Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.4° 18.4°
1 BF
73%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
21.3° 18.6°
3 BF
67%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
18°C
21.0° 17.7°
2 BF
76%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
2 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.8° 19.8°
1 BF
71%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
13.4° 13.4°
2 BF
62%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.3° 20.3°
1 BF
68%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
20.2° 19.4°
4 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
58%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
3 BF
60%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
72%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.6° 20.6°
2 BF
61%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.5° 18.4°
3 BF
58%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.3° 18.8°
4 BF
79%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
53%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
3 BF
66%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.7° 20.7°
3 BF
68%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
61%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Χριστούγεννα αγορές
Στιγμιότυπα από την χριστουγεννιάτικη αγορά | (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ / EUROKINISSI)

Το 73% των πολιτών πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις είναι οι μεγάλες κερδισμένες της Black Friday

Έρευνα της Prorata αποτυπώνει ότι οι Έλληνες φαίνεται να βλέπουν με σοβαρές επιφυλάξεις την εκπτωτική περίοδο της Black Friday καθώς θεωρούν ότι οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν σκοπό να «ξεπουλήσουν», και για αυτό το λόγο ένα 60% απαντά ότι δεν ψώνισε αυτές τις μέρες.

Μεγάλη έρευνα της Prorata, σε δείγμα 1.054 ατόμων μετά την παρέλευση της Black Friday, καταγράφει πως η συντριπτική πλειονότητα των Ελλήνων θεωρεί ότι η συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδος ωφελεί μόνο τις επιχειρήσεις, γεγονός που αποτυπώνεται και στο ότι μόλις 6 στους 10 πολίτες ψώνισαν την περίοδο αυτή.

Βέβαια σημαντικό ρόλο στην εικόνα αυτή διαδραματίζει η ακρίβεια που αποτελεί το μείζων καθημερινό πρόβλημα των πολιτών καθώς «θερίζει» τα εισοδήματά τους.

Κερδισμένες οι επιχειρήσεις

Όπως φαίνεται από τον πίνακα, το 73% των ερωτηθέντων απάντησε ότι κερδισμένες της συγκεκριμένης εκπτωτικής περιόδου βγαίνουν αποκλειστικά οι επιχειρήσεις ενώ ένα 24% θεωρεί καταναλωτές και επιχειρήσεις εξίσου επωφελημένες και μόλις ένα 2% πιστεύει ότι οι καταναλωτές ωφελούνται από την Black Friday.

Prorata

Οι 6 στους 10 δεν ψώνισαν στη Black Friday

H συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων απάντησε πως δεν συμμετείχε στο… πνεύμα των εκπτώσεων της Black Friday. Μόλις το 39% έκανε αγορές, ενώ το 61% δήλωσε πως δεν ψώνισε.

Prorata

«Είναι πολύ υψηλό ποσοστό το 61% για να είναι πραγματικό» λέει με κάποιο σκεπτικισμό η Χριστίνα Μπουτσούκη, Καθηγήτρια στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Διευθύντρια του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Logistics & Διοίκηση Αλυσίδας Εφοδιασμού».

 

Ημέρα καταναλωτικής μανίας η Black Friday, λένε οι μισοί

Μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων θεωρούν την περίοδο της Black Friday ως μια ημέρα καταναλωτικής μανίας (42%). Επίσης, ένα 37% τη συνδυάζει με μια ευκαιρία των μεγάλων επιχειρήσεων ώστε να πουλήσουν.

Από όσους ψώνισαν μάλιστα -δηλαδή το 39% των συμμετεχόντων στην έρευνα- 6 στους 10 προχώρησαν σε αγορές παρά το γεγονός ότι θεωρούν τη Black Friday ότι είναι μέρα καταναλωτικής μανίας και ευκαιρία για τις μεγάλες επιχειρήσεις, 37% και 38% αντίστοιχα (κάτω πίνακας).

Prorata

«Όπως προκύπτει από τον ανωτέρω πίνακα τα ποσοστά εκείνων που προέβησαν σε αγορές παρά την άποψή τους ότι η Black Friday ευνοεί τις μεγάλες επιχειρήσεις ικανοποιώντας, συγχρόνως, την καταναλωτική μανία (38+37=75%) είναι πολύ μεγαλύτερα από εκείνες των δύο προηγούμενων κατηγοριών των οποίων το μερίδιο στο συνολικό αποτέλεσμα είναι σχετικά μικρό» εξηγεί ο δρ. Οικονομικών Επιστημών με κατεύθυνση στην επιχειρηματικότητα και καινοτομία και με 40ετή επιχειρηματική δραστηριότητα, Ηρακλής Γωνιάδης.

Prorata

Με άλλα λόγια, ο δρ. Γωνιάδης λέει ότι η «μεγάλη μάζα αγοραστών βρίσκεται στο 79% εκείνων που το πρόσημό τους για την ημέρα αυτή (ή αυτόν τον θεσμό) ήταν περισσότερο αρνητικό παρά θετικό. Αποτέλεσμα το οποίο είναι πιθανό να επηρεάζεται από την καταιγιστική προβολή της Black Friday».

O μισοί αγόρασαν παπούτσια και ρούχα

Ο ρουχισμός και τα παπούτσια κυριάρχησαν στις αγορές των καταναλωτών κατά 48% ενώ δεύτερη πιο αγαπημένη αγορά είναι οι ηλεκτρικές συσκευές (24%) μαζί με τα καλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας (22%).

Prorata

«Οι μισοί των αγοραστών προμηθεύτηκαν είδη πρώτης προτεραιότητας όπως η ένδυση/υπόδηση, με τα είδη τεχνολογίας, καλλωπισμού και οικιακού εξοπλισμού να υπολείπονται αρκετά παρότι, συνήθως, αναμένεται μεγάλη μείωση τιμών», παρατηρεί ο Ηρακλής Γωνιάδης.

Το 55% θα ψωνίσει τα Χριστούγεννα

Μόλις το 42% από όσες/ους ψώνισαν κάλυψε τις ανάγκες του, με ένα 55% να δηλώνει ότι θα κάνει αγορές και στα Χριστούγεννα.

Prorata

«Φαίνεται πως υπάρχει πάνω από 50% διάθεση αγορών και, συνεπώς, χώρος διεκδίκησης πωλήσεων» λέει ο κ. Γωνιάδης δίνοντας έναν τόνο αισιοδοξίας για τους Έλληνες επιχειρηματίες.

Στο ίδιο συντείνει και η κα Μπουτσούκη, ότι για τους επιχειρηματίες υπάρχει ακόμα ψωμί. «Στην Ελλάδα περιμένουν όλοι τις εκπτώσεις μετά τις γιορτές, λέει η ίδια «Με όποιον και να μιλήσετε ακόμα και να θέλει να πάρει κάτι τώρα, θα περιμένει τις εκπτώσεις».

Οι 6 στους 10 θα προσποιούνταν τους άρρωστους

Ένα μικρό ποσοστό, 12%, θα ήταν διατεθειμένο να προβεί σε διάφορες ενέργειες -όπως η ψευδής δήλωση ασθένειας στην εργασία του- προκειμένου να αγοράσει στη Black Friday.

Prorata

«Ο καταναλωτής θα αγοράσει κατά τον τρόπο που τον βολεύει και σύμφωνα με τις πραγματικές οικονομικές του δυνατότητες. Εμφανίζεται, δηλαδή, συντηρητικότερος, όπως του επιτάσσει άλλωστε η οικονομική συγκυρία. Διαχειρίζεται το διαθέσιμο εισόδημά του με ψυχραιμία, χωρίς να θυσιάζει την άνεσή του και, βέβαια, αποφεύγοντας δεσμεύσεις και υποχρεώσεις προς τρίτους» παρατηρεί ο δρ. Γωνιάδης.

 

Ωστόσο, παρατηρώντας κυρίως το 12% για την κα Μπουτσούκη -και- ο Έλληνας αλλοιώνεται από το καταναλωτικό πνεύμα.

«Αυτό είναι ένα γενικοτερο φαινόμενο, δηλαδή τα ερεθίσματα που παίρνει ο κόσμος είναι μονίμως κυρίως από την Αμερική και δεν έχει να κάνει μόνο με τη διαφήμιση. Δείτε τι περνάει μέσα από τις ταινίες, τα σίριαλ, τις εκπομπές, τις σειρές που βλέπουμε όλοι και σε δείτε σε τί επίπεδο τα έχουμε υιοθετήσει. Το American Idol που ήρθε στην Ελλάδα πήρε διάφορες μορφές. Τα ακολουθούμε όλα» επισημαίνει η καθηγήτρια από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο.

Πολλές επιχειρήσεις δημιουργούνε την ανάγκη στους καταναλωτές, μέσω του μάρκετινγκ. «Πολύ απλά, πόσοι από αυτούς που έχουνε smartphone το χρησιμοποιούνε πραγματικά σαν smartphone;» ρωτάει η κα. Μπουτσούκη. «Πολλοί λιγότεροι από εκείνους που πραγματικά το έχουν και το χρειάζονται».

Ο 1 στους 4 δαπάνησε πάνω από 400 ευρώ

Οι μισοί από όσους απάντησαν ότι ψώνισαν δαπάνησαν κάτω από 100 ευρώ στη Black Friday. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό 14% απάντησε ότι δαπάνησε πάνω από 500 ευρώ ενώ το 8% έδωσε μεταξύ 400 και 500 ευρώ στις αγορές του.

Prorata

Αυτό το 14% είναι εκείνοι που θα πάνε στις αγορές των ηλεκτρονικών αυτή την περίοδο, σύμφωνα με τη κα. Μπουτσούκη. «θα πάνε να αγοράσουν ένα κινητό γιατί, πολλές εταιρείς έκαναν καλές προσφορές και οι υπόλοιποι -επειδή όλοι μπαίνουν στο παιχνίδι- θα πάνε να εκμεταλλευτούνε λιγάκι και αν δουνε τι μπορούνε να βρούνε και τα πιο βασικά είναι ο ρουχισμός».

 

«Φαίνεται να επικρατεί η παλαιόθεν γνωστή θέση ότι “η φτώχια τρώει τον παρά”» λέει ο κ. Γωνιάδης, συνδυάζοντας το με το προφίλ των αγοραστών.

«Η ακριβέστερη περιγραφή του πελάτη με την αντίστοιχη τμηματοποίηση της αγοράς θα ενισχύσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του πωλητή περιορίζοντας και το κόστος προσέγγισής της» λέει ο έμπειρος στις επιχειρήσεις αναλυτής. «Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζει ο πωλητής τον πελάτη, τις ανάγκες του και την οικονομική του δυνατότητα να τις καλύψει, προτού προχωρήσει στην στρατηγική τιμολόγησης αλλά και στην εκπτωτική του πολιτική».

Οι 7 στους 10 θέλουν τις κλασικές εκπτώσεις, όχι τη Black Friday

Αντί για τη Black Friday ο κόσμος προτιμά να ψωνίσει στις κλασικές εποχιακές εκπτωτικές περιόδους, κατά ένα 66%. Μόλις το 6% εξυπηρετείται από τη Black Friday.

Prorata

 

«Όπως διαφαίνεται από τον πίνακα το αγοραστικό ενδιαφέρον δεν εστιάζεται μόνο στη συγκεκριμένη ημέρα, αλλά και στις τακτικές περιόδους των εκπτώσεων. Συνεπώς, υπάρχει χώρος και χρόνος αναδίπλωσης για τους πωλητές οι οποίοι, μόνο με την οργάνωση ενός άκρως χρηστικού και φιλικού ιστότοπου μπορούν να προσεγγίσουν τον δυνητικό τους πελάτη, διευκολύνοντάς τον ποικιλοτρόπως στην εκπλήρωση της αγοραστικής του επιθυμίας» αναφέρει ο κ. Γωνιάδης.

«Οι Αμερικανοί ψωνίζουν περισσότερο στη Black Friday γιατί γι΄αυτούς είναι μια παρα πολύ σημαντική γιορτή, είναι ημέρα αργίας, κλείνουν σχολεία, κλείνουν επιχειρήσεις, εμείς [στην Ελλάδα] έχουμε κάτι άλλο» συμπληρώνει η Χριστίνα Μπουτσούκη. «Ότι δεν έχουμε ενδώσει τόσο πολύ στο Black Friday ίσως είναι ενδεχόμενα και ένα καλό μήνυμα από τη δική μου πλευρά, γιατί βλέπω ότι κρατάμε κάποια πράγματα που είναι δικά μας. Έχουμε τις εκπτώσεις μας, έχουμε ένα τρόπο που λειτουργούμε».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το 73% των πολιτών πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις είναι οι μεγάλες κερδισμένες της Black Friday

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας