Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.2° 18.2°
1 BF
66%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.1°
3 BF
78%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17°C
20.0° 16.6°
3 BF
81%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
3 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.2°
3 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
87%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
0 BF
71%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.8° 18.8°
5 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
55%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
3 BF
60%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 17.8°
2 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.8° 18.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
2 BF
61%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
74%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
68%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Στα χέρια του εισαγγελέα διαφθοράς Θεσσαλονίκης βρίσκεται η υπόθεση της οδικής αρτηρίας που διαφημίστηκε όσο λίγες δημόσιες υποδομές και κατέληξε στο να αποζημιωθούν οι εργολάβοι με 90 εκατ. ευρώ για έργο που δεν έγινε! | EUROKINISSI

Στην επιφάνεια το σκάνδαλο της υποθαλάσσιας

Στο μικροσκόπιο του εισαγγελέα διαφθοράς Θεσσαλονίκης μπήκε από χθες -έστω και με καθυστέρηση έξι ετών και έπειτα από μπαράζ δημοσιευμάτων («Εφ.Συν.» 10/1/2015)- το σκάνδαλο της υποθαλάσσιας αρτηρίας, του έργου που δεν έγινε, αλλά για το οποίο ο Ελληνας φορολογούμενος καλείται να πληρώσει 90 εκατ. ευρώ! Είναι η αποζημίωση της κοινοπραξίας, η οποία ανέλαβε το έργο, που τελικά ακυρώθηκε με υπαιτιότητα του Δημοσίου. Χαρακτηριστικό αστείο μεταξύ των Θεσσαλονικέων οδηγών, όταν το ιστορικό κέντρο έχει μποτιλιάρισμα: «Και γιατί δεν παίρνεις την υποθαλάσσια αρτηρία;».

Χθες ο εισαγγελέας Εφετών, αρμόδιος για θέματα διαφθοράς, Αργύρης Δημόπουλος, παρήγγειλε στο ΣΔΟΕ τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας σε βάρος του Δημοσίου κατά παντός υπευθύνου, βάζοντας στο κάδρο κάθε συναρμόδιο παράγοντα του κράτους, από τους υπαλλήλους των τεχνικών υπηρεσιών έως την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Σε δόσεις

Πριν από λίγες ημέρες, το συγκεκριμένο υπουργείο δημοσίευσε στη «Διαύγεια» την «έγκριση δέσμευσης προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της από 4-10-12 διαιτητικής απόφασης». Είχε προηγηθεί, την παραμονή των Χριστουγέννων, απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης για τροποποίηση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2014 για κάλυψη του ποσού. Πρόκειται για τα πρώτα χρήματα που δίνονται ως αποζημίωση στον εργολάβο και -όπως φαίνεται- θα ακολουθήσουν πολλές δόσεις μέχρι να αποπληρωθεί η οφειλή.

Η σύμβαση για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας υπογράφηκε στις 31 Οκτωβρίου 2006 μεταξύ του Δημοσίου και της κοινοπραξίας «Θερμαϊκή Οδός», στην οποία μετείχαν οι εταιρείες «Ακτωρ», «Boscalis» και «Archirodon Group». Κυρώθηκε από τη Βουλή τον Φεβρουάριο του 2007 και δύο μήνες αργότερα ξεκίνησαν οι πρόδρομες εργασίες για την κατασκευή της νέας αρτηρίας, με προϋπολογισμό 472 εκατ. ευρώ.

Η κατάρρευση του μεγαλεπήβολου έργου ήρθε τον Μάρτιο του 2008, όταν ο τότε υπουργός Πολιτισμού Μιχάλης Λιάπης αποδέχτηκε γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), σύμφωνα με την οποία η σήραγγα έπρεπε να γίνει σε βάθος 25 αντί 15 μέτρων που προέβλεπε η αρχική μελέτη και να κατασκευαστεί με μετροπόντικα αντί του εγκιβωτισμού. Οι αλλαγές αύξησαν το κόστος του έργου κατά 150 εκατ. ευρώ, ενώ χρειαζόταν νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Υπό αυτές τις συνθήκες το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ φάνηκε να αλλάζει άποψη και δεν προχωρούσε σε καμία ενέργεια.

Η σύμβαση καταγγέλθηκε στις 30 Ιουλίου 2009 από την κοινοπραξία που καλούσε το Δημόσιο να πληρώσει όλες τις δαπάνες που έκανε από τον Ιούνιο του 2005, οπότε αναδείχτηκε προσωρινός ανάδοχος. Διεκδικούσε συνολικά 410 εκατ. ευρώ, στα οποία περιλαμβάνονται το κόστος μελετών και γεωτρήσεων, οι μισθοί περίπου 40 επιστημονικών συνεργατών, δεσμεύσεις κεφαλαίων των μετόχων ύψους 50 εκατ. ευρώ και το κόστος της εγγυητικής επιστολής των 35 εκατ. ευρώ.

Το Σεπτέμβριο του 2009 το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ προσέφυγε στη διαιτησία και τελικά το 2010 επιδικάστηκαν υπέρ των εργολάβων 67,8 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο προχώρησε σε παύση πληρωμών, με αποτέλεσμα η αποζημίωση να τοκίζεται και στις αρχές του 2014 ξεπέρασε τα 90 εκατ. ευρώ. Ο υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έδωσε εντολή στις νομικές υπηρεσίες να ασκηθούν όλα τα ένδικα μέσα κατά των δικαστικών αποφάσεων, που όμως δεν απέδωσαν.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Στην επιφάνεια το σκάνδαλο της υποθαλάσσιας

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας