Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.3°
4 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Ενα Ι.Χ. εικοσαετίας με καλή συντήρηση μπορεί να έχει χαμηλές εκπομπές καυσαερίων, ενώ ένα νέο όχημα να «καταστραφεί» από περιβαλλοντική σκοπιά αν τροφοδοτηθεί με νοθευμένα καύσιμα αναφέρει ο περιβαλλοντολόγος Μιχάλης Πετράκης | EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων

Η επιβολή τελών κυκλοφορίας και στα Ι.Χ. με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα φαίνεται πως είναι ο στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης μέσα από τον διάλογο για τα τέλη κυκλοφορίας.

Η μηδενική ή χαμηλή φορολογία ήταν στην ουσία ένα κίνητρο που θεσπίστηκε το 2010 για την ανανέωση των «γερασμένων» και κατά τεκμήριο ρυπογόνων οχημάτων, σε συνδυασμό με την απόφαση της τότε κυβέρνησης να επιτρέψει την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με την προϋπόθεση ότι έχουν χαμηλές εκπομπές, επιπέδου Euro V.

Υπολογίζεται ότι την τελευταία πενταετία έχουν πουληθεί πάνω από 120.000 πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. και μικρά φορτηγά. Σε μερικές δεκάδες ανέρχονται τα υβριδικά και τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ είναι άγνωστος ο αριθμός αυτών που χρησιμοποιούν υγραέριο ή φυσικό αέριο.

Η τότε υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη είχε προτείνει τα «πράσινα» τέλη, που θα καθορίζονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων και όχι με τα κυβικά του Ι.Χ. Πολύ γρήγορα όμως αποκαλύφθηκαν οι αδικίες, έτσι θεσπίστηκε και ισχύει ώς σήμερα σύστημα δύο «ταχυτήτων»: Για οχήματα που είχαν κυκλοφορήσει πριν από τον Οκτώβριο του 2010 τα τέλη καθορίζονται με βάση τον κυβισμό τους, ενώ για όσα ταξινομήθηκαν μετά την 1/11/2010 τα τέλη καθορίζονται ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.

«Το σύστημα δεν είναι δίκαιο», εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο περιβαλλοντολόγος Μιχάλης Πετράκης, πρώην διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος του Αστεροσκοπείου Αθηνών και μέλος της διοίκησης της οικολογικής πρωτοβουλίας Ecocity. Εξηγεί ότι μπορεί ένα Ι.Χ. εικοσαετίας με καλή συντήρηση να έχει χαμηλές εκπομπές καυσαερίων, ενώ ένα νέο όχημα να «καταστραφεί» από περιβαλλοντική σκοπιά αν τροφοδοτηθεί με νοθευμένα καύσιμα.

«Είναι επίσης λάθος ότι τα σύγχρονα ντιζελοκίνητα δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον», πρόσθεσε και ανέφερε ότι είναι βασική πηγή αιωρούμενων σωματιδίων, που αποτελούν τη σοβαρότερη περιβαλλοντική απειλή στα αστικά κέντρα, αλλά έχουν πολύ χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, του ρύπου που συντελεί καθοριστικά στην κλιματική αλλαγή.

«Δεν υπάρχει απολύτως δίκαιο σύστημα υπολογισμού των τελών», μας εξήγησε ο Μιχ. Πετράκης και ανέφερε ότι την καλύτερη, αλλά... ακριβή, τακτική ακολουθεί η Ολλανδία, όπου όλα τα οχήματα είναι εφοδιασμένα με GPS και οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν και εμμέσως με την επιβάρυνση που επιφέρουν στο περιβάλλον.

Μας μίλησε επίσης για τα ρυπογόνα και γερασμένα φορτηγά, προτείνοντας να απαγορευτεί η κυκλοφορία τους στο κέντρο της πρωτεύουσας, σε συνδυασμό με τη θέσπιση κινήτρων για την ανανέωση του στόλου. Μας περιγράφει τους τρεις βασικούς λόγους για τη ρύπανση που προκαλούν τα οχήματα, ανεξάρτητα από τον χρόνο κυκλοφορίας τους και το καύσιμο που καταναλώνουν:

1. Ελλιπής συντήρηση του κινητήρα και των άλλων μηχανικών συστημάτων, που έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στα χρόνια της οικονομικής κρίσης.

2. Διακίνηση νοθευμένων καυσίμων, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια.

3. Δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες σε βασικούς οδικούς άξονες, αφού οι εκπομπές ρύπων είναι υψηλές για οχήματα που κινούνται με χαμηλές ταχύτητες.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τέλη κυκλοφορίας δύο ταχυτήτων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας