Αγγίζουν τα 600 εκατ. ευρώ οι υποχρεώσεις του Δημοσίου για τα έργα στους αυτοκινητόδρομους, όπως αποκάλυψε χθες ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και εμμέσως παραδέχτηκε ότι η κυβέρνηση κάνει αγώνα δρόμου για να απορροφήσει το μέγιστο των πόρων από το τρέχον ΕΣΠΑ, αφού τα κονδύλια της περιόδου 2014-2020 είναι πολύ περιορισμένα.
Στον τομέα των έργων προβλέπεται να διατεθούν μόνον 4,5 δισ. ευρώ έναντι 20 δισ. του προγράμματος 2007-2013, τα οποία, αν διοχετευτούν στους αυτοκινητόδρομους, θα ακυρώσουν νέα έργα, όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος, η επέκταση του μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και τα νέα προγράμματα αποχέτευσης και βιολογικών καθαρισμών.
Διευκρινίζεται ότι τα 600 εκατ. αφορούν μόνον τη συμμετοχή του Δημοσίου, καθώς τα υπολειπόμενα έργα στους αυτοκινητόδρομους υπερβαίνουν το 1,5 δισ. και τα υπόλοιπα κονδύλια θα διασφαλιστούν από τα έσοδα των διοδίων και δάνεια που θα πάρουν οι εργολάβοι.
Το πρόβλημα εντοπίζεται στα χρονοδιαγράμματα, καθώς οι απορροφήσεις του ΕΣΠΑ με τα σημερινά δεδομένα πρέπει να κλείσουν στο τέλος του χρόνου.
Νομοθετική ρύθμιση
Αυτό είναι εφικτό μόνον για τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, όπου απομένει περίπου το 7% των έργων, κυρίως στον συνδετήριο κόμβο των Λεύκτρων.
Θα χρειαστεί όμως νομοθετική ρύθμιση για να καταβληθούν 60 εκατ. ευρώ από το Δημόσιο και να καλυφθούν οι εγγυήσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ για ενδεχόμενη μείωση των εσόδων από τα διόδια.
Εκτιμάται ότι η Κορίνθου-Πατρών και οι σήραγγες των Τεμπών θα είναι έτοιμες το φθινόπωρο του 2016, ενώ η Ιόνια οδός θα παραδοθεί μέσα στο 2017, λόγω της αλλαγής στην περιοχή της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο, όπου προστέθηκε η κατασκευή σήραγγας.
Ο Ε-65 δεν έχει πρόβλημα, καθώς το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα δεν περιλαμβάνεται στο τρέχον ΕΣΠΑ.
Με αυτά τα δεδομένα, η μόνη περίπτωση να καλυφθούν οι υποχρεώσεις του Δημοσίου από το ΕΣΠΑ είναι να δοθεί παράταση από τις Βρυξέλλες.
Γίνονται διαπραγματεύσεις από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, ενώ στα τέλη Οκτωβρίου ο υπουργός Υποδομών θα έχει νέα συνάντηση με τη Ρουμάνα επίτροπο Κορίνα Κρέτσου.
Συνεργάτης του Χρήστου Σπίρτζη εξήγησε στην «Εφ.Συν.» ότι γίνεται προσπάθεια να υπάρξει συμφωνία με τους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων και να περιοριστούν τα κομμάτια των αυτοκινητόδρομων που θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας