«Η Μαίρη λέει να πάει απόψε σινεμά. Θα πήγαινε αν μπορούσε κάθε βράδυ», τραγουδούσε ο Παύλος Παυλίδης το 2013. Δέκα χρόνια μετά, η Μαίρη αν ζει στην Αθήνα του 2023 είναι άγνωστο αν θα έχει αυτή την επιλογή. Κι αυτό γιατί το ιστορικό κέντρο της πόλης παραδίδεται καθημερινά στις ορέξεις μιας πολιτικής που, μέσω αγοραστών, επιχειρηματιών και ξενοδόχων, οραματίζεται μόνον κέρδη και μια απρόσωπη πόλη γεμάτη τουρίστες, εύπεπτες απολαύσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες. Θύμα αυτών είναι κατά τα φαινόμενα και ο ιστορικός κινηματογράφος της Πανεπιστημίου, το «Ιντεάλ» - και όχι μόνον.
Κι όμως σε ανακοίνωσή του τον περασμένο Νοέμβριο, το υπουργείο Εργασίας διαβεβαίωνε μεταξύ άλλων ότι «δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ». Λίγους μήνες μετά, τον Φεβρουάριο, σε ερώτηση που κατέθεσαν 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με τίτλο «Καταγγελίες για επιζήμια διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ» και θέμα που αφορούσε την τύχη 13 ακινήτων συμπεριλαμβανομένου και του διατηρητέου Μεγάρου Σλήμαν-Μελά επί της οδού Πανεπιστημίου 46, ο αρμόδιος υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Π. Τσακλόγλου απάντησε με μία φράση: «Κανένα ακίνητο του e-ΕΦΚΑ δεν βρίσκεται σε διαδικασία εκποίησης».
Δεν διέψευδε όμως και τα στοιχεία που επικαλούνταν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ότι δηλαδή: Με απόφαση «του Δ.Σ. του e-ΕΦΚΑ κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του δημόσιου πλειοδοτικού διαγωνισμού στην εταιρεία “ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ MITSIS COMPANY Α.Ε.”, με μηνιαίο μίσθωμα 70.000,00 €. Στις 17/1/2023 υπογράφηκε η σύμβαση εκμίσθωσης». Είχε προηγηθεί η κατάθεση κλειστών προσφορών για την εκμίσθωση του ιστορικού κτιρίου, συμπεριλαμβανομένου και του «Ιντεάλ», για 35 χρόνια με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 10. Και όπως διαβάσαμε, ο χώρος θα μετατραπεί σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο. Με απλά λόγια, ένας πνεύμονας πολιτισμού και τέχνης, ο παλαιότερος αυτή τη στιγμή εν λειτουργία κινηματογράφος της Αθήνας, για τον ΕΦΚΑ αντιμετωπίζεται ως ξενοδοχειακός χώρος με προδιαγραφές τουλάχιστον 4 αστέρων (αλλά όχι αυτών που δίνουν οι κριτικοί του σινεμά).
«Εχει τελειώσει το θέμα στο Ιντεάλ», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο Ανδρέας Νεφελούδης, πρώην γ.γ. του υπουργείου Εργασίας επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. «Η απάντηση που έδωσε ο Τσακλόγλου στην κοινοβουλευτική ερώτηση που κάναμε, αναφέρει με σαφήνεια ότι στις 17/1/23 υπογράφηκε σύμβαση εκμίσθωσης για το Ιντεάλ. Υπεγράφη ενιαίο μίσθωμα στην εταιρεία “Μήτσης Ξενοδοχεία”, με 70 χιλιάδες ευρώ μίσθωμα τον μήνα. Εμείς είχαμε διασφαλίσει ότι όλα τα ακίνητα του ΕΦΚΑ σε αντίθεση με άλλα δημόσια ακίνητα εξαιρούνται από το ΤΑΙΠΕΔ, το υπερταμείο και οτιδήποτε είχε σχέση με τα μνημόνια».
• Υπάρχει γυρισμός;
«Σε όλα τα πράγματα υπάρχει μπρος και πίσω, αρκεί να γίνει την κατάλληλη στιγμή. Αυτή την περίοδο, από τη μεριά της κυβέρνησης έχουν κάνει μια συγκεκριμένη επιλογή γιατί είναι πολλά τα λεφτά. Κι αυτά προφανώς πηγαίνουν σε διάφορους «κολλητούς» τους οι οποίοι έχουν σχέση με την απίστευτη διαδικασία δήθεν αναδόμησης-εκσυγχρονισμού της Αθήνας που κάνει ο δήμαρχος. Πιστεύω πάντως ότι όποιος φορέας ενδιαφερόταν και είχε έννομο συμφέρον θα μπορούσε να κάνει ασφαλιστικά μέτρα για το Ιντεάλ, ώστε να μη γίνουν εργασίες. Γιατί αν γίνουν εργασίες, τα πράγματα είναι ανεπίστρεπτα. Αν υπάρχει πολιτική βούληση για να σωθούν οι κινηματογράφοι και η πολιτισμική ιστορία της πόλης, υπάρχει πάντως όλη η νόμιμη βάση για να αναστραφεί η κατάσταση».
«Απολογούμαστε... εμείς!»
Ο Μπάμπης Κονταράκης, αιθουσάρχης του «Αστορ» και υπεύθυνος της εταιρείας διανομής Weird Wave, μοιράζεται στην «Εφ.Συν.» τις σκέψεις του, που μόνο αισιόδοξες δεν είναι.
«Εχουμε φτάσει σε ένα σημείο στο οποίο απολογούμαστε εμείς, καλούμαστε να δώσουμε εξηγήσεις, γιατί ο κινηματογράφος είναι χώρος πολιτισμού, γιατί είναι κομμάτι της πόλης, ή γιατί η πόλη ανήκει στους κατοίκους της, κλπ. Αντί να μας εξηγεί ο ΕΦΚΑ τις κινήσεις του, να πρέπει να εξηγούμε εμείς! Κατα τη γνώμη μου λοιπόν, θεωρώ ότι αν κάποιος πρέπει να απολογηθεί είναι εκείνοι που παίρνουν τόσο σοβαρές αποφάσεις ερήμην όλων μας. Να μας εξηγήσουν την άποψη τους περί δημόσιου συμφέροντος. Γιατί στην περίπτωση των κινηματογράφων, ο ιδιοκτήτης είναι ένας δημόσιος φορέας (EΦKA) που επιπλέον, αλλάζοντας στάση μέσα σε λιγότερο από τρεις μήνες, αποδεικνύεται αναξιόπιστος», αναφέρει ο κ. Κονταράκης και προσθέτει:
«Εμείς θα περιμέναμε, από ένα δημόσιο φορέα, από τον διοικητή του, να έχει το θάρρος της άποψης του και να την εκθέσει. Τώρα, τι περιθώρια διαλόγου υπάρχουν με κάποιον που αντί να προτάξει το δημόσιο συμφέρον, προσπαθεί να μας ξεγελάσει όλους; Στη θέση του διοικητή του ΕΦΚΑ Παναγιώτη Δουφεξή, θα είχα ήδη παραιτηθεί».
«Παρόλαυτά, η στήριξη του κόσμου και η στήριξη σύσσωμης της κινηματογραφίας, μας κάνει αισιόδοξους για την έκβαση. Γι αυτό κάνουμε και το κάλεσμα για την Κυριακή 2/4 με ελεύθερες προβολές, ένα κάλεσμα για τα σινεμά μας, για την πόλη μας.»
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας