Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
20°C
21.2° 18.2°
1 BF
66%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.1°
3 BF
78%
Πάτρα
Ασθενείς βροχοπτώσεις
17°C
20.0° 16.6°
3 BF
81%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
1 BF
67%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
3 BF
77%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 18.2°
3 BF
68%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
11°C
11.4° 11.4°
1 BF
87%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
0 BF
71%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.8° 18.8°
5 BF
73%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.8°
1 BF
55%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
3 BF
60%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.7° 18.7°
1 BF
68%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
3 BF
73%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.1° 17.8°
2 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
5 BF
78%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
20.8° 18.8°
2 BF
49%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.3°
2 BF
61%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
74%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
68%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Το παζλ των υπουργείων

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ - ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

Τρένα και λεωφορεία οι «καυτές» πατάτες

Από το οικονομικό επιτελείο στο οποίο τα τελευταία χρόνια άνοιγαν το πουγκί για να δίνονται τα διάφορα «pass» και οι επιδοτήσεις, οι Χρήστος Σταϊκούρας και Θεόδωρος Σκυλακάκης μετακινούνται τώρα σε δύο υπουργεία, από τα λεγόμενα παραγωγικά, όπου τα αντίστοιχα «πουγκιά» τα εποφθαλμιούν μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι.

Ο τέως υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας αναλαμβάνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στον απόηχο της θύελλας που επικράτησε στο συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και την –τουλάχιστον– ιδιόμορφη υπουργική θητεία σε αυτό του πρώην υπουργού Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτη.

Θεωρητικά, ο κ. Σταϊκούρας θα κληθεί να χειριστεί την κατάρρευση που επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο ως συνέπεια της πολιτικής εγκατάλειψης που εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια. Οι βλάβες στο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι καθημερινό φαινόμενο, δρομολόγια καθυστερούν ή αναβάλλονται και αυτό έχει πολλαπλές συνέπειες. Αφενός δυσχεραίνουν την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού, αφετέρου ευνοούν τους ανταγωνιστές των τρένων (αυτοκινητόδρομους, λεωφορεία, φορτηγά, αεροπλάνα), που εποπτεύονται, όμως, από το ίδιο υπουργείο.

Για να αποκατασταθεί η ομαλότητα στον σιδηρόδρομο, εκτός από την εν εξελίξει δικαστική διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών, θα πρέπει η κυβέρνηση να βρει επαρκή οικονομική χρηματοδότηση, αλλά να προωθήσει και την απαραίτητη στελέχωση. Εδώ εγείρονται δύο ερωτήματα. Πρώτον, θα δώσει ο νέος υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης τους απαραίτητους πόρους σε μια δημόσια δομή; Δεύτερον, θα εγκριθούν προσλήψεις με δεδομένη την απέχθεια της συγκεκριμένης κυβέρνησης σε κάθε τι δημόσιο;

Το πιθανότερο, λοιπόν, είναι ότι το βάρος δεν θα πέσει στον δημόσιο σιδηρόδρομο αλλά στη συνέχιση της πολιτικής που εκχωρεί δραστηριότητες σε ιδιωτικά συμφέροντα, χωρίς δυστυχώς να εξασφαλίζει κάποιας μορφής εποπτεία, όπως απεδείχθη με τραγικό τρόπο στην περίπτωση του σιδηροδρόμου. Το νέο επιτελείο θα κληθεί να διαχειριστεί διάφορα πρότζεκτ που φρόντισε να τα διογκώσει επικοινωνιακά η ηγεσία που αποχώρησε, όπως τον ΒΟΑΚ, που βρίσκεται σε κρίσιμη φάση ανάθεσης.

Σε ακόμη πιο κρίσιμη φάση βρίσκεται η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες όπου ο στόλος οχημάτων και συρμών εμφανίζει ολοένα και συχνότερα προβλήματα, ενώ ο μεγάλος διαγωνισμός για νέα αστικά λεωφορεία έχει εδώ και πολλούς μήνες εμπλακεί σε κάθε μορφής διαμάχες και η ανάταξη των ηλικίας 40 ετών βαγονιών του ηλεκτρικού καθυστέρησε 6 μήνες.

Νέα υφυπουργός για τις Υποδομές αναλαμβάνει η βουλευτής Αχαΐας Χριστίνα Αλεξοπούλου, κόρη εργολάβου, η οποία τους τελευταίους μήνες δραστηριοποιήθηκε κοινοβουλευτικά στα αντίστοιχα θέματα με τη βοήθεια της ποσόστωσης για γυναίκες – ενδεχομένως και με τη βοήθεια του... Θεού, αν κρίνουμε από τη φωτογραφία προφίλ στα κοινωνικά της δίκτυα που την εμφανίζουν πλάι σε μια καλόγρια.

Νέος υφυπουργός Μεταφορών ο έως τώρα πρόεδρος της Ελληνικό (πρώην Αττικό) Μετρό, Νίκος Ταχιάος, που θα έχει έτσι και την ευκαιρία να εγκαινιάσει κάποτε το Μετρό Θεσσαλονίκης, την ώρα που η νέα γραμμή 4 στην Αθήνα θα εμφανίζει αυξανόμενη καθυστέρηση στην υλοποίησή της. Θα πάρει έτσι και μιας μορφής ανταμοιβή για τους χειρισμούς εκείνους που οδήγησαν στο να μην εκλεγεί εκείνος δήμαρχος Θεσσαλονίκης το 2019.

Αρης Χατζηγεωργίου


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ - ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ

Από τα γήπεδα στα... χωράφια

EUROKINISSI / ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ

Ο βουλευτής Ηρακλείου Λευτέρης Αυγενάκης αναλαμβάνει για πρώτη φορά στην πολιτική σταδιοδρομία του υπουργικά καθήκοντα, μετά την τετραετία του ως υφυπουργός Αθλητισμού κατά την οποία με τις αποφάσεις του προκαλούσε συχνά ποικίλες και έντονες αντιδράσεις αθλητικών παραγόντων, σωματείων και ενώσεων, διατηρώντας πάντως την εμπιστοσύνη του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ο Λευτέρης Αυγενάκης γεννήθηκε το 1972 στη Μεσαρά Ηρακλείου, έχει σπουδάσει μηχανικός τοπογραφίας στο ΤΕΙ Αθήνας και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στην Παγκόσμια Πολιτική Οικονομία και τις Διεθνείς Σχέσεις.

Οργανωμένος στη Ν.Δ. από τα φοιτητικά του χρόνια, καθώς υπήρξε μέλος της Κ.Ε. της ΟΝΝΕΔ και αναπληρωτής υπεύθυνος της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ΤΕΙ, όπως και ιδιαίτερα δραστήριος στις ενώσεις Κρητών φοιτητών. Εκλέγεται συνεχώς βουλευτής από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2007 και μετά, έχοντας κερδίσει έδρα στο Ηράκλειο το 2009, το 2012, το 2015 και το 2019.

Από το 2019 που βρέθηκε στο τιμόνι του αθλητισμού είχε μεταξύ άλλων κόντρα με τα ερασιτεχνικά σωματεία για τον τρόπο επιχορήγησής τους με το μητρώο σωματείων, όπως και με τις ομάδες της δεύτερης επαγγελματικής κατηγορίας του ποδοσφαίρου (Super League 2) για το μοίρασμα των εσόδων από τη φορολόγηση του στοιχήματος.

Περίπου πριν από έναν χρόνο (Ιούνιος 2022) τον γύρο του διαδικτύου με ιδιαίτερα αρνητικά σχόλια για εικόνες ντροπής είχε κάνει η φωτογραφία από εκδήλωση εγκαινίων στην Κρήτη όπου, παρουσία του Λευτέρη Αυγενάκη, ο πρόεδρος της Παραολυμπιακής Επιτροπής, Γιώργος Καπελλάκης, είχε μείνει εκτός εξέδρας των επισήμων καθώς κανείς δεν είχε φροντίσει να είναι προσβάσιμη για αναπηρικό αμαξίδιο.

Ο Λ. Αυγενάκης είχε απολογηθεί τότε με ανάρτησή του στο facebook, αναγνωρίζοντας το λάθος. Ως υφυπουργοί ορκίζονται δύο βουλευτές από τη Βόρεια Ελλάδα με μακρόχρονη παρουσία στη Ν.Δ., ο Διονύσης Σταμενίτης από την Πέλλα και ο Σταύρος Κελέτσης από τον Εβρο.

Μ.-Α. Κωνσταντόπουλος


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ - ΟΛΓΑ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ

Διαχρονικές προκλήσεις για τον τουρισμό

EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Σε γνώριμα... μέρη επιστρέφει η Ολγα Κεφαλογιάννη καθώς αυτή τη φορά -σε αντίθεση με το 2019- αποδέχτηκε την πρόταση του πρωθυπουργού να αναλάβει τα ηνία του υπουργείου Τουρισμού, στο οποίο είχε διατελέσει υπουργός την περίοδο 2012-2015.

Μαζί της ως υφυπουργός θα είναι η Ελενα Ράπτη, με την οποία τη συνδέει φιλία χρόνων, γεγονός που μάλλον αποτελεί κάποιου είδους εγγύηση ότι η μεταξύ τους συνεργασία θα κυλήσει ομαλά.

Αν και είναι πολλοί εκείνοι που θεωρούν εύκολο το υπουργείο Τουρισμού, εν τούτοις πρόκειται για ένα χαρτοφυλάκιο-ακόμα και όταν εντασσόταν σε άλλο υπουργείο- που διαχρονικά είναι αντιμέτωπο με πολλές προκλήσεις. Η κυριότερη ίσως είναι αυτή που αφορά τις συναρμοδιότητες με τα άλλα υπουργεία – από το Υποδομών και Μεταφορών και το Ναυτιλίας μέχρι το Πολιτισμού και το Ανάπτυξης και φυσικά το Οικονομικών καθώς η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας φτάνει το 18%.

Ωστόσο, όπως τονίζουν παράγοντες του τουριστικού κλάδου, το «χάος» των συναρμοδιοτήτων θα συνεχίσει όσο δεν υπάρχει πολιτική βούληση για την επίλυσή του. «Ενας υπουργός Τουρισμού δεν μπορεί να το λύσει, αν δεν υπάρχει κεντρική πολιτική απόφαση», αναφέρουν χαρακτηριστικά. Σε επίπεδο προθέσεων η κυβέρνηση θέτει ως στόχο την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος ώστε να μπορεί να ανταγωνιστεί, με όρους ποιοτικούς και όχι απλά ποσοτικούς, τους ανταγωνιστές του (Ισπανία, Τουρκία κ.ά.).

Ετσι, το ζήτημα των υποδομών από λιμάνια μέχρι αφαλατώσεις και διαχείριση απορριμμάτων -που συνδέεται και με το πρόβλημα του υπερκορεσμού δημοφιλών προορισμών (υπερτουρισμός)- βρίσκεται εδώ και αρκετά χρόνια πολύ ψηλά και στην τουριστική ατζέντα και αποτελεί μια από τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει το «Επιτελικό Κράτος - Μέρος 2ον». Και φυσικά υπάρχει και το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού και δη εξειδικευμένου που μετά την πανδημία διογκώθηκε και μόνο για φέτος υπολογίζεται ότι οι κενές θέσεις σε ξενοδοχεία και εστίαση υπολογίζονται στις 80.000.

Το έτερο ζήτημα είναι αυτό της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου και τις διάχυσης των τουριστικών ροών σε πέραν των δημοφιλών προορισμών (Κυκλάδες, Κρήτη, Ρόδος, Κέρκυρα, Χαλκιδική κ.λπ.).

Η νέα υπουργός Τουρισμού και βουλευτίνα Α’ Αθήνας είναι βέβαιο ότι θα ακούσει για ακόμα μία φορά την «γκρίνια» των ξενοδόχων για την εξάπλωση, άνευ όρων και κανόνων, των βραχυχρόνιων μισθώσεων (τύπου airbnb) που δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στον τουρισμό και ειδικότερα στο κλάδο της διαμονής. Αυτό ωστόσο που θα πρέπει να έχουν υπόψη τους οι κυβερνώντες είναι ότι «μόνο όταν οι κάτοικοι ενός προορισμού είναι χαρούμενοι, είναι και οι επισκέπτες του», όπως είπε σε εκδήλωση της εφημερίδας «Καθημερινή» πριν από μερικές ημέρες ο Daniel Levine, ειδικός στην καταγραφή των τάσεων στον τουρισμό παγκοσμίως.

Αρτεμις Σπηλιώτη


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

Ενέργεια χωρίς Περιβάλλον

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Ο πρώην αναπληρωτής του Χρήστου Σταϊκούρα, Θεόδωρος Σκυλακάκης, αναλαμβάνει ένα υπουργείο που κακοποιήθηκε τις τελευταίες ημέρες, καθώς όλα τα ρεπορτάζ για τη σύνθεση της νέας κυβέρνησης το ανέφεραν ως υπουργείο Ενέργειας, παραλείποντας εντελώς το χαρτοφυλάκιο του Περιβάλλοντος που προηγείται στην επίσημη ονομασία του.

Επιβεβαιώνεται έτσι η πλήρης απαξίωση των κυβερνήσεων Μητσοτάκη στα θέματα του Περιβάλλοντος, το οποίο την προηγούμενη τετραετία αντιμετωπίστηκε κυρίως ως «χώρος επενδύσεων» και μάλιστα στρατηγικών. Η προστασία του περιβάλλοντος ουδέποτε υπήρξε πεδίο δράσης για τον κ. Σκυλακάκη – ούτε καν στον Δήμο Αθηναίων, την προ 20ετίας περίοδο που ο ίδιος ήταν αναπληρωτής της δημάρχου Αθηναίων Ντόρας Μπακογιάννη. Προφανώς, ο κ. Σκυλακάκης θα ρίξει όλο του το βάρος στα νέα «ντιλ» που κυοφορούνται στην αγορά ενέργειας με τη βοήθεια της νέας υφυπουργού Αλεξάνδρας Σδούκου που ήταν έως τώρα γενική γραμματέας με αντίστοιχες αρμοδιότητες.

Κρίσιμες θα είναι οι απαντήσεις που θα δοθούν στο ερώτημα πώς θα λειτουργήσει η αγορά ενέργειας μετά τον Σεπτέμβριο, όταν καταργούνται εντελώς οι επιδοτήσεις και επιστρέφει η ρήτρα αναπροσαρμογής στους λογαριασμούς ρεύματος.

Ο Νίκος Ταγαράς είναι ένας από τους λίγους υφυπουργούς που παραμένουν στις θέσεις τους, ασχολούμενος με τα θέματα της Πολεοδομίας και τη χωροταξική ανασυγκρότηση που έχει καθυστερήσει δραματικά.

Ενα από τα ερωτήματα που μένει να απαντηθεί είναι το τι θα απογίνουν οι γενικοί γραμματείς των δύο υπουργείων που ασκούσαν πολιτική στην προηγούμενη τετραετία, συνεχίζοντας και επί υπηρεσιακής κυβέρνησης. Αμετακίνητος θεωρείται τουλάχιστον ο γ.γ. αρμόδιος για τα χωροταξικά θέματα Ευθύμιος Μπακογιάννης, που προήδρευε και στο Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ).

Αρης Χατζηγεωργίου


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ & ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ - ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ

Εν μέσω αντιπυρικής περιόδου

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Στο «καυτό» υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας έφερε το rotation του πρωθυπουργού τον ψηλό Βασίλη Κικίλια. Επειτα από ένα timeout στο σχετικά ήρεμο λιμάνι του υπουργείου Τουρισμού, ο πρώην μπασκετμπολίστας της ΑΕΚ και γιατρός στο επάγγελμα επανέρχεται σε υπουργείο πρώτης γραμμής μετά το Υγείας την περίοδο του ξεσπάσματος της πανδημίας.

Στη διάρκεια της θητείας του πραγματοποιήθηκε (με εισήγηση των λοιμωξιολόγων) ένα από τα μεγαλύτερα λοκντάουν στην Ευρώπη από τον Οκτώβριο 2020 ώς τον Μάιο 2021 με την εμβολιαστική κάλυψη σημαντικού τμήματος του πληθυσμού. Για όλο αυτό το διάστημα δεχόταν συχνά-πυκνά επικρίσεις για τη μη αποτελεσματική ενίσχυση του ΕΣΥ και την απαιτούμενη αύξηση των κλινών ΜΕΘ, κάτι που αποτελούσε γενικότερη πολιτική της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης Μητσοτάκη, η οποία δεν μεταβλήθηκε ιδιαίτερα, παρά την πανδημία.

Αλλο θέμα που απασχόλησε κατά τη θητεία του ήταν οι αλλαγές που έφερε με ΠΝΠ στη διοικητική δομή και την υπόσταση του ΚΕΘΕΑ, προκαλώντας τις αντιδράσεις των εργαζομένων, της θεραπευτικής κοινότητας και των οικογενειών θεραπευομένων. Το 2014-2015 και για ένα εξάμηνο ο Β. Κικίλιας είχε επίσης διατελέσει υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη στην κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου.

Στο πλευρό του Βασίλη Κικίλια βρίσκεται ο πτέραρχος ε.α. και υπουργός στην υπηρεσιακή κυβέρνηση, Ευάγγελος Τουρνάς. Ουσιαστικά παραμένει ως υφυπουργός καθώς κουβαλάει εμπειρία στο συγκεκριμένο υπουργείο όπου βρισκόταν από το φθινόπωρο του 2021 ώς τις εκλογές του Μαΐου.

Υφυπουργός αναλαμβάνει και ο μέχρι πρότινος στενός συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη, Χρήστος Τριαντόπουλος, που από τον Αύγουστο του 2021 ώς τις εκλογές διετέλεσε υφυπουργός στον πρωθυπουργό αρμόδιος για θέματα κρατικής αρωγής και αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές.

Το τρίδυμο θα πέσει γρήγορα στα βαθιά καθώς εισερχόμαστε στην περίοδο που ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιών μεγαλώνει. Μένει να δούμε εάν ο μηχανισμός είναι σε ετοιμότητα, ώστε να μην πληγεί άμεσα η εικόνα του επιτελικού κράτους νούμερο 2.

Μ.-Α. Κωνσταντόπουλος


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ - Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ

Στο ίδιο πηδάλιο, 10 χρόνια μετά

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Επειτα από δέκα ολόκληρα χρόνια επιστρέφει στην Ακτή Βασιλειάδη και στο υπουργείο Ναυτιλίας ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, καθώς από χθες ανέλαβε και πάλι τα ηνία του υπουργείου με υφυπουργό τον βουλευτή Δωδεκανήσου Γιάννη Παππά. Ο 54χρονος πολιτικός, τον Ιούνιο του 2013, στην κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, υπουργοποιήθηκε για πρώτη φορά, αναλαμβάνοντας το υπουργείο Ναυτιλίας από τον τότε υπουργό Κωστή Μουσουρούλη, στο οποίο παρέμεινε μέχρι τον Ιανουάριο του 2015.

Χθες με δήλωσή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό για την εμπιστοσύνη προς το πρόσωπό του και έγραψε: «Η Ελλάδα είναι συνυφασμένη με τη θάλασσα και είναι τιμή μου που θα βρεθώ στο πηδάλιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Είναι χαρά μου που θα συνεργαστώ με γνώριμα πρόσωπα του κόσμου της ελληνικής ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος».

Ωστόσο οι πληροφορίες έλεγαν ότι ο κ. Βαρβιτσιώτης, που μέχρι τον Μάιο του 2023 ήταν αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, με αρμοδιότητα τα ευρωπαϊκά θέματα, δεν επιθυμούσε να κατέβει και πάλι στον Πειραιά -ή τέλος πάντων δεν ήταν στις προτεραιότητές του- αφού γνωρίζει από πρώτο χέρι τις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες του συγκεκριμένου υπουργείου, αλλά ένας από τους λόγους που ο Κυρ. Μητσοτάκης τον επέλεξε για τη συγκεκριμένη θέση είναι οι πολύ καλές σχέσεις που διατηρεί με το εφοπλιστικό λόμπι. Μέχρι χθες μάλιστα και λίγο πριν ανακοινωθεί η νέα κυβέρνηση, το όνομά του ακουγόταν και για το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.

Ολοι θυμούνται ότι η θητεία του Μ. Βαρβιτσιώτη στο συγκεκριμένο υπουργείο δεν ήταν εύκολη, καθώς χαρακτηρίστηκε από δύο μεγάλα αρνητικά γι’ αυτόν γεγονότα. Το ένα ήταν το πολύνεκρο ναυάγιο με τους πρόσφυγες στο Φαρμακονήσι το 2014 και το δεύτερο η μεγάλη φωτιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο «Norman Atlantic» στα τέλη Δεκεμβρίου του 2014, που άφησε πίσω της νεκρούς και αγνοούμενους.

Για το ναυάγιο στο Φαρμακονήσι όπου πνίγηκαν εννέα παιδιά και τρεις γυναίκες, τον Ιούλιο του 2022 η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ύστερα από καταγγελίες 16 προσφύγων ότι η βάρκα τους βυθίστηκε ύστερα από προσπάθεια επαναπροώθησής τους από την πλευρά του Λιμενικού.

Χριστίνα Παπασταθοπούλου


ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ & ΑΣΥΛΟΥ - ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΙΡΙΔΗΣ

Στο χαρτοφυλάκιο των αποτροπών

ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Ο Δημήτρης Καιρίδης αναλαμβάνει τα ηνία ενός υπουργείου που ο προκάτοχός του Νότης Μηταράκης έχει κατηγορηθεί ότι το διαχειριζόταν σαν προσωπικό και κομματικό φέουδο, με τοποθέτηση μετακλητών «ημετέρων» σε καίρια πόστα της διοίκησης.

Μένει να φανεί αν ο νέος υπουργός θα συνεχίσει την πολιτική στοχοποίησης οργανώσεων και υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πώς θα διαχειριστεί τα ανοιχτά ζητήματα των τεράστιων καθυστερήσεων στις ψηφιακές ανανεώσεις των αδειών διαμονής, τα προβλήματα στην καταγραφή των αιτήσεων ασύλου που δημιούργησε η προβληματική μετάβαση στο νέο ψηφιακό σύστημα ΑΛΚΥΟΝΗ ΙΙ, την αμφιλεγόμενη ΚΥΑ που ορίζει ασφαλή τρίτη χώρα την Τουρκία, προς την οποία εξακολουθούν να είναι παγωμένες οι απελάσεις, τους περιορισμούς στη δυνατότητα αναγνώρισης καθεστώτος προστασίας για ανθρωπιστικούς λόγους και τα ζητήματα σίτισης σε άστεγους πρόσφυγες που έχουν καταφύγει σε προσφυγικές δομές. Την ίδια ώρα, παραμένει άφαντο ένα συνεκτικό και λειτουργικό σχέδιο ένταξης, παρ’ όλο που η Σοφία Βούλτεψη ανέλαβε εκ νέου την αρμοδιότητα ως υφυπουργός.

Κι αυτά σε μια συγκυρία όπου στην Ευρώπη συνεχίζεται η διαπραγμάτευση για το επικείμενο Ενιαίο Σύστημα Ασύλου, που ενταφιάζει την ελπίδα για ουσιαστική αλληλεγγύη στα κράτη πρώτης υποδοχής, ενώ η αλλαγή στάσης της Τουρκίας μετά την επανεκλογή Ερντογάν στερεί από την κυβέρνηση τη νομιμοποιητική βάση της ρητορικής του υβριδικού πολέμου και της εργαλειοποίησης, πάνω στην οποία βασίστηκαν οι εγκληματικές πολιτικές αποτροπής και επαναπροωθήσεων, για τις οποίες η Ελλάδα έχει καταστεί υπόλογη διεθνώς, ιδίως μετά το πολύνεκρο ναυάγιο στην Πύλο.

Ο Δ. Καιρίδης τάσσεται υπέρ του φράχτη στον Εβρο και των πολιτικών αποτροπής, μιλά με ικανοποίηση για τη μεγάλη μείωση της ροής των προσφύγων και αναρωτιέται «μήπως θα πρέπει να ξαναδούμε τη Σύμβαση της Γενεύης», καθώς επιτρέπει την κατάχρησή της, όπως δήλωνε τον Ιανουάριο του 2020. Δραστήριος διεθνολόγος, εμφανίζεται συχνά στην τηλεόραση, όπου είχε παλιότερα εκπομπή ως αναλυτής (Αction24), μαζί με τη δημοσιογράφο σύζυγό του. Η δήλωσή του τον Μάρτιο του 2022, με την οποία διαπίστωνε τη διάκριση στην Ευρώπη μεταξύ αλλόθρησκων προσφύγων από τα βάθη της Αφρικής και «χριστιανών, λευκών και Ευρωπαίων» Ουκρανών, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, αλλά ο ίδιος μίλησε για σκόπιμη παρερμηνεία.

Αντιδράσεις είχε δημιουργήσει τον Ιούνιο του 2016 η αναφορά του στη χρήση του ονόματος «Ρεπούμπλικα Μακεντόνια» για τη Βόρεια Μακεδονία, εν όψει της Συμφωνίας των Πρεσπών, με τον ίδιο να μιλά και πάλι για διαστρέβλωση, ενώ η αναφορά του στον «μύθο» της ποντιακής γενοκτονίας κατά τη διάρκεια διάλεξης τον Απρίλιο του 2019 είχε προκαλέσει την μήνιν των ποντιακών σωματείων, με τον ίδιο να αναγκάζεται σε διορθωτική δήλωση ότι δεν αμφισβητεί την ιστορική πραγματικότητα της ποντιακής γενοκτονίας.

Δημήτρης Αγγελίδης

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Το παζλ των υπουργείων

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας