Μια πολύ καλή χρονιά για την κρουαζιέρα στη χώρα μας ήταν το 2023, καθώς οι συνολικές αφίξεις επιβατών ξεπέρασαν κάθε ιστορικό προηγούμενο. Ειδικότερα, σε 49 ελληνικά λιμάνια οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών σε 7.003.150, δηλαδή επιπλέον 450 αφίξεις πλοίων με 2.373.500 επιβάτες έναντι του 2022. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2023 έναντι του 2022 σημειώθηκε αύξηση 9,41% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 51,26% στον αριθμό των επιβατών.
Τα στοιχεία αυτά έκανε γνωστά χθες η Ενωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), αναφέροντας ότι το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2011 με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6.121.360 επιβάτες. Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών, τόσο για τα έτη 2023-2022 όσο και για τα ιστορικά ρεκόρ 2023-2011, δείχνει ότι κατά μέσο όρο τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια το 2023 είχαν μεγαλύτερη πληρότητα επιβατών ανά πλοίο. Ετσι σε κάθε άφιξη του 2023 αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες έναντι των 969 το 2022 και 1.164 επιβατών ανά πλοίο το 2011.
Ο Πειραιάς κατέλαβε και πάλι την πρώτη θέση σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας με περίπου 1.500.000 επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.298.968, η Μύκονος με 1.192.822, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων η Σαντορίνη παίρνει την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος.
Η περασμένη χρονιά της κρουαζιέρας παρά τη θετικότητά της δεν ευνόησε τη Φολέγανδρο (-61,68%), την Πάτρα (-41,02%), τον Βόλο (-28,36%), την Κω (-6,13%), τη Σάμο (-9,63%), τη Σύρο (-7,18%) και την Ηγουμενίτσα (-3,63%).
Ενα επίσης σημαντικό στοιχείο τη χρονιά που πέρασε για την αγορά κρουαζιέρας είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για homeporting. Το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο homeporting με 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες.
Οι προβλέψεις με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων των κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια για το 2024 είναι ευοίωνες, με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται σε αύξηση γύρω στο 10% στις αφίξεις και γύρω στο 15% στον αριθμό των επιβατών που αναμένονται φέτος στα ελληνικά λιμάνια.
Το λιμάνι του Πειραιά κορυφαίος προορισμός
Ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Μεσογείου στον τομέα της κρουαζιέρας βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά. Το 2023 σημειώθηκε 68,6% αύξηση στο σύνολο των επιβατών κρουαζιέρας σε σχέση με το 2022 και συνολικά εξυπηρετήθηκαν περίπου 1,5 εκατ. επιβάτες και 760 κρουαζιερόπλοια. Από αυτά το 75% έκαναν homeporting, δηλαδή ξεκίνησαν την κρουαζιέρα από το λιμάνι του Πειραιά, συνεπώς οι επιβάτες homeporting ήταν 800.000, αυξημένοι κατά 110% σε σχέση με το 2022. Για το 2024, αναμένονται πάνω από 1.000 κρουαζιερόπλοια, από τα οποία το 79% θα είναι homeporting.
Τα στοιχεία αυτά έκανε γνωστά η ΟΛΠ Α.Ε. με αφορμή την ειδική εκδήλωση που πραγματοποίησε στο λιμάνι μαζί με την «Princess Cruises», μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω της άφιξης του κρουαζιερόπλοιου «Sun Princess» στο παρθενικό του ταξίδι, το οποίο τη φετινή σεζόν πρόκειται να έχει 10 προγραμματισμένες αφίξεις από τις οποίες οι 7 θα έχουν ως βάση το λιμάνι του Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε ανταλλαγή πλακετών μεταξύ του αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου της ΟΛΠ Α.Ε., Παναγιώτη Τσώνη, και του καπετάνιου του «Sun Princess», Craig Street, για το καλωσόρισμα του κρουαζιερόπλοιου στον Πειραιά. Η πρώτη κρουαζιέρα του «Sun Princess» ξεκίνησε στις 28/02/2024, αναχωρώντας από το ιταλικό λιμάνι της Civitavecchia, για Νάπολη, Σαντορίνη, Κουσάντασι, Πειραιά, Μεσίνα, Μαγιόρκα, Βαρκελώνη. Το νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο, που ταξιδεύει χρησιμοποιώντας LNG, είναι από τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που έχουν κατασκευαστεί μέχρι τώρα στην Ιταλία. Με μήκος 345 μ., μπορεί να φιλοξενήσει 4.300 επιβάτες και 1.150 άτομα πλήρωμα στα 21 καταστρώματά του, ενώ διαθέτει 2.150 καμπίνες.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας