Με επίκληση σε... περιβαλλοντικά κριτήρια, η κυβέρνηση ετοιμάζεται μετά την εκκίνηση διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης να διαφοροποιήσει φέτος το επίδομα θέρμανσης ανάλογα με το «καύσιμο». Πρακτικά, θα μειωθεί το επίδομα θέρμανσης για όσους χρησιμοποιούν καυστήρες με πετρέλαιο και θα αυξηθεί σημαντικά για όσους χρησιμοποιούν ηλεκτρικό ρεύμα (π.χ. με αντλίες θερμότητας).
Οι αποφάσεις θα οριστικοποιηθούν περί τις αρχές Νοεμβρίου και θα προβλέπουν σταδιακή ετήσια μείωση της επιδότησης ορυκτών καυσίμων με στόχο τον μηδενισμό της επιδότησης πετρελαίου θέρμανσης από το 2027 (είναι ήδη ψηφισμένο από την Ε.Ε.), με αντίστοιχη σταδιακή αύξηση της επιδότησης θέρμανσης στο ηλεκτρικό ρεύμα -φυσικά, κανείς στην κυβέρνηση δεν έχει σκεφτεί ότι πρέπει να αλλάξει και το μοντέλο υπερ-χρέωσης του ηλεκτρικού ρεύματος.
Το μόνο σταθερό φέτος θα είναι τα εισοδηματικά κριτήρια, στα 16.000 ευρώ για τον άγαμο, 27.000 για μονογονεϊκή οικογένεια, στα 24.000 ευρώ για το ζευγάρι και προσαύξηση 5.000 ευρώ για κάθε παιδί ή εξαρτώμενο μέλος.
Για όσους δηλώσουν θέρμανση με ηλεκτρικό ρεύμα, φέτος η επιδότηση θα δοθεί σε χρήμα, με κατάθεση του ποσού σε τραπεζικό λογαριασμό και όχι υπό μορφή έκπτωσης στον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος. Επίσης, η επιδότηση θα ισχύσει για όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου και όχι μόνο για ένα τρίμηνο όπως πέρυσι. Τέλος, το ποσόν ανά νοικοκυριό θα είναι υψηλότερο.
Πέρυσι, το επίδομα για όσους χρησιμοποίησαν ορυκτά καύσιμα ή ξύλα και pellet απορρόφησε περίπου 215 εκατ. ευρώ και 40 εκατ. ευρώ διατέθηκαν σε επιδοτήσεις θέρμανσης με ηλεκτρικό ρεύμα.
Η μείωση θα είναι μεγαλύτερη στο πετρέλαιο θέρμανσης, λίγο μικρότερη στο φυσικό αέριο κι ακόμη μικρότερη στα ξύλα και στο pellet. Η επιδότηση στο πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι φέτος 25% μικρότερη.
Εκτός από τη διαφοροποίηση του επιδόματος θέρμανσης ανάλογα με την πηγή ενέργειας, αλλάζει και το χρονοδιάγραμμα πληρωμής. Το 60% του επιδόματος θα καταβάλλεται ως προκαταβολή, με την πρώτη πίστωση των τραπεζικών λογαριασμών να αναμένεται τον Δεκέμβριο και η εκκαθάριση θα γίνει στο τέλος Απριλίου, με συνυπολογισμό νέων συντελεστών θερμοκρασίας, διασφαλίζοντας ότι η εκκαθάριση του επιδόματος θα προκύψει από τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατήσουν σε κάθε περιοχή της χώρας τον φετινό χειμώνα.
Η βάση υπολογισμού του επιδόματος θέρμανσης θα καθοριστεί από τα 350 ευρώ στα 300 ευρώ για το πετρέλαιο, ενώ το βασικό επίδομα για το ρεύμα θα οριστεί στα 380 ευρώ.
Σύμφωνα με το σύστημα υπολογισμού του επιδόματος θέρμανσης, το οποίο ισχύει ήδη από τη χειμερινή περίοδο 2020-2021, το ποσόν της βάσης υπολογισμού πολλαπλασιάζεται με ένα συντελεστή επιδότησης, τον συντελεστή βαθμοημέρας, κλιμακούμενο από 0,12 έως 1,62 ανάλογα με το ψύχος που επικρατεί σε κάθε περιοχή της χώρας, προκειμένου να προκύψει το ποσόν επιδόματος που δικαιούται ο κάθε ενδιαφερόμενος.
Επιπλέον, το ποσόν του επιδόματος, όπως διαμορφώνεται μετά τον πολλαπλασιασμό της βάσης υπολογισμού με τον συντελεστή επιδότησης, προσαυξάνεται για κάθε εξαρτώμενο τέκνο του δικαιούχου κατά 20%. Για όσους δικαιούχους διαμένουν σε περιοχές όπου οι κλιματικές συνθήκες χαρακτηρίζονται τον χειμώνα από δριμύ ψύχος και ο συντελεστής επιδότησης είναι ίσος με το 1 ή μεγαλύτερος από το 1, τα ποσά του επιδόματος θα είναι προσαυξημένα περαιτέρω κατά 25% με το μέγιστο ποσόν (το ανώτατο όριο) να φθάνει φέτος τα 1.200 ευρώ.
Σενάρια πολλαπλασιασμού των τελών κυκλοφορίας
Η κυβέρνηση μελετά ήδη σενάρια στρωματικής αύξησης των τελών κυκλοφορίας για τα επιβατικά αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας (με ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης πριν το 2010) ανάλογα με την τεχνολογία καυσαερίων που χρησιμοποιούν, όπως περίπου το γερμανικό σύστημα που είναι σε ισχύ από το 2010. Το 2025 φαίνεται ότι θα είναι η τελευταία χρονιά για την υπάρχουσα δομή των τελών κυκλοφορίας στην Ελλάδα και όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει αντικίνητρα από το 2026 και το 2027 για να οδηγήσει σε αναγκαστική απόσυρση τα παλαιά αυτοκίνητα, εξετάζοντας σενάρια που περιλαμβάνουν αύξηση των φόρων στα καύσιμα μέχρι και... πολλαπλασιασμό των τελών κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας πριν από το 2009.
Παράθυρο για νέα κίνητρα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων δεν υπάρχει στον ορίζοντα, πέρα από το πρόγραμμα «κινούμαι ηλεκτρικά» με τις όποιες δυσλειτουργίες έχει και την έλλειψη πόρων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας