Ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις αποκτά το σκάνδαλο της Volkswagen, αφού χτυπά πλέον την ίδια τη γερμανική κυβέρνηση. Παρ’ ότι το αρνήθηκε επιμόνως χθες, το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών γνώριζε την απάτη παραποίησης των αποτελεσμάτων των ελέγχων ρύπων χωρίς να αντιδρά.
Οπως έγινε γνωστό χθες, νωρίτερα φέτος μέλη του κόμματος των Πρασίνων είχαν ζητήσει εξηγήσεις στο Κοινοβούλιο της Γερμανίας για τις αποκλίσεις που υπήρχαν στις εκπομπές ρύπων κατά τη διάρκεια των δοκιμών και κατά τη διάρκεια της κανονικής οδήγησης, χωρίς ωστόσο να υπάρχει αναφορά στη Volkswagen και το λογισμικό παραποίησης των αποτελεσμάτων των ελέγχων.
Στις 28 Ιουλίου το γερμανικό υπουργείο απάντησε γραπτώς ότι είχε γνώση του θέματος και ότι επιδίωκε την επιβολή αυστηρότερων κανόνων. Παράλληλα αναγνώρισε ότι δεν είχαν γίνει αρκετά στο θέμα των συσκευών ελέγχου των εκπομπών και ότι επεξεργαζόταν νέους τεχνικούς κανονισμούς.
Η απάντηση αυτή επί της ουσίας ισοδυναμεί -σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα «Die Welt»- με παραδοχή ότι η κυβέρνηση γνώριζε τα κόλπα στις μετρήσεις των οχημάτων, την ύπαρξη συσκευών αλλοίωσης των τεστ. Ο αντιπρόεδρος των Πρασίνων Ολιβερ Κρίσερ δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό «N24»: «Η κυβέρνηση μας είπε τον Ιούλιο ότι ήξερε γι’ αυτό το λογισμικό που έχει χρησιμοποιηθεί στις ΗΠΑ».
«Συνεργάζονται»
«Γνώριζαν πεντακάθαρα το λογισμικό που βρισκόταν σε ευρεία χρήση, η κυβέρνηση συνεργάστηκε με την αυτοκινητοβιομηχανία, όχι για να εξασφαλίσει ότι τα επίπεδα εκπομπών είναι μειωμένα αλλά ότι το σύστημα μέτρησής του είχε τοποθετηθεί έτσι ώστε στα χαρτιά τα αυτοκίνητα να πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές».
Παρ’ όλα αυτά το γερμανικό υπουργείο αρνήθηκε επανειλημμένα χθες ότι γνώριζε. Η άρνηση αυτή δεν είναι φυσικά άσχετη του τεράστιου ρόλου της Volkswagen στη γερμανική οικονομία: η αυτοκινητοβιομηχανία είναι υπεύθυνη για το 20% των γερμανικών εξαγωγών και το 14% του ΑΕΠ.
Εν τω μεταξύ, παρά τις αμέτρητες συγγνώμες των τελευταίων ημερών, ο Μάρτιν Βίντερκορν δεν γλίτωσε το ξήλωμα από τη θέση του. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW υπέβαλε χθες την παραίτησή του δηλώνοντας ότι με αυτή θέλει να ανοίξει τον δρόμο για ένα νέο ξεκίνημα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Λίγες ώρες νωρίτερα η γερμανική Δικαιοσύνη ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε προκαταρκτική έρευνα για την υπόθεση. Ακόμη η Fitch έθεσε την πιστοληπτική ικανότητα της VW σε επιτήρηση, που αποτελεί το πρώτο βήμα πριν την υποβάθμιση.
Στην ανακοίνωσή του ο διεθνής οίκος αξιολόγησης τόνισε ότι η κίνηση αντανακλά τη ζημιά που έχει υποστεί στη φήμη της η γερμανική εταιρεία μετά την αποκάλυψη του λογισμικού χειραγώγησης των ελέγχων ρύπων στις ΗΠΑ.
Επί του θέματος, τέλος, ο καθηγητής Κάρελ Ουίλιαμς από το Business School του Μάντσεστερ σχολίασε στο βρετανικό «Radio 4»: «Επί χρόνια η Γερμανία έκανε διάλεξη στους Ελληνες για το ότι έκλεψαν στον υπολογισμό του ελλείμματος, και τώρα δείτε, η μεγαλύτερη εταιρεία της Γερμανίας κλέβει στους ρύπους…».
Διάψευση
Με αποκλειστική δήλωσή της στον ανταποκριτή της «Εφ.Συν.» στις ΗΠΑ, Θάνο Δημάδη, η καθηγήτρια Μηχανολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν Αννα Στεφανοπούλου διαψεύδει δημοσιεύματα του ελληνικού Τύπου ότι είναι αυτή που ξεσκέπασε το σκάνδαλο της VW. «Δεν είχα εμπλοκή με την έρευνα ή την ανάλυση δεδομένων που αποκάλυψε το θέμα της VW. Είμαι ειδικός στα συστήματα μετάδοσης ισχύος και όταν έδωσα συνέντευξη στο Public Radio International εξήγησα τις θεμελιώδεις προκλήσεις για τη μείωση των εκπομπών και την κατανάλωση καυσίμων με χαμηλό κόστος. Τα περισσότερα από τα αποσπάσματα στα ελληνικά ΜΜΕ είναι κατασκευασμένα και δεν αφορούν δηλώσεις μου».
Μια ζωή σκάνδαλα...
Το σκάνδαλο του λογισμικού παραποίησης των επιπέδων των ρύπων δεν είναι το πρώτο στο οποίο ενεπλάκη η Volkswagen.
1. Τον Μάρτιο του 1987 η αυτοκινητοβιομηχανία σόκαρε τις αγορές ανακοινώνοντας ότι βάζει στην άκρη περίπου μισό δισ. μάρκα προκειμένου να καλύψει ζημιές που συσσώρευσε εξαιτίας συναλλαγματικής απάτης σε βάρος της.
Η απάτη μείωσε σχεδόν στα μισά τα ετήσια κέρδη της, ενώ η μετοχή της έχασε το 1/3 της αξίας της. Το σκάνδαλο υποχρέωσε τη γερμανική κυβέρνηση σε αναβολή σχεδίων πώλησης του 16% της VW, τα έσοδα της οποίας επρόκειτο να χρησιμοποιήσει για τη χρηματοδότησης του δημόσιου ελλείμματος.
2. Το 2005 ο γερμανικός κολοσσός ταλανίζεται από το επονομαζόμενο σκάνδαλο «προνομίων και πορνείας». Επρόκειτο για ένα σχήμα δωροδοκίας μελών του εργατικού συμβουλίου της VW προκειμένου αυτοί να συναινούν ασμένως στις αποφάσεις της διοίκησης.
Μεταξύ άλλων, οι δωροδοκούμενοι συνδικαλιστές απολάμβαναν πανάκριβες διακοπές σε εξωτικούς προορισμούς, οι οποίες περιελάμβαναν και σεξ-πάρτι με πόρνες. Ολα δωρεάν, πληρωμένα από την εταιρεία.
Για τον ρόλο του στις δωροδοκίες, ο Πίτερ Χαρτς, προσωπάρχης της VW εκείνη την εποχή και στενός φίλος του καγκελαρίου Γκέρχαρντ Σρέντερ, τιμωρήθηκε το 2007 με δύο χρόνια φυλάκιση με αναστολή. Για την ιστορία, ο Χαρτς ήταν ο εμπνευστής των νεοφιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων που πραγματοποιήθηκαν στη γερμανική αγορά εργασίας εκείνη την περίοδο.
3. Το 2005 η VW ενεπλάκη και σε ένα δεύτερο σκάνδαλο διαφθοράς στην Ινδία. Ανώτατο στέλεχός της απαίτησε μίζα 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να οικοδομηθεί εργοστάσιο της αυτοκινητοβιομηχανίας στο κρατίδιο Αντρα Πραντές.
4. Το 2006 ανώτατα στελέχη της Volkswagen και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών πιάστηκαν να παίρνουν μίζες από τους προμηθευτές τους.
5. Το 2009 οι εισαγγελείς εισέβαλαν στα γραφεία της Porsche ερευνώντας κατηγορίες χειραγώγησης της αγοράς από τα στελέχη της στη διάρκεια της αποτυχημένης εξαγοράς της VW, που είχε ξεκινήσει από το 2005. Η διοίκηση της Porsche, αξιοποιώντας τον δανεισμό και την υπερμόχλευση, απέκτησε μεγάλο μερίδιο της πολύ μεγαλύτερής της VW, στρεβλώνοντας την τιμή της μετοχής της τελευταίας σε μια περίοδο 4 ετών. Στο τέλος η προσπάθεια της εξαγοράς απέτυχε και η Porsche σχεδόν χρεοκόπησε. Συγχωνεύτηκε αναγκαστικά με τη VW.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας