Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.7° 17.8°
2 BF
76%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.8° 19.8°
2 BF
58%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.0° 18.3°
2 BF
69%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
3 BF
63%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.9°
3 BF
56%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
0 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
3 BF
48%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
20.8° 19.4°
4 BF
68%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.2°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.1° 19.1°
3 BF
62%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
3 BF
77%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.3°
4 BF
68%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
22°C
21.8° 21.8°
2 BF
55%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
22°C
24.0° 18.9°
2 BF
52%
Ρόδος
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
2 BF
81%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.0° 20.0°
2 BF
52%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.3°
3 BF
75%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
22°C
22.2° 22.2°
2 BF
60%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.0° 18.0°
2 BF
58%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
tempi-diamasrtyria
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
Τραγωδία στα Τέμπη: Τι κρύβει η επιμονή της κυβερνητικής πλειοψηφίας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής να «στριμώξει» τη ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων

Ζουμάρουν στη ΡΑΣ για να βγάλουν... λάδι το υπουργείο

Η γκάφα του Δ. Μαρκόπουλου με τη «γουρλίδικη» Εξεταστική, η ενόχληση από τις τοποθετήσεις του Δ. Ρέππα και όλες οι μεθοδεύσεις για να μειώσουν τις πολιτικές ευθύνες

Στο στόχαστρο της κυβερνητικής πλειοψηφίας στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, προκειμένου να της καταλογιστεί σημαντικό μερίδιο ευθυνών για το «έγκλημα των Τεμπών», έχει τεθεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, προεξάρχοντος του προέδρου της Εξεταστικής για τα Τέμπη, Δημήτρη Μαρκόπουλου, έθεσαν την περασμένη εβδομάδα αλλεπάλληλα και επίμονα ερωτήματα προσπαθώντας να εκμαιεύσουν απαντήσεις για τις ευθύνες της ΡΑΣ, ώστε να μειωθεί η συμβολή της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στην τραγωδία. Καλλιέργησαν, έτσι, το έδαφος εν όψει την εβδομάδας που σήμερα ξεκινά και καθώς αύριο 16/1 καλείται να καταθέσει η πρόεδρος της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου.

Πλέον ενδεικτικές αυτής της προσπάθειας ήταν οι ερωτήσεις που υπέβαλε ο κ. Μαρκόπουλος την περασμένη Τρίτη στον πρώην υπουργό Μεταφορών (2009-2011) Δημήτρη Ρέππα. Μάλιστα, ήταν τόσο μεγάλη η φόρα που είχε πάρει ο πρόεδρος, που χαρακτήρισε, αμέσως μετά, «γουρλίδικη» την Εξεταστική επειδή δύο μέλη της έλαβαν θέσεις στο Υπουργικό Συμβούλιο… Η δήλωση αυτή προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις που ανάγκασαν τον αμετροεπή πρόεδρο να ζητήσει συγγνώμη.

Την ημέρα της εξέτασης, ο Δ. Μαρκόπουλος ήταν εμφανώς ενοχλημένος από τις προηγούμενες τοποθετήσεις του Δ. Ρέππα. Ο κ. Ρέππας είχε ξεκάθαρα καταλογίσει ευθύνες στον Κώστα Καραμανλή. Ετσι, αφού προηγήθηκαν ερωτήσεις του Ιάσονα Φωτήλα για τις ευθύνες της ΡΑΣ στην ελλιπή εκπαίδευση των σταθμαρχών, ο πρόεδρος Μαρκόπουλος παρενέβη λέγοντας: «Θα μου επιτρέψετε να σας πω και με όλο τον σεβασμό ότι με πιο μεγάλη ευκολία μιλάτε για τις όποιες πολιτικές ευθύνες, ενώ εσείς ήσασταν ο δημιουργός της ΡΑΣ, εννοώ με δική σας νομοθέτηση δημιουργήθηκε η ανεξάρτητη αρχή, αλλά αποφεύγετε να τοποθετηθείτε ως προς την ενδεχόμενη ευθύνη της ηγεσίας της ΡΑΣ. Η ΡΑΣ δεν είναι –μου το είπατε πριν– η αρμόδια εκ του νόμου ανεξάρτητη αρχή για την εκπαίδευση σταθμαρχών, μηχανοδηγών;». «Εγώ αποφεύγω;» αναρωτήθηκε ο κ. Ρέππας για να ακολουθήσει ο διάλογος:

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είπατε για ευθύνες υπουργικές και πολιτικές. Σας ρωτώ λοιπόν ευθέως: έχει ευθύνη η ΡΑΣ και η πρόεδρος για το γεγονός…

ΡΕΠΠΑΣ: Αν δεν έκανε σωστά τη δουλειά της, ασφαλώς.

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή τα προσωποποιήσαμε για τον κ. Καραμανλή, η πρόεδρος της ΡΑΣ έχει ευθύνη αναφορικά με την εκπαίδευση του σταθμάρχη και όσων εμπλέκονται σε αυτή την υπόθεση;

ΡΕΠΠΑΣ: Αν δεν άσκησε σωστά τα καθήκοντά της, ασφαλώς έχει ευθύνη. Συζητάμε όμως πάλι με το «αν».

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε, με το «αν» έχετε τοποθετηθεί και για τον κ. Καραμανλή.

ΡΕΠΠΑΣ: Οχι. Ακούστε, εκεί υπάρχει εξ αντικειμένου η πολιτική ευθύνη.

Ο Δ. Μαρκόπουλος δυσανασχετεί με τις απαντήσεις Ρέππα και συνεχίζει:

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Είστε ικανοποιημένος από τη γνώση που έχετε για το επίπεδο λειτουργίας της ΡΑΣ;

ΡΕΠΠΑΣ: Δεν γνωρίζω ποιο είναι το επίπεδο λειτουργίας. Δεν το γνωρίζω.

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εδώ θα σας πω, θα μου επιτρέψετε, ότι πάτε να μας ξεφύγετε.

ΡΕΠΠΑΣ: Γιατί να σας ξεφύγω;

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εχετε πλήρη γνώση για πράγματα γύρω από τους σιδηροδρόμους, αλλά την ίδια στιγμή μάς λέτε ότι δεν έχετε άποψη και δεν έχετε εικόνα για τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

ΡΕΠΠΑΣ: Διάβασα…

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Θα μου επιτρέψετε να νομίζω ότι λειτουργείτε στις τοποθετήσεις σας λίγο α λα καρτ. Το θέμα είναι ενιαίο και προφανώς από έναν πρώην υπουργό, ο οποίος μάλιστα… Προσέξτε, εγώ έχω μεγαλύτερη απαίτηση από εσάς, κύριε Ρέππα. Εχω απαίτηση γιατί εσείς ήσασταν αυτός που νομοθετήσατε για τη ΡΑΣ.

ΡΕΠΠΑΣ: Με τιμάτε. Ευχαριστώ.

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Και να σας πω και κάτι; Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Ομως από εσάς δεν ικανοποιούμαι με την απάντηση «δεν έχω εικόνα για τη ΡΑΣ». Θα μου επιτρέψετε να θεωρήσω ότι αποφεύγετε το ερώτημά μου και με μεγάλη ευκολία τοποθετείστε για τα πολιτικά ζητήματα του υπουργείου, αλλά δεν σας βλέπω να τοποθετείστε με την ίδια ευκολία για το δημιούργημά σας, τη ΡΑΣ.

Ο διάλογος συνεχίζεται με τον Δ. Ρέππα να λέει ότι ο υπουργός έπρεπε να συνεργάζεται με τη ΡΑΣ και να λαμβάνει τακτικά εκθέσεις και ενημερωτικά σημειώματα. Οταν, μάλιστα, ο πρώην υπουργός απαντά αρνητικά για το αν γνώριζε περί σχετικής ενημέρωσης, ο κ. Μαρκόπουλος ερμηνεύει την απάντηση όπως τον συμφέρει:

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον ενημέρωσε τον υπουργό, από τη γνώση που έχετε, ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν είναι έτοιμος, ότι δεν είναι καλός για τη θέση του; Τι γνώση έχετε γι’ αυτό το θέμα;

ΡΕΠΠΑΣ: Δεν γνωρίζω αν έχει στείλει χαρτί. Είναι δυνατόν να ξέρω;

ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ: Αρα δεν έχει στείλει ενημέρωση στον αρμόδιο υπουργό η ΡΑΣ. Αρα, δεν επιτέλεσε το έργο της. Πώς, λοιπόν, βάσει αυτού που λέτε ο υπουργός θα μπορούσε να παρέμβει και να κάνει κάτι για τον συγκεκριμένο σταθμάρχη, γιατί μιλάμε για έναν συγκεκριμένο σταθμάρχη.

ΡΕΠΠΑΣ: Ενας καλός υπουργός δεν περιμένει ενημέρωση, την επιδιώκει, έχει τακτική συνεργασία.

Δ. Μαρκόπουλος και Δ. Ρέππας | EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ - ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Λίγο πριν τελειώσει με τις ερωτήσεις, ο Δ. Μαρκόπουλος δεν χάνει την ευκαιρία να επιτεθεί γενικότερα στις Ανεξάρτητες Αρχές: «Μην επικαλούμαστε τις Ανεξάρτητες Αρχές –γενικά αυτό το λέω, είναι πολιτικό σχόλιο– πάντα ως ανεξάρτητες, αλλά στο τέλος να λέμε “α, όμως φταίει το υπουργείο”, γιατί όλοι μιλάνε για την περίφημη ανεξαρτησία τους». Για να λάβει την απάντηση Ρέππα: «Οπως συνεργάζεσαι με τις υπηρεσίες σου, συνεργάζεσαι και με τις Αρχές οι οποίες ανήκουν στον τομέα αρμοδιότητάς σου. Εχεις τακτική συνεργασία, ζητάς ενημέρωση και σε ενημερώνουν σε τακτά διαστήματα. Αν δηλαδή κάποιος είναι υπουργός δύο χρόνια και δεν έχει συναντηθεί καθόλου με τη ΡΑΣ, ε, δεν είναι ωραίο αυτό, δεν είναι καλό σημάδι αυτό».

Την επόμενη μέρα, μετά την γκάφα με τη «γουρλίδικη» Εξεταστική, ο κ. Μαρκόπουλος απέφυγε να επανέλθει. Ο εισηγητής της Ν.Δ. Λάζαρος Τσαβδαρίδης ρώτησε για τη ΡΑΣ τον εξεταζόμενο μάρτυρα Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ως πρώην υπουργό Μεταφορών, που δήλωσε γενικώς ότι η Αρχή «ήταν υπεύθυνη για τη λειτουργία, την ασφάλεια, την αδειοδότηση και την τήρηση των κανόνων ασφάλειας των Σιδηροδρόμων στη χώρα».

Την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου, το ερώτημα για την αποτελεσματικότητα της ΡΑΣ τέθηκε από τον βουλευτή της Ν.Δ. Ιωάννη Ανδριανό στον πρώην επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-2016) Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο: «Είπατε ότι για κάποια ζητήματα στην Τσεχία, αν δεν απατώμαι, οι ρυθμιστικές αρχές παρενέβησαν και έκαναν αυτό που έπρεπε. Εδώ η ΡΑΣ ήταν λειτουργική κατά τη σύστασή της και αποτελεσματική στο ελεγκτικό της έργο;» Εκεί, ο κ. Ζηλιασκόπουλος, που είχε προταθεί αρχικά (παραιτήθηκε την επομένη) για την Επιτροπή Διερεύνησης που συνέστησε ο Γ. Γεραπετρίτης στις αρχές Μαρτίου, απάντησε: «Προφανώς και όχι. Δηλαδή θα έπρεπε να γίνονται περισσότεροι έλεγχοι και αν γίνονταν οι έλεγχοι πιθανόν κάποιες από αυτές τις δικλίδες δεν θα είχαν αστοχήσει. Οσο για ποιες δικλίδες ασφαλείας αστόχησαν και έγινε το τραγικό δυστύχημα, αστόχησαν όλες. Γι’ αυτό έγινε το δυστύχημα. Δεν λειτούργησε τίποτα».

Ασυμβίβαστο Τσιαπαρίκου

Σαν να μην ήταν αρκετό το αρνητικό έδαφος που έχει δημιουργηθεί για τη ΡΑΣ στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, πρόσθετη σκιά δημιουργεί δημοσίευμα της ιστοσελίδας PowerGame που μιλά για «οικογενειακό ασυμβίβαστο» της προέδρου της, Ιωάννας Τσιαπαρίκου, η οποία καλείται αύριο για κατάθεση. Η αδελφή της κ. Τσιαπαρίκου απασχολείται από το 2018 με ετήσιες συμβάσεις σε υπηρεσία αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών που υπαγόταν έως πρόσφατα στο υπουργείο Υποδομών. Αυτό, όμως, απαγορεύεται από τον ιδρυτικό νόμο της ΡΑΣ (3891/2010). Σημειώνεται, πάντως, ότι η σύμβαση της αδελφής της προέδρου έχει ανανεωθεί και επί υπουργίας Κ. Καραμανλή, ενώ την απόφαση για τη μεταφορά της στο υπουργείο Πολιτικής Προστασίας υπογράφει ο νυν υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ζουμάρουν στη ΡΑΣ για να βγάλουν... λάδι το υπουργείο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας