Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.0° 20.2°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.5° 18.1°
3 BF
62%
Πάτρα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.0°
2 BF
74%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
82%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
3 BF
67%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.2°
1 BF
75%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
0 BF
77%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
1 BF
69%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.1°
4 BF
56%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 16.0°
2 BF
66%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
5 BF
59%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.8° 20.8°
1 BF
68%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
0 BF
60%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.2° 18.4°
1 BF
55%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.4° 18.8°
4 BF
80%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
0 BF
46%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.3°
2 BF
74%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.5° 20.5°
2 BF
68%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
1 BF
71%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
kinezika electric ilektrika
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
AP Photo/Ng Han Guan

Διχάζουν την Ε.Ε. οι δασμοί στα αυτοκίνητα από την Κίνα

Η απόφαση της Κομισιόν για επιβολή δασμών έως και 45% στα εισαγόμενα ηλεκτρικά κινεζικά προκαλεί βαθύ ρήγμα μεταξύ των κρατών-μελών, αρκετά από τα οποία θέλουν να αποφύγουν ενδεχόμενο «εμπορικό πόλεμο» με το Πεκίνο ● Βερολίνο και γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιτάχθηκαν σθεναρά.

Με ένα τεράστιο ρήγμα στους κόλπους της εισέρχεται η Ευρωπαϊκή Ενωση στη μεγαλύτερη εμπορική διαμάχη των τελευταίων δέκα ετών με την Κίνα. Η πλειοψηφία των κυβερνήσεων ψήφισε την περασμένη Παρασκευή υπέρ της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για επιβολή δασμών έως και 45% -από τον επόμενο μήνα και για 5 χρόνια- στα εισαγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα.

Η πρόταση της Επιτροπής αφορά όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα και αναμένεται να κοστίσουν δισεκατομμύρια επιπλέον σε όσες αυτοκινητοβιομηχανίες τα πωλούν στην κοινή αγορά. Της απόφασης προηγήθηκε έρευνα της Επιτροπής η οποία διήρκεσε έναν χρόνο και εξέτασε τις αθέμιτες επιδοτήσεις που απολαμβάνουν οι Κινέζοι κατασκευαστές. Η ψηφοφορία της Παρασκευής ανέδειξε ωστόσο τις μεγάλες διαφορές που υπάρχουν μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων όσον αφορά τις εμπορικές σχέσεις της Ε.Ε. με την Κίνα.

Ο συσχετισμός

Σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής, δέκα χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Δανία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Εσθονία, Λιθουανία και Λετονία) ψήφισαν υπέρ της πρότασης επιβολής των δασμών, δώδεκα (Βέλγιο, Τσεχία, Ελλάδα, Ισπανία, Κροατία, Κύπρος, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία και Φινλανδία) απείχαν, ενώ πέντε (Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία) ψήφισαν κατά. Για να μην περάσει η πρόταση της Επιτροπής θα χρειαζόταν ειδική πλειοψηφία 15 κρατών-μελών που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της Ε.Ε.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ όσων τάχθηκαν κατά της επιβολής των δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν και η Γερμανία, η μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε. και κορυφαίος κατασκευαστής αυτοκινήτων αυτής. Τόσο το Βερολίνο όσο και οι μεγάλές αυτοκινητοβιομηχανίες της αντιτάχθηκαν σθεναρά στην επιβολή δασμών. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Λίντερ, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφύγει το ξέσπασμα ενός «εμπορικού πολέμου» με το Πεκίνο.

«Μοιραίο μήνυμα»

Ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Ολιβερ Ζίπσε, χαρακτήρισε την ψηφοφορία «μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία», ενώ ο ομόλογός του της Volkswagen, Ολιβερ Μπλούμε, προειδοποίησε για τον κίνδυνο επιβολής αντιποίνων από την Κίνα, τα οποία θα ζημιώσουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο Μπλούμε πρότεινε μάλιστα την απαλλαγή από τους δασμούς για όσες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην Ευρώπη.

«Αντί για τιμωρητικούς δασμούς θα μπορούσε να δοθεί αμοιβαία παροχή πίστωσης για επενδύσεις. Οσοι επενδύουν, δημιουργούν θέσεις εργασίας και συνεργάζονται με εγχώριες εταιρείες θα έπρεπε να επωφεληθούν όσον αφορά τους δασμούς» υπογράμμισε σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη «Bild am Sonntag».

Η Επιτροπή πάντως άφησε ένα παραθυράκι ανοιχτό διαμηνύοντας ότι θα συνεχίσει τις συνομιλίες με το Πεκίνο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, ένας πιθανός συμβιβασμός των δύο πλευρών θα μπορούσε να είναι οι ελάχιστες τιμές πώλησης,

Το μεγάλο ερώτημα βέβαια είναι πώς θα αντιδράσει το Πεκίνο. Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας εξέφρασε μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος της ψηφοφορίας την έντονη αντίθεσή του στους σχεδιαζόμενους δασμούς αποκαλώντας τους άδικους, παράλογους και μη σύμφωνους με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

Συστημικός αντίπαλος

Ωστόσο δεν έκανε καμία αναφορά σε αντίμετρα. Το Πεκίνο ξεκίνησε νωρίτερα φέτος τις δικές του έρευνες για τις εισαγωγές μπράντι, γαλακτοκομικών και χοιρινών προϊόντων από την Ε.Ε., προκαλώντας έντονες ανησυχίες στους Ευρωπαίους παραγωγούς κονιάκ και χοιρινού κρέατος. Η κινεζική κυβέρνηση έχει εξετάσει ακόμη το ενδεχόμενο αύξησης των δασμών στα βενζινοκίνητα οχήματα μεγάλου κινητήρα, κάτι που θα έπληττε κυρίως τους Γερμανούς κατασκευαστές.

Η στάση της Ε.Ε. απέναντι στο Πεκίνο έχει σκληρύνει τα τελευταία πέντε χρόνια. Οι Βρυξέλλες βλέπουν την Κίνα ως δυνητικό εταίρο σε ορισμένους τομείς, αλλά και ως ανταγωνιστή και συστημικό αντίπαλο σε άλλους. Και σε αυτό μείζονα ρόλο έχουν διαδραματίσει οι πιέσεις που ασκούνται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Στο πόρισμα της έρευνάς της η Κομισιόν ανέφερε ότι η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας των τριών εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων ετησίως είναι διπλάσια από το μέγεθος της αγοράς της Ε.Ε.

Δεδομένων των δασμών 100% στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, η πιο προφανής διέξοδος για αυτά τα ηλεκτρικά οχήματα θα ήταν η Ευρώπη. Πάντως στο πλαίσιο των συνεχιζόμενων διαπραγματεύσεων η Επιτροπή θα μπορούσε να επανεξετάσει μια ανάληψη υποχρέωσης ως προς τις τιμές, η οποία θα περιλαμβάνει -πέρα από μια ελάχιστη τιμή εισαγωγής- και ανώτατο όριο όγκου οχημάτων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διχάζουν την Ε.Ε. οι δασμοί στα αυτοκίνητα από την Κίνα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας