Σε συμφωνία με το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης ήρθε η Boeing δηλώνοντας ένοχη συνωμοσίας για διάπραξη εγκληματικής απάτης, η οποία σχετίζεται με τις πολύνεκρες συντριβές δύο αεροπλάνων 737 MAX πριν από περίπου 5 χρόνια.
Η ομολογία ενοχής έρχεται μετά την πρόσφατη διαπίστωση έρευνας της αμερικανικής κυβέρνησης ότι η εταιρεία παραβίασε τη συμφωνία του 2021, η οποία αποσκοπούσε στην μεταρρύθμισή της μετά τα πολύνεκρα δυστυχήματα. Βάσει της νέας συμφωνίας η Boeing θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο ύψους 243,6 εκατ. δολ. Ωστόσο οι οικογένειες των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στις πτήσεις επέκριναν τη συμφωνία ως λίαν ευνοϊκή («συμφωνία αγάπης») για τον κολοσσό, καθώς επιτρέπει στη διοίκησή της να αποφύγει την πλήρη ευθύνη που φέρει για τους εκατοντάδες θανάτους. Ο διακανονισμός, που θα πρέπει να εγκριθεί από ομοσπονδιακό δικαστήριο, απαλλάσσει επί της ουσίας την Boeing από τη βάσανο μιας ανοιχτής δίκης και την κρίση της από ένα σώμα ενόρκων, κάτι που ζητούσαν οι οικογένειες των θυμάτων.
Η υπόθεση έχει να κάνει με το ανεπαρκές σύστημα ελέγχου πτήσης MCAS, το οποίο ενεπλάκη και στις δύο συντριβές: ένα αεροσκάφος Boeing 737 Max της ινδονησιακής Lion Air συνετρίβη στα τέλη Οκτωβρίου 2018 λίγο μετά την απογείωση, σκοτώνοντας και τους 189 επιβαίνοντες. Λίγους μήνες αργότερα ακόμη ένα 737 Μax των Αιθιοπικών Αερογραμμών συνετρίβη, οδηγώντας στον θάνατο τους 157 επιβάτες και το πλήρωμα. Οι συντριβές αυτές οδήγησαν στην παγκόσμια καθήλωση του αεροπλάνου για περισσότερο από έναν χρόνο.
Το 2021 οι Αμερικανοί εισαγγελείς κατηγόρησαν μετά από σχετική έρευνα την Boeing ότι είχε εξαπατήσει την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) σχετικά με το σύστημα ελέγχου πτήσης MCAS. Συμφώνησαν ωστόσο να μην ασκήσουν δίωξη εάν η εταιρεία πλήρωνε πρόστιμο και ολοκλήρωνε επιτυχώς μια τριετή περίοδο αυξημένης παρακολούθησης και υποβολής εκθέσεων.
Η Boeing συμφώνησε να πληρώσει 2,5 δισ. δολάρια για τη διευθέτηση της υπόθεσης, εκ των οποίων 243 εκατ. δολάρια σε πρόστιμο και 500 εκατ. δολάρια για ταμείο των θυμάτων. Τον περασμένο Ιανουάριο όμως, λίγο πριν τελειώσει η τριετής περίοδος, ένα πάνελ πόρτας σε ένα αεροπλάνο Boeing της Alaska Airlines εξερράγη λίγο μετά την απογείωση και ανάγκασε τον πιλότο σε αναγκαστική προσγείωση. Το περιστατικό αυτό οδήγησε σε τεράστιες αποκαλύψεις για τον τρόπο λειτουργίας των γραμμών παραγωγής του κολοσσού και ενέτεινε τον έλεγχο για την πρόοδο που είχε σημειώσει η Boeing στη βελτίωση της ασφάλειας και της ποιότητας. Τον περασμένο Μάιο το υπουργείο Δικαιοσύνης ανακοίνωσε ότι η Boeing είχε παραβιάσει τους όρους της συμφωνίας του 2021, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο δίωξης.
Η ομολογία ενοχής από την Boeing σημαίνει ότι πλέον έχει ποινικό μητρώο. Η εταιρεία, πέρα από κορυφαία κατασκευάστρια εμπορικών αεροσκαφών είναι από τους μεγαλύτερους προμηθευτές όπλων τόσο της κυβέρνησης των ΗΠΑ όσο και άλλων χωρών. Πέρσι οι κρατικές συμβάσεις αυτής -συμπεριλαμβανομένων και των ξένων στρατιωτικών πωλήσεων μέσω της κυβέρνησης των ΗΠΑ- αντιπροσώπευαν το 37% των ετήσιων εσόδων της. Το 2022 μόνο από το Πεντάγωνο καρπώθηκε συμβάσεις ύψους 14,8 δισ. δολαρίων. Το πώς το ποινικό μητρώο θα επηρεάσει τις εργολαβικές της δραστηριότητες δεν είναι ακόμα σαφές. Η αμερικανική κυβέρνηση συνήθως απαγορεύει ή αναστέλλει τη συμμετοχή εταιρειών που έχουν ποινικό παρελθόν από τις προμήθειες του Δημοσίου, μπορεί όμως να προβεί σε εξαιρέσεις. «Είναι πολλά τα λεφτά»...
Υπάρχει ωστόσο και η άλλη πλευρά, αυτή των θυμάτων. Η συμφωνία εξόργισε τα μέλη των οικογενειών τους που δεν ερωτήθηκαν ποτέ για τους όρους της. O Paul Cassell, δικηγόρος που εκπροσωπεί ορισμένες εξ αυτών, δήλωσε ότι «η συμφωνία αποτυγχάνει να αναγνωρίσει ότι λόγω της συνωμοσίας της Boeing 346 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Οι θανατηφόρες συνέπειες του εγκλήματος της Boeing αποκρύπτονται».
Σε επιστολή του προς την κυβέρνηση τον Ιούνιο ο Cassell είχε ζητήσει από το υπουργείο Δικαιοσύνης να επιβάλει πρόστιμο άνω των 24 δισ. δολαρίων στον κολοσσό. Ο Εντ Πίρσον, εκτελεστικός διευθυντής του Ιδρύματος για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και πρώην ανώτερος διευθυντής της Boeing, χαρακτήρισε τη συμφωνία απογοητευτική . «Αντί να καθιστούν τα άτομα υπόλογα, ουσιαστικά τους δίνουν άλλη μία κάρτα εξόδου από τη φυλακή» καυτηρίασε.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας