Νέες αυξήσεις, και μάλιστα σημαντικές, έρχονται για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια τα επόμενα χρόνια, με τις πρώτες να εμφανίζονται τον Μάιο του 2025 και την κυβέρνηση απλώς να παρακολουθεί. Την προειδοποίηση για τις νέες ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έκανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Attica Group, Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στο ITC 2024 – 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Θεοδωράτος εξήγησε οι η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες θα αγγίζει τα 320 εκατ. ευρώ το 2031 με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων για τους ρύπους, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για το ΣΕΕΝ. «Το κόστος αυτό θα μετακυληθεί στον επιβάτη και στα οχήματα. Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δεν θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα» τόνισε και ισχυρίστηκε ότι το κόστος αυτό θα μπορούσε να μειωθεί εάν οι ελληνικές εταιρείες ανανεώσουν τον στόλο τους, η μέση ηλικία του οποίου στην Ελλάδα σήμερα φτάνει στα 30 έτη.
Σημειώνεται ότι από τον Μάιο του 2025 βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού θα είναι υποχρεωτική η χρήση καυσίμων με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο στο 0,1%, με αποτέλεσμα τα νέα καύσιμα που θα αγοράζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι αρκετά ακριβότερα.
Οπως ανέφερε, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, το αυξημένο κόστος που φέρνει η υποχρέωση για νέα καύσιμα από τον Μάιο του 2025 θα έπρεπε να προβλέπεται στον διαγωνισμό του υπουργείου Ναυτιλίας για τα δρομολόγια των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας με αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων κατά ελάχιστο 8,3% και παράλληλα να γίνει και η αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολόγιου, το οποίο είναι «παγωμένο» από το 2018 με βάση τη διαφοροποίηση του δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως ορίζει η νομοθεσία, κατά 12,5%.
Σχετικά με την ανανέωση του στόλου σημείωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικές συζητήσεις με την ελληνική πολιτεία, χωρίς όμως να υπάρχει ακόμα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, και τόνισε την ανάγκη οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να μετέχουν πιο ενεργά στις συζητήσεις που γίνονται για τα θέματα που τις αφορούν. Τέλος, αναφέρθηκε στην ανάγκη και στις δυνατότητες κατασκευής νέων πλοίων και στην Ελλάδα, ενώ επισήμανε ότι η ακτοπλοΐα παράγει τζίρο ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως από τα ναύλα. Μέσα σε αυτά τα χρήματα περιλαμβάνονται και τα τέλη για τα λιμενικά ταμεία, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 30 εκατ. ευρώ, και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμένων ώστε να γίνουν πιο πράσινα, προσβάσιμα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.
Στο συνέδριο μίλησε και ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, ο οποίος για το φλέγον ζήτημα της αύξησης των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είπε ότι «η κυβέρνηση προσπαθεί να κρατήσει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά τις τιμές, προκειμένου να γίνουν προσιτές για τους Ελληνες», χωρίς όμως να εξηγήσει πώς ακριβώς το κάνει αυτό η κυβέρνηση και ποια είναι τα μέτρα που λαμβάνει ή που πρόκειται να λάβει. Παράλληλα έκανε γνωστό ότι φέτος οι επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές θα είναι ελαφρώς μειωμένες από τα 155 εκατ. ευρώ που ήταν το 2024. Επιπλέον έκανε λόγο για ανάγκη επενδύσεων ύψους 3 δισ. για την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών γραμμών στην Ελλάδα, ενώ όσον αφορά την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου, επισήμανε ότι «δεν πρέπει να βιαστούμε, καθώς δεν γνωρίζουμε το καύσιμο του μέλλοντος, ωστόσο πρέπει να επενδύσουμε σε τεχνολογίες που θα επικρατήσουν».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας