Δεν φτάνουν οι πλαστές ταυτότητες, δεν φτάνουν οι καταγγελλόμενοι εκβιασμοί υπουργών, τον χώρο της δημοσιογραφίας ή μάλλον... παραδημοσιογραφίας απασχολεί πλέον και η κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων αλλά και η στελέχωση αδειοδοτημένων καναλιών, με επίκεντρο τον τηλεοπτικό σταθμό Epsilon TV.
Η υπόθεση αφορά την «κλοπή» αυτούσιου ρεπορτάζ της ΕΡΤ3 που «έπαιξε ως είχε» στο κεντρικό δελτίο του Epsilon. Με το θέμα ασχολήθηκε χθες η ΕΣΗΕΜΘ (Ενωση Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης) ύστερα από καταγγελία του πολύπειρου δημοσιογράφου Στέλιου Νικητόπουλου, που όλως συμπτωματικά είναι και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της.
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το μεσημέρι αναφέρει χαρακτηριστικά:
«Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΜ-Θ αποδοκιμάζει την ενέργεια του τηλεοπτικού σταθμού Εψιλον να χρησιμοποιήσει στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του σταθμού ρεπορτάζ της ΕΡΤ3, παρουσιάζοντάς το ως δικό τους ενημερωτικό υλικό. Συγκεκριμένα, στο δελτίο της 3ης Απριλίου, που παρουσίασαν οι Μένιος Φουρθιώτης και Νανά Παλαιτσάκη, προβλήθηκε ατόφιο ενημερωτικό θέμα σχετικά με τις εξελίξεις στα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας, όπως είχε ετοιμαστεί και προβληθεί από την ΕΡΤ3, και μάλιστα εμφανίζεται σε αυτό ρεπόρτερ της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης.
Πέρα από την κραυγαλέα παραβίαση της δεοντολογίας και της νομοθεσίας για τα πνευματικά δικαιώματα, το περιστατικό αυτό φανερώνει έλλειμμα αξιοπιστίας που τροφοδοτεί τη δυσπιστία του κοινού απέναντι στα ΜΜΕ, με τρόπο που αδικεί κατάφωρα συναδέλφους και Μέσα που υπηρετούν με συνέπεια την Ενημέρωση».
Μάλιστα, όπως ανέφερε χθες ο κ. Νικητόπουλος, «έπραξα τα δέοντα», μεταξύ των οποίων γραπτή καταγγελία του στο Δ.Σ. και στο Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ. Κατόπιν αυτών, αναμένεται ο πειθαρχικός έλεγχος της Νανάς Παλαιτσάκη, που είναι μέλος της. Ο κ. Φουρθιώτης, από την άλλη, που δεν είναι μέλος της Ενωσης Συντακτών, παρότι διαθέτει πλαστή ταυτότητα όπως μάθαμε πρόσφατα, παραμένει πειθαρχικά ανεξέλεγκτος.
Η υπόθεση πάντως δεν απασχολεί μόνο τις δύο Ενώσεις Συντακτών. Απασχολεί και τη νομική υπηρεσία της ΕΡΤ που ετοιμάζει εξώδικα προς τον τηλεοπτικό σταθμό Epsilon για το κλεμμένο ρεπορτάζ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο γενικός διευθυντής της ΕΡΤ3 Φίλιος Στάγκος απέστειλε την καταγγελία του δημοσιογράφου Στέλιου Νικητόπουλου στην Αθήνα κι από κει τα πράγματα δρομολογήθηκαν με μια σειρά διoικητικές ενέργειες σε ανώτατο επίπεδο.
Πηγές της «Εφ.Συν.» αναφέρουν ότι την περασμένη Πέμπτη η ηγεσία της ΕΡΤ τροποποίησε προς τα πάνω το κοστολόγιο των διαφημίσεων ώστε να αποφεύγονται διαφημίσεις εντύπων «τύπου Φουρθιώτη». Παράλληλα διαπιστώθηκε πως το Epsilon «σκυλεύει» συστηματικά ρεπορτάζ της ΕΡΤ και δόθηκε εντολή στη νομική της υπηρεσία να επιληφθεί της υπόθεσης με κάθε νόμιμο μέσο.
Βεβαίως, πέρα από το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων, τόσο του κρατικού καναλιού όσο και του δημοσιογράφου Στέλιου Νικητόπουλου, μπαίνει εδώ και ένα άλλο σοβαρό ζήτημα που αφορά αφενός το ΕΣΡ αφετέρου την ίδια την κυβέρνηση. Διότι για ποιο λόγο προκύπτει η ανάγκη κανάλια σαν το Epsilon να κλέβουν έτοιμα ρεπορτάζ, αν όχι η έλλειψη επαγγελματιών δημοσιογράφων-μελών των Ενώσεων Συντακτών, είτε της πρωτεύουσας είτε της περιφέρειας;
▶ Μηνυτήρια αναφορά και Πειθαρχικό
Το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ αποφάσισε χθες να καταθέσει (μέχρι το τέλος της εβδομάδας το αργότερο) μηνυτήρια αναφορά εναντίον του Μένιου Φουρθιώτη για το θέμα της πλαστής ταυτότητας, ζητώντας από την Εισαγγελία να ερευνήσει την υπόθεση. Θα προσκομίσει στον εισαγγελέα και την επιστολή που τους έστειλε ο ίδιος ο Μένιος Φουρθιώτης, χωρίς φυσικά τα στοιχεία που αφορούν προσωπικά του δεδομένα.
Επίσης το Δ.Σ. αποφάσισε, από σήμερα κιόλας, να στείλει επιστολές στα Γραφεία Τύπου όλων των υπουργείων αλλά και των δημόσιων υπηρεσιών προκειμένου να πληροφορηθεί αν ο Μένιος Φουρθιώτης έχει δηλώσει σε αυτές πως αποτελεί μέλος της ΕΣΗΕΑ.
Επιπλέον θα καταγγείλει στο Πειθαρχικό την Νανά Παλαιτσάκη, μέλος της ΕΣΗΕΑ, για όσα αναφέρει στην προχθεσινή της επιστολή για τις σχέσεις συνεργασίας που υπήρχαν ανάμεσα στην εκπομπή «Αποδείξεις live» και της εφημερίδας «Αποκαλυπτικά» με την Ελληνική Αστυνομία και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Σημειώστε πως υπάρχουν καταγγελίες στην ΕΣΗΕΑ τόσο για τα κουπόνια που δίνουν τα «Αποκαλυπτικά» για αγορές από σούπερ μάρκετ όσο και για κλοπή ρεπορτάζ άλλων συναδέλφων από το Epsilon TV.
▶Το σήμα της Εθνικής Πινακοθήκης θυμίζει σούπερ μάρκετ
Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ιστορία που αφορά την Εθνική Πινακοθήκη έφερε στο φως το site designmag.gr. Κι εδώ το υπουργείο Πολιτισμού κάνει θαύματα. Διαβάστε την αλληλουχία των γεγονότων:
1. Στις 14/4/2020 η Εθνική Πινακοθήκη ανακοινώνει διενέργεια κλειστού διαγωνισμού μελέτης σήμανσης του χώρου και σχεδιασμού της εταιρικής της ταυτότητας. Προϋπολογισμός: 50 χιλιάδες ευρώ.
2. Η προκήρυξη του διαγωνισμού αποστέλλεται σε 8 δημιουργικά γραφεία. Τα γραφεία αυτά έχουν διορία έως τις 29/5/2020 να υποβάλουν φακέλους.
3. Από τα οκτώ γραφεία, φάκελο υποβάλλουν μόνο τα τρία.
4. Από τους τρεις φακέλους οι δύο απορρίπτονται (ανάμεσά τους και ο φάκελος του γραφείου PEAK) και προκρίνεται μόνο ένας (του γραφείου Somethink*)
5. Οι γραφιστικές προτάσεις της Somethink* απορρίπτονται από μια καλλιτεχνική επιτροπή που δεν προβλεπόταν στη διακήρυξη και ο διαγωνισμός κηρύσσεται άγονος.
6. Γίνεται απευθείας ανάθεση σε μια νεοσύστατη εταιρεία, την High Level Design, που φτιάχτηκε μετά τον διαγωνισμό από τους ιδιοκτήτες του γραφείου PEAK που έχασε τον διαγωνισμό!
Η Αιμιλία Κάντα, managing director του γραφείου Somethink*, έστειλε επιστολή στο designmag.gr: «Στην επιτροπή δεν περιλαμβανόταν κανένας ειδικός της οπτικής επικοινωνίας (άλλωστε παρουσιάζεται ως «καλλιτεχνική επιτροπή») και δεν υπάρχει καμία αξιολόγηση με βάση τους κανόνες που διέπουν την οπτική επικοινωνία γενικώς και σχετικά με το εάν εξυπηρετείται η στρατηγική, οι ανάγκες και οι στόχοι του συγκεκριμένου branding.
Ας σημειωθεί ότι δεν επρόκειτο για κάποιον “καλλιτεχνικό διαγωνισμό”, αλλά για διαγωνισμό με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα τιμή που θα αφορούσε σε μία πλήρη, σύμφωνα με τη διακήρυξη, πρόταση, ούτε υπήρχε κάποια πρόβλεψη για “καλλιτεχνικό περιεχόμενο” στη διακήρυξη».
Αλήθεια, όμως, το σήμα και η είσοδος της Εθνικής Πινακοθήκης δεν σας θυμίζει κι εσάς κάτι από σούπερ μάρκετ;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας