρεάσει σημαντικά την καριέρα μου. Είναι η προσέγγισή του στο ποδόσφαιρο, οι ιδέες του, ο χαρακτήρας του...».
Εχοντας ζήσει την Τότεναμ και προ Ποκετίνο, ο Γιορίς εκτιμάει τη διαφορά: «Τίποτε δεν είναι τυχαίο στο ποδόσφαιρο. Κάθε ομάδα, κάθε παίκτης παίρνει ό,τι του αξίζει. Στις τελευταίες πέντε σεζόν κάναμε μεγάλη προσπάθεια για να βελτιωθούμε.
Ο προπονητής και το επιτελείο του ήρθαν με τη σωστή ενέργεια και τη σωστή φιλοσοφία για να μας δείξουν την κατεύθυνση. Φέτος, ειδικά στο Τσάμπιονς Λιγκ, όλα φαίνονται να πηγαίνουν όπως τα θέλουμε».
Οσο για τον αποψινό τελικό; «Τα πάντα μπορεί να συμβούν. Εμείς όμως δεν χάνουμε την πίστη μας. Δεν τη χάσαμε στη φάση των ομίλων, όταν εξαρτιόμασταν από άλλα αποτελέσματα για να περάσουμε, έχοντας πάρει μόλις έναν βαθμό στα πρώτα τρία ματς. Δεν τη χάσαμε στο Αμστερνταμ όταν βρεθήκαμε να χάνουμε με δύο γκολ. Θα αγωνιστούμε στο μάξιμουμ».
Κρίστιαν Ερικσεν: Για τη δόξα και τους... «μνηστήρες»
Ο Κρίστιαν Ερικσεν δεν είναι φέτος ο καλύτερος παίκτης της Τότεναμ. Σίγουρα όμως είναι ο πλέον αναντικατάστατος στη θέση που αγωνίζεται. Δεν διαθέτει ο Μαουρίσιο Ποκετίνο άλλο ποδοσφαιριστή με τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες του αθόρυβου και οξυδερκή Δανού, που με μια πάσα, με μια έμπνευσή του μπορεί να ξεκλειδώσει την αντίπαλη άμυνα και να αλλάξει τα δεδομένα ενός αγώνα.
Η Τότεναμ διαθέτει παίκτες για γκολ (Σον, Μόουρα, Κέιν όταν αυτός είναι υγιής), έχει στην άμυνα το αξιόπιστο βελγικό δίδυμο των Αλντερβέιρελντ και Φερτόνχεν, αλλά περιμένει πάντα κάτι το διαφορετικό από τον Ερικσεν – ειδικά όταν ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας, όπως απόψε, στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ απέναντι στη Λίβερπουλ.
Απόφοιτος της μεγάλης του Αγιαξ σχολής, ο 27χρονος Δανός επιτελικός μέσος εμφανίζεται έτοιμος για νέες προκλήσεις στην καριέρα του και το ενδιαφέρον της Ρεάλ Μαδρίτης είναι δεδομένο. Μια πειστική εμφάνιση απόψε θα δώσει στον Ζινεντίν Ζιντάν μια ιδέα για το πού μπορεί να «κλειδώσει» την ομάδα του ο Ερικσεν, δεδομένης της ύπαρξης αρκετών μέσων στους «μερένγκες» που μπορούν να αγωνιστούν σε πολλές θέσεις.
Ομως μέχρι να συνταχθούν τα... συμβόλαια, ο Δανός αφοσιώνεται στην Τότεναμ και τη σημερινή πρόκληση. Τα «σπιρούνια» δεν έχουν αναδειχθεί ποτέ πρωταθλητές Ευρώπης, ούτε έχουν κερδίσει κάποιο τρόπαιο (εγχώριο ή ευρωπαϊκό) στα τελευταία 11 χρόνια.
Οπως λέει ο Ερικσεν, «αν το εξετάσει κανείς από ιστορικής πλευράς, δηλαδή τι έχει καταφέρει η Τότεναμ, τότε συνειδητοποιεί ότι ο τελικός απέναντι στη Λίβερπουλ είναι κάτι το τελείως καινούργιο! Ο σύλλογός μας ανεβαίνει επίπεδο και αλλάζει ο τρόπος που μας αντιμετωπίζει ο κόσμος. Εμείς οι παίκτες πρέπει να μπούμε μέσα στον αγώνα αποφασιστικά και να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να φτάσουμε στη νίκη».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας