Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.8° 18.0°
2 BF
70%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.3° 16.6°
2 BF
83%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
18°C
19.0° 18.2°
3 BF
77%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
2 BF
77%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.2°
2 BF
71%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
87%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.8° 17.8°
1 BF
80%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.3° 17.8°
5 BF
82%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.3° 17.9°
1 BF
62%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Σκόπελος
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
2 BF
72%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
77%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
20.1° 18.8°
1 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
83%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
63%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
17.3° 17.3°
2 BF
68%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
80%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Γκερντ Ρόλινγκ «Τhe circle»

To πλαστό έχει τη χάρη του

Στο λιμανάκι της Υδρας μερικοί Αφρικανοί πουλάνε στα πεταχτά «μαϊμού» τσάντες και κολόνιες. Ανηφορίζοντας πιο πάνω, μέσα στο Σαχτούρειο Γυμνάσιο, φιλοξενείται η εγκατάσταση της κολεκτίβας Shanzhai Biennial με σχολικές καρέκλες, καθρέφτες και «μαϊμού» ρούχα ακριβών εταιρειών που ράφτηκαν σε εργοστάσια της Κίνας!

Το έργο της περίφημης κολεκτίβας με έδρα τη Νέα Υόρκη, που αποτελείται από εικαστικούς, στιλίστες, συγγραφείς και εκθέτει σε Μπιενάλε και μεγάλα μουσεία σε όλο τον κόσμο (Frieze 2014-Λονδίνο, ΜοΜΑ και New Museum-Νέα Υόρκη, κ.ά.) επιλέχτηκε από τον Δημήτρη Αντωνίτση ειδικά για το πρότζεκτ «Genuine Fake», στο πλαίσιο του θεσμού Hydra School Projects, που συμπληρώνει φέτος 16 χρόνια παρουσίας στο πολυσύχναστο νησί.

Το πνεύμα αυτής της έκθεσης σύγχρονης τέχνης, όπως μαρτυρά και ο τίτλος της, είναι ανατρεπτικό, παιγνιώδες και επίκαιρο. Θέτει ερωτήματα για το τι είναι αυθεντικό, πολύτιμο, μοναδικό, τι είναι ψεύτικο, κίβδηλο, πλαστό. Πρωτότυπα και ενδιαφέροντα τα εκθέματα, που αφήνουν έκπληκτο τον επισκέπτη.

Σε έναν τοίχο του παλιού σχολείου είναι κρεμασμένοι δύο πλαστοί πίνακες του Γιάννη Γαΐτη και του Αλέκου Φασιανού, που είχαν μοσχοπουληθεί σε ανυποψίαστους φιλότεχνους πριν αποκαλυφθεί η απάτη. «Τώρα εκκρεμούν δικογραφίες εναντίον του πλαστογράφου», μας πληροφορεί ο Δ. Αντωνίτσης, ο οποίος μοιράζεται ανάμεσα στην καλλιτεχνική δημιουργία και την επιμέλεια εκθέσεων. Στον απέναντι τοίχο βλέπουμε ένα πλαστό έργο του Κρίστοφερ Γουλ (με τη λέξη «Riot» να επαναλαμβάνεται), που παλαιότερα είχε βγει σε δημοπρασία. «Δράστης», ένας άλλος καλλιτέχνης, ο Ερικ Ντέρινγκερ, ο οποίος ευθαρσώς και επισήμως πουλάει απομιμήσεις σύγχρονων έργων έξω από φουάρ και γκαλερί, ενώ με αυτή την ιδιαιτερότητά του έχει κινήσει το ενδιαφέρον σημαντικών μουσείων. «Τα πλαστά συνομιλούν αυθεντικά με αυθεντικά πλαστά», σχολιάζει με χαμόγελο ο Δ. Αντωνίτσης.

► Μια εγκατάσταση του Γκερντ Ρόλινγκ («Τhe circle») μιμείται μια κλασική βενετσιάνικη βιτρίνα με βαριά κρυστάλλινα ποτήρια, όλα φτιαγμένα από πλαστικά μπουκάλια που ο ίδιος μάζεψε από τις παραλίες.

► Ενα χαρακτικό του φημισμένου Ρόμπερτ Γκόμπερ, απομίμηση απόδειξης εισόδου στο Τribal Park της Αμερικής, βρίσκεται δίπλα σε μια απόδειξη από οβελιστήριο της Υδρας.

► Ενας πλαστικός φίκος («Μοοn tree») του επίσης διάσημου Γκαμπριέλ Ορόσκο, του Μεξικανού ο οποίος επιτίθεται στη λογική με τα έργα του, συνομιλεί με τις βαλσαμωμένες πεταλούδες του Τομογιούκι Ουένο. Τι ειρωνεία... από τα κομμένα στις άκρες φτερά τους ο Ιάπωνας καλλιτέχνης έχει φτιάξει λεπτοδουλεμένα λουλούδια, αυτά που κάποτε τους έδιναν ζωή.

► Ο δε Αντωνίτσης παρουσιάζει μεταξύ άλλων ένα παλαιότερο έργο του που μας μεταφέρει στα πρώτα του βήματα. Τότε που σπούδαζε στην Ελβετία μηχανολογία και στην Αμερική μικροσκοπική φωτογραφία, ενώ στο στούντιο του Ρόμπερτ ντε Νίρο γύρισε τη βραβευμένη ταινία μικρού μήκους «Past glories, present despondencies». Στην Υδρα βλέπουμε τη φωτογραφική σειρά τού 1998 «Family matters», με πρωταγωνίστρια μια «τραβεστί» και φόντο την «παραδοσιακή», συντηρητική οικογένειά της. Eνα ακόμη σχόλιο, χαρακτηριστικό της δουλειάς του, για τις κοινωνικές συμβάσεις και την επιβεβλημένη ευπρέπεια.

«Ως επιμελητής της έκθεσης, η ματιά μου είναι πιο χαλαρή και χωρίς καθωσπρεπισμό. Χωρίς τα στερεότυπα της ιστορίας της τέχνης και το ακαδημαϊκό στήσιμο. Η τέχνη πρέπει να θέτει ερωτήματα και τις απαντήσεις να μην τις δίνουν οι θεωρητικοί. Ας αφήσουμε να μιλήσουν τα έργα», τονίζει.

Ωστόσο, υποστηρίζει τον διάλογο της σύγχρονης τέχνης με έναν ιστορικά σημαίνοντα χώρο, το Σαχτούρειο Γυμνάσιο, αλλά και με το τοπίο της Υδρας, συνεχίζοντας έναν θεσμό τον οποίο γνωρίζουν και υποστηρίζουν όλοι: κάτοικοι του νησιού, ξένοι επισκέπτες, διεθνείς καλλιτέχνες. Οχι μόνο οι εικαστικοί. Πριν από λίγες ημέρες ξεναγήθηκε στην έκθεση η διάσημη Αμερικανίδα ηθοποιός -γνωστή φιλότεχνη- Μάγκι Γκίλενχαλ («Η μηχανή της χαράς», «Ο σκοτεινός ιππότης») με τον σύζυγό της, επίσης διάσημο ηθοποιό Πίτερ Σάρσγκαρντ και τα παιδιά τους, καθώς είχαν έρθει οικογενειακώς για διακοπές στην Υδρα.

Info: «Genuine Fake» στο Σαχτούρειο Γυμνάσιο Υδρας, διάρκεια έως 29 Σεπτεμβρίου. Ωρες: 11.30-13.30 και 19.30-22.00, εκτός Δευτέρας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
To πλαστό έχει τη χάρη του

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας