Ενας εκκωφαντικός θόρυβος και μια λάμψη, που αναστάτωσε το βράδυ της περασμένης Παρασκευής 8 Μαρτίου την πόλη της Λάρισας, ξύπνησαν ανατριχιαστικές μνήμες από το έγκλημα των Τεμπών και την ασυνεννοησία που το προκάλεσε.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα τοπικών μέσων ενημέρωσης, που περιλάμβαναν και εικόνες από κάμερες ασφαλείας, ο θόρυβος και η λάμψη καταγράφονται την ώρα που περνούσε ένα τρένο από την περιοχή της οδού Καραγάτση. Πρόκειται για την ίδια περιοχή στην οποία βρίσκονται τα κλειδιά αλλαγής τροχιάς των τρένων με τους αριθμούς 118Α και 118Β. Τα κλειδιά αυτά είχαν μείνει σε διαγώνια θέση και οδήγησαν στις 28/2/23 την αμαξοστοιχία Ιντερσίτι 62 με τους 350 επιβάτες ανάποδα στη γραμμή καθόδου και μετά από 15 λεπτά στη μετωπική σύγκρουση με την εμπορευματική αμαξοστοιχία στα Τέμπη.
Εναν χρόνο αργότερα, το περιστατικό της περασμένης Παρασκευής προκαλεί νέα ανησυχία καθώς, σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, σχετίζεται και πάλι με λάθος χειρισμό στα ίδια κλειδιά και έλλειψη ενημέρωσης του Σταθμαρχείου Λάρισας σχετικά με έργα που εκτελούνταν την ίδια ώρα στη γραμμή ανόδου. Η «Εφ.Συν.» ήρθε σε επικοινωνία με τον ΟΣΕ και ζήτησε ενημέρωση για το τι ακριβώς συνέβη. Ελαβε, όμως, την απάντηση ότι το περιστατικό βρίσκεται υπό διερεύνηση και αναμένονται οι σχετικές αναφορές από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας, τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον σταθμάρχη βάρδιας στη Λάρισα. Πάντως, σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, το σενάριο έχει ως εξής:
● Ηταν η ώρα που η προαστιακή αμαξοστοιχία 2595 έχοντας ξεκινήσει στις 21.50 από Θεσσαλονίκη έμπαινε στην πόλη της Λάρισας με καθυστέρηση λίγων λεπτών. Στις 23.37 είχε περάσει πάνω από τον Πηνειό και τις βόρειες συνοικίες πλησιάζοντας στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό.
● Η αμαξοστοιχία κατέβαινε με χαμηλή ταχύτητα, όπως προβλέπεται λόγω διέλευσης από κατοικημένη περιοχή, και κανονικά από τη γραμμή καθόδου - δηλαδή την τροχιά που βρίσκεται δεξιά όπως κατευθύνεται κανείς προς Λάρισα.
● Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στην άλλη τροχιά, τη γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη είχε διακοπεί η κυκλοφορία διότι εκτελούνταν έργα. Δηλαδή υπήρχαν εργαζόμενοι που δούλευαν παρά το προχωρημένο της ώρας διότι τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας υπάρχει πυκνή κυκλοφορία. Οπως είναι φυσικό, στη γραμμή ανόδου είχε κοπεί η παροχή ρεύματος των 25.000 βολτ στον αγωγό που βρίσκεται πάνω από τις γραμμές προκειμένου να μην κινδυνεύσουν οι εργάτες γραμμής.
● Για κάποιον λόγο, που παραμένει ανεξήγητος, η αμαξοστοιχία 2595 δεν συνέχισε στη γραμμή καθόδου για να φτάσει μέχρι τον σταθμό της Λάρισας. Πρόκειται για μια τακτική που ακολουθείται συχνά καθώς διευκολύνει τους ελιγμούς για να «γυρίσει» η μηχανή και να επιστρέψει το επόμενο δρομολόγιο προς Θεσσαλονίκη. Υπενθυμίζεται ότι το ίδιο είχε συμβεί το βράδυ της τραγωδίας των Τεμπών, δηλαδή άλλη αμαξοστοιχία είχε περάσει διαγώνια από το κλειδί 118 προς τη γραμμή ανόδου. Το καταστροφικό είναι ότι εκείνο το βράδυ το κλειδί έμεινε στη διαγώνιο με συνέπεια η Ιντερσίτι 62 να κινηθεί ανάποδα, από τη γραμμή ανόδου προς τη γραμμή καθόδου.
● Η αλλαγή τροχιάς την περασμένη Παρασκευή παραμένει ανεξήγητη. Η γραμμή ανόδου δεν είχε ρεύμα και η αμαξοστοιχία του προαστιακού δεν θα μπορούσε να συνεχίσει την πορεία της αφού είναι ηλεκτροκίνητη.
● Το θέμα είναι ότι με την αλλαγή πορείας το τρένο πέρασε από τη γραμμή καθόδου που είχε ρεύμα σε άλλη γραμμή που δεν είχε. Κάθε τρένο τροφοδοτείται με ρεύμα μέσω ενός παντογράφου που ακουμπάει με ειδική διάταξη στο ηλεκτροφόρο καλώδιο. Αυτός ο παντογράφος βρέθηκε για μια στιγμή να φεύγει από γραμμή με τάση 25.000 βολτ σε άλλη γραμμή χωρίς ρεύμα. Οταν γίνεται αυτό, προκαλείται ηλεκτρική εκκένωση σαν «μικρός κεραυνός» που συνοδεύεται από έντονο θόρυβο.
● Ο θόρυβος και η λάμψη προκάλεσαν αναστάτωση στους περιοίκους χωρίς να γίνουν ιδιαίτερα αντιληπτοί στους επιβάτες, στο εσωτερικό της αμαξοστοιχίας. Το τρένο κατέβασε τον παντογράφο και συνέχισε αργά την πορεία του με την κεκτημένη ταχύτητα για τις λίγες εκατοντάδες μέτρα μέχρι τον σταθμό της Λάρισας. Ομως, λίγο παραπάνω στη γραμμή ανόδου θα μπορούσε να είχε προκληθεί μεγάλη καταστροφή...
● Ο λάθος χειρισμός και η αλλαγή τροχιάς στα μοιραία κλειδιά 118Α και 118Β τροφοδότησαν στιγμιαία με ρεύμα υπερυψηλής τάσης τη γραμμή ανόδου. Οι έρευνες δεν έχουν ολοκληρωθεί για να αποκαλύψουν τι συνέβαινε εκεί αλλά εάν υπήρχαν εργάτες πάνω στη γραμμή ανόδου θα μπορούσαν να είχαν κεραυνοβοληθεί και να χάσουν τη ζωή τους. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, εργάτες βρίσκονταν όντως κοντά στη γραμμή που θεωρούσαν ότι βρίσκεται εκτός τάσης. Ομως, για καλή τους τύχη, είχαν τοποθετηθεί προληπτικά βραχυκυκλωτές. Πρόκειται για ειδικά εργαλεία που μοιάζουν με κοντάρια. Οι βραχυκυκλωτές τοποθετούνται ασφαλίζοντας το δίκτυο με γείωση. Ετσι, ακόμη και αν από λάθος συνδεθεί το ρεύμα, όσοι βρίσκονται στο γειωμένο τμήμα δεν διατρέχουν άμεσο κίνδυνο.
● Εάν η παραπάνω πληροφορία επιβεβαιωθεί, αυτό σημαίνει ότι είχαν ληφθεί προληπτικά μέτρα που δεν έθεσαν σε κίνδυνο τη ζωή των εργατών. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί αφορά και πάλι τη λάθος αλλαγή τροχιάς στο κλειδί 118. Εάν αποδειχτεί ότι είχε ξεχαστεί σε λάθος θέση, θα πρόκειται για ανεπίτρεπτη επανάληψη του σκηνικού της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Εάν ο σταθμάρχης δεν είχε ενημερωθεί για την εκτέλεση έργων στη γραμμή ανόδου και τη διακοπή του ρεύματος, θα πρόκειται για αδιανόητη έλλειψη συνεννόησης με τους αρμοδίους του ΟΣΕ.
Η έρευνα θα πρέπει να ρίξει φως χωρίς προσπάθεια συγκάλυψης στο νέο αυτό περιστατικό το οποίο, εφόσον επιβεβαιωθεί, θα αποτελεί ακόμη μία ένδειξη για ελλιπή μέτρα ασφαλείας και παραβίαση των διαδικασιών ασφαλείας στον σιδηρόδρομο. Εκτός από την εσωτερική έρευνα στον ΟΣΕ και τη Hellenic Train θα πρέπει να ασχοληθούν η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αλλά και ο Οργανισμός Διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Σημειώνεται ότι μετά την τραγωδία των Τεμπών πριν από έναν χρόνο αλλά και τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία «Daniel» τον περασμένο Σεπτέμβριο, στην περιοχή της Λάρισας έχουν ξεκινήσει να εκτελούνται αρκετές εργασίες στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν αποκατάσταση σε τμήματα της γραμμής ανάμεσα στον Εμπορικό Σταθμό Λάρισας (Ζάχαρη) και τον Σταθμό Γυρτώνης, ανάμεσα στο 318ο και το 328ο χιλιόμετρο της σιδηροδρομικής γραμμής. Στο τμήμα αυτό ακόμη και τώρα δεν λειτουργούν η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση και τα τρένα διέρχονται σε συνεννόηση με τον σταθμάρχη Λάρισας.
Ταυτόχρονα εκτελούνται εργασίες ανάταξης αλλαγών, εκχορτώσεις, εκθαμνώσεις, αποκλαδώσεις δένδρων και βοτάνισμα εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών και σε εγκαταστάσεις του ΟΣΕ προκειμένου να μη δημιουργείται πρόβλημα στην πορεία των συρμών και να υπάρχει ελεύθερο οπτικό πεδίο για τους μηχανοδηγούς.
Επίσης, έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων στις δύο πλευρές του σιδηροδρομικού άξονα που διέρχεται μέσα από την πόλη της Λάρισας προκειμένου να μην προκαλείται όχληση από τη διέλευση των τρένων. Με άλλα λόγια, οι περίοικοι βρίσκονται ούτως ή άλλως σε εγρήγορση σχετικά με τη διέλευση των τρένων μετά και τα όσα αποκαλύφθηκαν μέσα στον τελευταίο χρόνο, οπότε ήταν φυσικό και το περιστατικό της περασμένης Παρασκευής να μην περάσει απαρατήρητο.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας