Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους εργολάβους μπαίνει και η σύμβαση της Αττικής οδού, με στόχο τη μείωση των τιμών στα διόδια, αλλά και τον έλεγχο των οικονομικών στοιχείων στην εταιρεία που έχει την ευθύνη της λειτουργίας του μόνου αυτοκινητόδρομου στο Λεκανοπέδιο.
Τον φάκελο άνοιξε ο αναπληρωτής υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, αποκαλύπτοντας ότι γίνονται έλεγχοι για τις εισπράξεις από τα διόδια. «Δεν έχουμε εικόνα», ομολόγησε και πρόσθεσε ότι από τότε που διαλύθηκε το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), οι έλεγχοι σε όλους τους αυτοκινητόδρομους γίνονται μόνον από ανεξάρτητους συμβούλους που πληρώνονται από τους εργολάβους!
Με βάση τις συμβάσεις, η Αττική οδός πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο τον Σεπτέμβριο του 2024. Η αρχική συμφωνία επικυρώθηκε το 1994 και είναι η μόνη που προβλέπει ότι ο αυτοκινητόδρομος μπορεί να επιστρέψει νωρίτερα στο Δημόσιο, αν οι εργολάβοι πετύχουν απόδοση 11,6% των ιδίων κεφαλαίων που υπολογίζονται σε 174 εκατ. ευρώ.
Από στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί και δεν έχουν διαψευστεί («Ελευθεροτυπία», 2/2/2011), ο αρχικός προϋπολογισμός των έργων ήταν 426 εκατ. δραχμές, αλλά στην πορεία προέκυψαν τα... συνήθη απρόβλεπτα και οι προσφυγές στο ΣτΕ, που φόρτωσαν στις πλάτες των φορολογουμένων άλλα 549 εκατ. δραχμές. Τα πρώτα τμήματα του έργου λειτούργησαν τον Μάρτιο του 2001 και ώς την πλήρη λειτουργία του στις αρχές του 2004, το κόστος είχε εκτιναχθεί στο 1,23 δισ. δραχμές.
Ρεκόρ διελεύσεων
Χρονιά-σταθμός ήταν το 2009, οπότε η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώθηκε στις 307.000 διελεύσεις, όταν η προβλεπόμενη ήταν μόλις 180.000 και είχε καταρριφθεί από την πρώτη χρονιά της πλήρους λειτουργίας.
Η οικονομική κρίση προκάλεσε φρενάρισμα στην κίνηση των οχημάτων της τάξης του 35% και -σύμφωνα με ορισμένα στοιχεία- το 2014 διαμορφώθηκε λίγο πάνω από τις 200.000 διελεύσεις, αλλά το τελευταίο οκτάμηνο έχει αρχίσει μικρή ανάκαμψη της τάξης του 2%.
Στο τέλος του 2014, η εταιρεία λειτουργίας συνέχισε να έχει μείωση κύκλου εργασιών, που διαμορφώθηκε στα 159,6 εκατ. ευρώ, έναντι 162,4 εκατ. τον προηγούμενο χρόνο, αλλά παρουσίασε υψηλότερα κέρδη που μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν στα 38,9 εκατ. ευρώ (20,9 εκατ. το 2013).
Το τελευταίο αυτό στοιχείο επιτρέπει την καταβολή αυξημένου μερίσματος στους μετόχους, που είναι ο «Ακτωρ» (59,2%), η «J&P-Αβαξ» (30,83%) και η Τράπεζα Πειραιώς (9,88%). Εχει ενδιαφέρον ότι μελέτη που είχε γίνει για λογαριασμό της κοινοπραξίας υπολόγιζε ότι ώς το 2024 οι μέτοχοι θα έχουν εισπράξει 1,4 δισ. ευρώ!
Συζητήσεις
Οι συζητήσεις του Χρήστου Σπίρτζη με τους εργολάβους αφορούν τον επανακαθορισμό των τιμών των διοδίων, που έχουν παραμείνει σταθερές από το 2010, αλλά θεωρούνται υψηλές για εποχές οικονομικής κρίσης. Το κόστος στα Ι.Χ., για οδηγούς που δεν έχουν ενταχθεί σε εκπτωτικά πακέτα, είναι 2,80 ευρώ, ενώ με βάση τη σύμβαση έπρεπε να είναι 3,70 ευρώ.
Στόχος του υπουργείου είναι να εφαρμοστεί η χιλιομετροχρέωση, που σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πληρώνουν ανάλογα με την απόσταση που διανύουν στον αυτοκινητόδρομο.
Το μέτρο θα φέρει μείωση στις μικρές διαδρομές, αλλά αύξηση σε όσους κινούνται σε όλο το μήκος των 70 χλμ. Προτείνεται επίσης έκπτωση της τάξης του 12,5% για εργαζομένους που χρησιμοποιούν την Αττική οδό σε καθημερινή βάση.
Οι συζητήσεις, σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», συνδέονται και με την προοπτική επέκτασης του αυτοκινητόδρομου, που σταματά στον κόμβο της Καισαριανής, ώς τον σταθμό του Μετρό στο Ελληνικό και πιθανότατα ώς την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας