Με αφορμή την άφιξη στην Αθήνα του πρώτου καινούργιου ηλεκτρικού αστικού λεωφορείου «E12» από την παραγγελία των 250 κινεζικών Yutong, με χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρέθηκε χθες το πρωί στις κεντρικές εγκαταστάσεις της ΟΣΥ στον Αγ. Ι. Ρέντη για μια πρώτη γνωριμία με το λεωφορείο επί ελληνικού εδάφους.
Από τις πολιτικές δηλώσεις, μετά από μια μικρή διαδρομή με το λεωφορείο μέσα στις εγκαταστάσεις της ΟΣΥ, ξεχωρίσαμε τη δέσμευση του υπουργού Χρ. Σταϊκούρα, ότι στις αρχές Μαρτίου θα παραληφθεί το σύνολο των 250 καινούργιων ηλεκτρικών λεωφορείων και τους επόμενους μήνες θα είναι σε πλήρη λειτουργία, ενώ από τη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΥ Α.Ε. Στέφανου Αγιάσογλου σημειώνουμε τον σχεδιασμό για τα πρώτα 5 λεωφορεία υδρογόνου (από έναν στόλο μέχρι 30 λεωφορείων με κυψέλες καυσίμου).

Τα υπόλοιπα ηλεκτρικά Yutong ξεκίνησαν από την Κίνα στις αρχές Φεβρουαρίου με οχηματαγωγά πλοία και προσεγγίζουν την Ερυθρά Θάλασσα για να φτάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μέσω Σουέζ. Από αυτά, τα 140 προορίζονται για την Αθήνα και 110 για τη Θεσσαλονίκη.
Η κυκλοφορία τους αναμένεται σταδιακά λίγο πριν από το Πάσχα, καθώς θα πραγματοποιηθούν δοκιμές τους για αρκετές εβδομάδες σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας και για να τοποθετηθεί εξοπλισμός τηλεματικής. Παράλληλα, «τρέχει» ο διαγωνισμός συνολικού κόστους 5,6 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ για την εγκατάσταση των σταθερών φορτιστών σε τέσσερα αμαξοστάσια (Αγ. Ι. Ρέντη, Αγ. Δημητρίου, Ρουφ και Αττικής) στην Αθήνα και αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη.
Καλπάζουν τα ΚΤΕΛ
Ο διαγωνισμός για τα καινούργια αστικά λεωφορεία οδεύει προς την ολοκλήρωσή του, με την πρόσφατη υπογραφή για τα 100 αρθρωτά λεωφορεία φυσικού αερίου από την Iveco Bus και με την εκκρεμότητα υπογραφής για άλλα 200 λεωφορεία φυσικού αερίου από την Ιταλία –η οποία σύμφωνα με τον γεν. γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, αναμένεται να κλείσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Βάσει της σύμβασης, τα πρώτα από τα Iveco φυσικού αερίου αναμένεται να φτάσουν στην Αθήνα μέχρι τον ερχόμενο Οκτώβριο και τα υπόλοιπα μέχρι το τέλος Μαΐου 2025, ενώ άγνωστη είναι ακόμη η προθεσμία παράδοσης των 12μετρων λεωφορείων φυσικού αερίου από την «Industria Italiana Autobus».
Μέχρι την παραλαβή τους είναι προφανές ότι θα υπάρχει έλλειμμα λεωφορείων στην Αθήνα, καθώς ήδη έχουν εκποιηθεί την τελευταία τριετία πάνω από 600 παλαιά λεωφορεία (πολλά έχουν καταλήξει σε επαρχιακά αστικά ΚΤΕΛ) και τον Απρίλιο λήγει η προσωρινή (4η) ανάθεση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ. Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση με τον αριθμό των κυκλοφορούντων λεωφορείων είναι χειρότερη από αυτήν που παρέλαβε η σημερινή κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2019, όταν έβγαιναν 850 λεωφορεία από τον ΟΣΥ με το καλοκαιρινό πρόγραμμα, ενώ σήμερα βγαίνουν 850 λεωφορεία με το... χειμερινό πρόγραμμα (θεωρητικά πιο πυκνό), συνολικά από ΟΣΥ και ΚΤΕΛ στην Αθήνα.
Το κενό καλύπτεται εν μέρει από την τρέχουσα ανάθεση στα τοπικά ΚΤΕΛ εν αναμονή της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης για τις 25 γραμμές της Ανατολικής Αττικής και τις 38 γραμμές της Δυτικής Αττικής, μέσω διαγωνισμού στην κοινοπραξία των 6 ΚΤΕΛ (Χανίων-Ρεθύμνου, Κορινθίας, Σαλαμίνας, Μαγνησίας, Αργους, Θηβών) και δύο μεγάλων τουριστικών γραφείων (Maroulis travel και Smile Acadimos-Μαρίνης).
Η κοινοπραξία κατέθεσε τη μοναδική προσφορά και ορίστηκε προσωρινός ανάδοχος για να καλύψει τα δρομολόγια για τα επόμενα 8 χρόνια, έναντι μιας σχετικά μικρής χιλιομετρικής αποζημίωσης (2,34 ευρώ) που δεν επιτρέπει την προμήθεια λεωφορείων μηδενικών ρύπων. Φυσικά, θα πρέπει να υπολογίσουμε και ένα μεταβατικό διάστημα περίπου 9 μηνών μετά τον Απρίλιο που λήγει η σημερινή ανάθεση στα ΚΤΕΛ και μέχρι την κατασκευή των πρώτων 130 από τα 211 απαιτούμενα καινούργια πετρελαιοκίνητα αστικά λεωφορεία που θα κατασκευάσει η ΜΑΝ.
Το ενδιαφέρον στην κοινοπραξία είναι η συμμετοχή του ΚΤΕΛ Κορινθίας, το οποίο ήδη πραγματοποιεί δρομολόγια στη δυτική και βορειοδυτική Αθήνα (μέσω απευθείας ανάθεσης), και του ΚΤΕΛ Σαλαμίνας, το οποίο δανείζεται μερικά από τα 33 αστικά λεωφορεία της Κέρκυρας για να συμβάλλει ενεργά στα δρομολόγια της Αθήνας πριν από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, με δεδομένα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΚΤΕΛ Αττικής σήμερα.
Τα νησιωτικά αστικά ΚΤΕΛ θα έχουν έναν ιδιαίτερο ρόλο τα επόμενα χρόνια, καθώς βάσει νόμου μπορούν να πάρουν χωρίς διαγωνισμό τις αστικές συγκοινωνίες στην περιοχή ευθύνης τους και μερικά από αυτά (Κέρκυρα, Μυτιλήνη και Σαλαμίνα) ελέγχονται πλέον με πλειοψηφικά μερίδια από την οικογένεια και τους στενούς συνεργάτες του μεγαλομετόχου του αστικού ΚΤΕΛ Λάρισας, Μιχάλη Σακελλαρίου, και προέδρου της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αστικών ΚΤΕΛ (ΠΟΑΣ), ο οποίος όλα δείχνουν ότι ετοιμάζεται να αποκτήσει και πλειοψηφικό μερίδιο στο ΚΤΕΛ Αττικής –για χάρη του οποίου ξεκίνησαν οι παραχωρήσεις αστικών δρομολογίων από το 2020 (βλ. «Εφ.Συν.», «Δώστε και... σώστε τα ΚΤΕΛ» - 23.9.2020).
Εν όψει νέων παραχωρήσεων αστικών δρομολογίων μετά το Πάσχα, για τις οποίες όλοι μιλούν παρασκηνιακά, αλλά ουδείς ακόμη επιβεβαιώνει θεσμικά –μόνο χαμόγελα λάβαμε ως απάντηση σε σχετική ερώτηση στο περιθώριο της χθεσινής παρουσίασης.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας