Συμπληρώνεται σχεδόν ένας μήνας από τότε που οι απλήρωτοι ναυτικοί σε πλοία της ακτοπλοΐας ξεκίνησαν επισχέσεις εργασίας, διεκδικώντας δεδουλευμένα πολλών μηνών, με αποτέλεσμα την αναταραχή σε ακτοπλοϊκές συνδέσεις στη νησιωτική χώρα και όλα δείχνουν ότι το πρόβλημα, ακόμα και αν λυθεί προσωρινά, με καταβολές κάποιων χρημάτων στους ταλαιπωρημένους εργαζομένους, για να αντιμετωπιστεί ριζικά χρειάζεται οπωσδήποτε πολιτική παρέμβαση. Το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας μπροστά στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί από τις αρχές Φεβρουαρίου, με την οποία η πολιτική του ηγεσία ήρθε αντιμέτωπη μόνο λίγες μέρες αφότου ανέλαβε τα ηνία του υπουργείου, μίλησε για «απαράδεκτη κληρονομιά» από την προηγούμενη κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για «διπλό εκρηκτικό πρόβλημα στον χώρο της ακτοπλοΐας».
Απλήρωτη ναυτική εργασία, ακινητοποιημένα πλοία, είτε λόγω επίσχεσης, είτε λόγω βλαβών, απλήρωτοι ναυτικοί σε κατάσταση απόγνωσης και συγκεκριμένα νησιά χωρίς ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Ετσι περιγράφεται η κατάσταση όπως είναι διαμορφωμένη σήμερα από το ΥΝΑ, το οποίο προαναγγέλλει ότι το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα απευθυνθεί σε όλους τους φορείς, που άμεσα ή έμμεσα εμπλέκονται με την ακτοπλοΐα, προκειμένου να καταθέσουν τις προτάσεις τους για τη διαμόρφωση νέου θεσμικού πλαισίου. Οπως διευκρινίζεται, η πρώτη φάση αυτής της διαδικασίας θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες και αμέσως μετά θα διαμορφωθεί ένα προσχέδιο πρότασης, το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.
Από την πλευρά τους, τα ναυτεργατικά σωματεία καταγγέλλουν το ΥΝΑ για «ολιγωρία», η ΠΕΝΕΝ τονίζει ότι 50 μέρες τώρα οι απλήρωτοι ναυτικοί περιμένουν να αποφασίσει η νέα πολιτική ηγεσία του ΥΝΑ τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα καταστήσουν αποτελεσματική την αντιμετώπιση του απαράδεκτου αυτού φαινομένου και θα συμβάλουν στην οριστική πάταξή του, ενώ ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ και ΠΕΠΡΝ επιρρίπτουν ευθύνες στις κυβερνήσεις και στους εφοπλιστές.
Τα παράπονα και οι διαμαρτυρίες όμως έρχονται, και μάλιστα πολύ δυναμικά, και από την πλευρά της νησιωτικής πολιτείας, η οποία αναμφισβήτητα δέχεται άμεσα τις συνέπειες αυτής της κρίσης. Χωρίς ποτέ να επιρρίψουν ευθύνες στους απλήρωτους ναυτικούς, κάτοικοι και φορείς της Λήμνου, του Αϊ-Στράτη, των Κυθήρων, Αντικυθήρων αλλά και άλλων νησιών απαιτούν να δοθεί λύση -όχι προσωρινή- στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν χρόνια τώρα με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Πριν από λίγες μέρες ο δήμαρχος Κυθήρων αναγκάστηκε να στείλει εξώδικο στη ναυτιλιακή εταιρεία ΛΑΝΕ ζητώντας της να τηρήσει τους όρους της σύμβασης δημόσιας υπηρεσίας που έχει αναλάβει.
Την Παρασκευή η περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, ο δήμαρχος Λήμνου, ο αντιδήμαρχος Αγίου Ευστρατίου και εκπρόσωποι φορέων των νησιών βρέθηκαν στο υπουργείο Ναυτιλίας στον Πειραιά και συναντήθηκαν με τον αναπληρωτή υπουργό Θοδωρή Δρίτσα προκειμένου να του εκθέσουν την κατάσταση που αντιμετωπίζουν τα νησιά τους, όχι μόνο τώρα που έμειναν 21 μέρες χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση με το Λαύριο, αλλά τα τελευταία χρόνια, καθώς η ναυτιλιακή εταιρεία ΝΕΛ δεν τηρεί τις συμβατικές της υποχρεώσεις. «Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για εμάς είναι μέσο επιβίωσης και όχι ψυχαγωγίας» είπε απευθυνόμενη στον υπουργό η περιφερειάρχης Β. Αιγαίου.
Σήμερα επτά πλοία παραμένουν ακινητοποιημένα (έξι της ΝΕΛ και ένα της Ventouris Sea Lines), καθώς την Παρασκευή επήλθε συμφωνία ανάμεσα στη διοίκηση της ΝΕΛ και στο πλήρωμα του πλοίου «Ταξιάρχης» που βρισκόταν στο λιμάνι του Λαυρίου και το πλοίο ξεκίνησε δρομολόγια. Η εταιρεία έδωσε κάποια χρήματα έναντι στο πλήρωμα μετά την εκταμίευση του ποσού των 294.031 ευρώ που έγινε από το ΥΝΑ για τις επιδοτήσεις του Ιανουαρίου 2015. Αυτή την εβδομάδα αναμένεται η ΝΕΛ να εισπράξει κι άλλα χρήματα από επιδοτήσεις.
Την αισιόδοξη αυτή τροπή όμως ήρθε να σκιάσει μια νέα καταγγελία της ΠΕΝΕΝ, η οποία αφορά το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Παναγία Τήνου» της Ventouris Sea Lines, το οποίο βρίσκεται στο λιμάνι του Πειραιά καθώς οι ναυτικοί του πραγματοποιούν από τις 27/2/2015 επίσχεση εργασίας με αποτέλεσμα να έχει αποδρομολογηθεί από την άγονη γραμμή Κύθηρα-Αντικύθηρα-Κίσσαμος.
Σύμφωνα με το ναυτεργατικό σωματείο, οι ναυτικοί βρίσκονται σε πλήρη εγκατάλειψη, η εταιρεία τούς χρωστά δεδουλευμένους μισθούς που φτάνουν και τους 10 μήνες, διέκοψε και την τροφοδοσία, ενώ τις επόμενες ημέρες τελειώνουν και τα καύσιμα με αποτέλεσμα να μην παρέχεται στο πλήρωμα ρεύμα-νερό-θέρμανση. Μπροστά σε αυτές τις απαράδεκτες συνθήκες το πλήρωμα σε συνεργασία με την ΠΕΝΕΝ έχει ήδη δρομολογήσει τη διαδικασία περί εγκατάλειψης και τη σχετική προστασία που του παρέχει ο νόμος για τη μερική καταβολή των δεδουλευμένων από το ΝΑΤ. Διαδικασία που για να ολοκληρωθεί θα απαιτηθεί περίπου ένας μήνας.
Κλιμάκιο της ΠΕΝΕΝ με επικεφαλής τον γ.γ. Νίκο Κροκίδη μαζί με αντιπροσωπεία του εγκαταλελειμμένου πληρώματος την Παρασκευή πραγματοποίησαν παράσταση στον γ.γ. της ΠΝΟ και πρόεδρο της Εστίας Ναυτικών και επέβαλαν την άμεση σίτιση και τη διαμονή του πληρώματος στον ξενώνα της Εστίας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας