Το κρίσιμο ερώτημα με την εκτέλεση του προϋπολογισμού είναι πλέον το ύψος του υπερπλεονάσματος στο τέλος του έτους. Στο 8μηνο το υπερπλεόνασμα, δηλαδή το πλεόνασμα πάνω από τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, μηδενίστηκε εξαιτίας των έκτακτων δαπανών που προέκυψαν λόγω της καταστροφής στη Θεσσαλία.
Ωστόσο, τους επόμενους μήνες αναμένονται τα υψηλότερα έσοδα από την άμεση φορολογία, κυρίως των φυσικών προσώπων, και η υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων εξαιτίας της αύξησης της κατανάλωσης και του υψηλού πληθωρισμού, ενώ αναμένονται και έκτακτα έσοδα μεγάλου ύψους.
Εσοδα
Τα δεδομένα όσον αφορά τα φοροέσοδα του 8μήνου έχουν ως εξής:
● Ο ΦΠΑ ήταν αυξημένος σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού κατά 805 εκατ. ευρώ (αύξηση 5,5%). Εξαίρεση, ο ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και τα παράγωγά τους, που μειώθηκε κατά 97 εκατ. ευρώ.
● Οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης σε ενεργειακά και καπνικά προϊόντα μειώθηκαν οριακά σε σχέση με τους στόχους του προϋπολογισμού κατά 60 εκατ. ευρώ.
● Οι φόροι ταξινόμησης οχημάτων αυξήθηκαν κατά 67 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους, όπως και οι λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών (π.χ. επί ασφαλίστρων), κατά 144 εκατ. ευρώ.
● Ο φόρος εισοδήματος αυξήθηκε κατά 1.710 εκατ. ευρώ πάνω από τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού, κυρίως λόγω της υπεραπόδοσης του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 1.122 εκατ. ευρώ.
● Μεγάλη αύξηση είχαν οι λοιποί τρέχοντες φόροι (μεταξύ των οποίων οι φόροι οχημάτων), κατά 505 εκατ. ευρώ (κατά 54%!).
Στον αντίποδα, οι εισπράξεις από μεταβιβάσεις κατέγραψαν μεγάλη μείωση κατά 2.228 εκατ. ευρώ.
Στο σκέλος των δαπανών, το υπουργείο Οικονομικών είχε την καλοσύνη να αποφύγει τη σύγκριση μεταξύ πραγματοποιήσεων και εκτιμήσεων του προϋπολογισμού για το 8μηνο.
Οσον αφορά το πρωτογενές αποτέλεσμα, καταγράφηκε υπέρβαση σε σχέση με τις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού: 5.596 έναντι 2.314. Ο δημοσιονομικός χώρος ανέρχεται σε 3.282 εκατ. ευρώ. Ακόμη και αν αφαιρέσουμε τις έκτακτες δαπάνες ύψους 1,7 δισ. ευρώ (λόγω του άμεσου μετεκλογικού πακέτου και των πρόσφατων έκτακτων δαπανών), απομένει ικανός δημοσιονομικός χώρος και καταρρίπτεται ο πρόσφατος ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι αυτός εξαντλήθηκε στο 8μηνο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας