Κάθε μέρα και νέες προτάσεις για την προστασία του περιβάλλοντος πέφτουν στο τραπέζι του δημόσιου διαλόγου στη Γερμανία.
Παρά το γεγονός ότι η Βουλή είναι κλειστή λόγω των θερινών διακοπών, όλες οι πολιτικές δυνάμεις συμμετέχουν στη συζήτηση για την κλιματική αλλαγή και την επίσπευση του νέου περιβαλλοντικού προγράμματος της κυβέρνησης, η πρώτη δέσμη του οποίου αναμένεται να παρουσιαστεί στις αρχές του φθινοπώρου.
Την επίσπευση προανήγγειλε η ίδια η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ, λίγο πριν φύγει για τις θερινές διακοπές της, λέγοντας ότι οι κινητοποιήσεις των μαθητών, οι «Παρασκευές για το Μέλλον», «ενθαρρύνουν την κυβέρνηση στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που σχεδιάζει και σίγουρα επιταχύνουν τη διαδικασία λήψης νέων μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος».
Οι «Παρασκευές για το Μέλλον» που ξεκίνησαν από τη 16χρονη μαθήτρια Γκρέτα Τούνμπεργκ από τη Σουηδία είναι η μία εστία πίεσης. Η δεύτερη είναι η σταθερή άνοδος των Πράσινων και η δημοσκοπική παγίωση της πρώτης θέσης στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων.
Περισσότερο οικολόγος
Μετά τις δηλώσεις της Αν. Μέρκελ, τη σκυτάλη πήρε ο πρόεδρος των Χριστιανοκοινωνιστών και πρωθυπουργός της Βαυαρίας, Μάρκους Σέντερ, προτείνοντας η προστασία του περιβάλλοντος να περιληφθεί στο Σύνταγμα ως δεσμευτική κρατική υποχρέωση.
Πέρυσι την ίδια πρόταση είχαν καταθέσει οι Πράσινοι, πλην όμως δεν έγινε καμία συζήτηση λόγω της ρητής άρνησης των Χριστιανοκοινωνιστών της Βαυαρίας.
Ο Μ. Σέντερ προτείνει επίσης μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των τρένων στον χαμηλό συντελεστή 7%. Σήμερα, για αποστάσεις μέχρι 50 χιλιόμετρα, ο ΦΠΑ στους σιδηροδρόμους είναι 7% και για τις μεγαλύτερες αποστάσεις 19%.
Πριν από τις τοπικές εκλογές στη Βαυαρία ο Μ. Σέντερ είχε απορρίψει και αυτές τις προτάσεις που τώρα υιοθετεί, δηλώνοντας μάλιστα ότι είναι περισσότερο οικολόγος από τους Πράσινους.
Την Τρίτη το υπουργικό συμβούλιο της Βαυαρίας θα παρουσιάσει ένα νέο πλαίσιο περιβαλλοντικών μέτρων, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται κίνητρα για τη δημιουργία νέων αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών ενέργειας, κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, περιορισμό της χρήσης του πετρελαίου θέρμανσης και μείωση των πλαστικών.
Ανάλογα μέτρα συζητάει η κυβέρνηση και σε ομοσπονδιακό επίπεδο. Το κρισιμότερο ζήτημα είναι η αύξηση των φόρων εκπομπής ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
Στο κεφάλαιο αυτό εντάσσεται και η συζήτηση για τη μείωση της τιμής των σιδηροδρομικών μετακινήσεων και την αύξηση της τιμής των εσωτερικών αεροπορικών πτήσεων, θέμα που προκαλεί, όπως είναι φυσικό, και έντονες αντιδράσεις από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών, αλλά και ερωτήματα ως προς τη δυνατότητα των σιδηροδρομικών εταιρειών να ανταποκριθούν σε αυξημένες μεταφορικές ανάγκες.
Δημοσκοπήσεις
Σε όλες τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, η κοινή γνώμη εμφανίζεται θετική για τη λήψη μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος, ωστόσο διατηρεί, όπως φαίνεται, επιφυλάξεις για το κόστος και την επιβολή αυστηρών απαγορεύσεων.
Σύμφωνα με χθεσινή δημοσκόπηση του ινστιτούτου Infratest Dimap για τη δημόσια τηλεόραση ARD, οι εννέα στους δέκα πολίτες επικροτούν την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση, οι επτά στους δέκα θεωρούν ότι η μείωση της τιμής των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι θετικό μέτρο, όμως την ίδια στιγμή εκφράζουν επιφυλάξεις ως προς τη σκοπιμότητα της αύξησης της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων.
Για το κόστος των μέτρων, δύο στους δέκα δηλώνουν ότι δεν θέλουν να σηκώσουν καμία επιπλέον δαπάνη, δύο στους δέκα δηλώνουν διατεθειμένοι να πληρώσουν επιπλέον έως 25 ευρώ τον μήνα, άλλοι δύο στους δέκα έως 50 ευρώ και άλλοι δύο στους δέκα γύρω στα 100 ευρώ τον μήνα.
Το κόστος φοβίζει
Ωστόσο οι διαθέσεις αυτές δεν κατανέμονται αναλογικά σε όλες τις περιοχές. Στην Ανατολική Γερμανία οι αντιρρήσεις για το επιπλέον κόστος της περιβαλλοντικής προστασίας είναι ισχυρές και ήδη αποτυπώνονται πολιτικά ενόψει και των τοπικών εκλογών του φθινοπώρου σε τρία κρατίδια, τη Σαξονία, το Βρανδεμβούργο και τη Θουριγγία.
Ο Χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός της Σαξονίας Μίχαελ Κρέτσμερ, με συνέντευξη στην εφημερίδα «Rheinische Post», κάλεσε την ηγεσία του κόμματός του να σταματήσει την πλειοδοσία περιβαλλοντικών προτάσεων επειδή, όπως υπογράμμισε, το κόστος φοβίζει τους ανθρώπους της Ανατολικής Γερμανίας και ιδίως τους κατοίκους της υπαίθρου.
Σε ανάλογο ύφος και η Σοσιαλδημοκράτης πρωθυπουργός στο Μεκλεμβούργο-Πομερανία, Μανουέλα Σβέσιχ, δήλωσε στο δίκτυο Nordkurier ότι στην περιοχή της οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για τα ηλεκτρικά σκούτερ αλλά για την τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου και κατά συνέπεια η κυβέρνηση δεν πρέπει να προχωρήσει σε αυξήσεις φόρων, εάν δεν δημιουργηθούν προηγουμένως οι υποδομές που θα τους δίνουν εναλλακτικές επιλογές.
Φόροι στα καύσιμα
Η έκδηλη αγωνία και των δύο πολιτικών από την Ανατολική Γερμανία για το ενδεχόμενο αντιδράσεων στην περίπτωση αύξησης των φόρων στα καύσιμα σχετίζεται με το αυξανόμενο κύμα δυσφορίας στις περιοχές τους για την κυβέρνηση συνασπισμού της Αν. Μέρκελ.
Είναι ενδεικτικό ότι στην τελευταία δημοσκόπηση του ARD το ποσοστό των πολιτών στα κρατίδια της Ανατολικής Γερμανίας, που δηλώνει ικανοποιημένο από την ενοποίηση, είναι 68%, χαμηλότερο κατά 13 μονάδες από τον Νοέμβριο του 2017.
Ο μέσος όρος είναι στο 75%, λόγω του υψηλού ποσοστού (77%) των πολιτών της Δυτικής Γερμανίας που δηλώνουν ικανοποιημένοι. Ως προς τις εκλογικές τάσεις σε ομοσπονδιακό επίπεδο, οι Πράσινοι παραμένουν σταθερά στο 26%.
Στο ίδιο ποσοστό είναι και η Ενωση Χριστιανοδημοκρατών και Χριστιανοκοινωνιστών, ενώ οι Σοσιαλδημοκράτες υποχωρούν στο 12% και το ακροδεξιό AfD ανεβαίνει στο 14%. Οι Φιλελεύθεροι συγκεντρώνουν 8% και η Αριστερά 7%.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας