Όσο ο πληθωρισμός φουσκώνει τους τζίρους των σουπερμάρκετ, τόσο μειώνεται ο όγκος κατανάλωσης, ενώ αντίστοιχα αυξάνονται το μερίδιο πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και η ένταση των προωθητικών ενεργειών.
Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τα πιο πρόσφατα στοιχεία μετρήσεων της εταιρείας ανάλυσης αγοράς NielsenIQ για το σύνολο του 2023. Η συνολική αξία πωλήσεων αυξήθηκε μεσοσταθμικά κατά 8,9%, ενώ ο τζίρος των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) αυξήθηκε κατά 9,1%. Αντίστοιχα οι τιμές τους αυξήθηκαν κατά 8,7% (με την ίδια ένταση όσο και το 2022) ενώ η ζήτηση σημείωσε οριακή άνοδο, μόλις 0,4%.
Το πρώτο εξάμηνο του 2023, όταν οι τιμές αυξάνονταν με διψήφια ποσοστά, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε ώς και 7,6%. Η κατανάλωση άρχισε να ανακάμπτει δειλά από το δεύτερο εξάμηνο, καθώς συνεχίζονταν μεν οι πληθωριστικές ανατιμήσεις αλλά με πιο αργό ρυθμό (από το 8,5% τον Ιούλιο, έπεσαν στο 2,8% τον Δεκέμβριο).
Καταναλωτές
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΝielsenIQ Βάιος Δημοράγκας αποδίδει τη συγκράτηση στην πτώση της κατανάλωσης στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και τη διαφοροποίηση του λεγόμενου «προϊοντικού μείγματος» στο καλάθι αγορών. «Οι Ελληνες καταναλωτές είναι αναμφίβολα πιεσμένοι, αναζητούν όμως και βρίσκουν λύσεις έτσι ώστε να μη στερούνται τα βασικά, κάτι που συνιστά ένα ενθαρρυντικό μήνυμα για τις αντοχές της αγοράς» σχολιάζει. Ο τζίρος σε τρόφιμα και ποτά αυξήθηκε 9%, όσο και ο ρυθμός των ανατιμήσεων ανά τεμάχιο, ενώ η ζήτηση παρέμεινε αμετάβλητη σε σχέση με το 2022.
Επίσης κατά 9% αυξήθηκε ο τζίρος των ειδών προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς, όπου οι ανατιμήσεις ήταν πιο συγκρατημένες (3,7%) και η ζήτηση αυξήθηκε κατά 5,3% (μετά τη βουτιά του 2022).
Η μεγαλύτερη άνοδος σε αξία πωλήσεων αλλά και σε τιμές καταγράφεται στα είδη νοικοκυριού (απορρυπαντικά - καθαριστικά), κατά 9,9% και 9,1%, αντίστοιχα. Πρόκειται φυσικά για τα είδη που πωλούνται στην Ελλάδα ώς και 300% ακριβότερα απ’ ό,τι στο εξωτερικό, όπως απέδειξε έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, και για τα οποία θα εφαρμοστούν τα μέτρα Σκρέκα για περιορισμό των προσφορών.
Η αύξηση του τζίρου ήταν ακόμα μεγαλύτερη στα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα, στο 10,2%, αντανακλώντας τις τσουχτερές ανατιμήσεις αλλά και τη στροφή του κόσμου στα σουπερμάρκετ εις βάρος των μικρότερων εξειδικευμένων καταστημάτων και των λαϊκών αγορών.
Τσουχτερές ανατιμήσεις
Αξιοσημείωτο είναι ότι τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου είχε η περιφέρεια, ιδιαίτερα η Κρήτη και η Πελοπόννησος με 12,9% και 9,5% αντίστοιχα, έναντι 8,1% στην Αθήνα και 8,3% στη Θεσσαλονίκη. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι η επαρχία καταναλώνει περισσότερο, αλλά ότι οι ανατιμήσεις είναι πολύ υψηλότερες από ό,τι στα αστικά κέντρα, αποδεικνύοντας ότι οι εταιρείες «χρεώνουν» στους καταναλωτές τα κόστη μεταφοράς.
Σχεδόν το 1/4 του συνολικού τζίρου των FMCGs και το 1/3 των ειδών νοικοκυριού προέρχεται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label).
Οπως δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο διευθύνων σύμβουλος της Νielsen «οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το λεγόμενο “out of pocket” ανά αγοραστικό ταξίδι, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους (+11,1%), συνεχίζουν να είναι η πιο φτηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε ένα μερίδιο αγοράς στο 24,8%. Το μερίδιο αυτό μάλιστα, αν το εξετάσουμε για την μεγάλη κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 34%, σχεδόν 4 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2021».
Ο ίδιος προσθέτει ότι παράλληλα «λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές, με το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά να φτάνει το 69,1% για τα επώνυμα FMCG προϊόντα».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας