Στη σκιά πια και της ομολογίας του Κυριάκου Μητσοτάκη πως δεν έγινε ποτέ κοστολόγηση του προεκλογικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ απ' το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, κάτι που πριν απ' τις εκλογές του Μαΐου είχαν κάνει παντιέρα στη Ν.Δ. για να πλήξουν την αξιοπιστία του ΣΥΡΙΖΑ, η Κουμουνδούρου περνά στην αντεπίθεση και ξεμπροστιάζει τη Ν.Δ. για το δικό της πρόγραμμα, το οποίο αρνείται μέχρι τώρα να πάει για κοστολόγηση από κοινού με τον ΣΥΡΙΖΑ σε κάποιο ανεξάρτητο φορέα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ παρουσιάζει σημείο προς σημείο τις βασικές εξαγγελίες της Ν.Δ. που παραμένουν ακοστολόγητες, κόντρα στους ισχυρισμούς του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Άκη Σκέρτσου πως είναι όλες κοστολογημένες απ' το Πρόγραμμα Σταθερότητας που η απελθούσα κυβέρνηση κατέθεσε τον περασμένο Απρίλιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σχολιάζει δε πως η ίδια η Ν.Δ. «ξεσκεπάζει μόνη της την προγραμματική της απάτη».
«Αναλυτικά παραθέτουμε όλα τα δεδομένα σχετικά με το πραγματικό οικονομικό πρόγραμμα της ΝΔ, όπως αυτό αποτυπώνεται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που η ίδια η κυβέρνηση της ΝΔ κατέθεσε τον περασμένο Απρίλιο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1.Δεδομένο 1ο: Το Πρόγραμμα Σταθερότητας περιλαμβάνει μόνο ένα από τα μέτρα του προεκλογικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας, αυτό της μεταρρύθμισης του ενιαίου μισθολογίου του δημοσίου από το 2024 με κόστος 0,3%. Τα υπόλοιπα μέτρα που ενσωματώνει το Σενάριο Βάσης του Προγράμματος Σταθερότητας είναι μέτρα που είναι ήδη σε ισχύ εδώ και καιρό και προφανώς δεν αποτελούν προεκλογικές εξαγγελίες προς μελλοντική υλοποίηση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εφαρμογή του κανόνα αναπροσαρμογής των συντάξεων, βάση πληθωρισμού και Α.Ε.Π., κατ' εφαρμογή του Ν. 4387 που ψηφίστηκε το 2016. Η τήρηση του νόμου αυτού και τα επόμενα έτη εμφανίζεται από τη Νέα Δημοκρατία ως προεκλογική εξαγγελία!
2. Δεδομένο 2ο: Η εμφάνιση μέτρων που είναι ήδη σε ισχύ δεν είναι η μόνη λαθροχειρία που επιχειρεί η Νέα Δημοκρατία στο πρόγραμμα της. Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-25, ο προγραμματισμός νέων προσλήψεων – δηλαδή η διαφορά προσλήψεων-αποχωρήσεων της γενικής κυβέρνησης – την τριετία 2023-25 αθροίζεται σωρευτικά στις 12.900. Η Νέα Δημοκρατία όμως δεσμεύεται για 50.000 νέες καθαρές προσλήψεις σε βάθος τετραετίας το κόστος των οποίων, σύμφωνα με τον κύριο Σκέρτσο «έχει συμπεριληφθεί στις προβλέψεις του βασικού σεναρίου του Προγράμματος Σταθερότητας 2023-26». Είτε λοιπόν οι υπόλοιπες 37.100 νέες καθαρές προσλήψεις θα γίνουν στο τέλος της περιόδου αυτής με πολύ σημαντική επιβάρυνση του μισθολογίου του δημοσίου, είτε η Νέα Δημοκρατία κοροϊδεύει τις Ελληνίδες και τους Έλληνες. Αν όμως ισχύει το πρώτο, πώς γίνεται και το μισθολόγιο του δημοσίου αυξάνει στο τέλος της περιόδου με το πενιχρό 0,9%, τον χαμηλότερο ρυθμό αύξησης της τετραετίας;
3. Δεδομένο 3ο: Ο δημοσιονομικός χώρος που η ίδια προσδιορίζει, με τους δικούς της αριθμούς, στο Πρόγραμμα Σταθερότητας δεν ξεπερνά το 2026 το 0,3% του ΑΕΠ. Μία σειρά μέτρων που περιλαμβάνει το πρόγραμμά της, παραμένουν ακοστολόγητα και δεν χωρούν στο δημοσιονομικό περιθώριο που η ίδια υπολογίζει. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%, την ενίσχυση 300 Κέντρων Υγείας με 5 επαγγελματίες ψυχικής υγείας ανά κέντρο, την εγγύηση πρόσβασης του ΕΚΑΒ σε 7 με 10 λεπτά σε αστικές και ημιαστικές περιοχές, τη μείωση κατά 50% του χρόνου αναμονής για χειρουργικές πράξεις, τη μείωση κατά 70% του χρόνου αναμονής στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, την αύξηση κατά 50.000 των θέσεων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, τη σύσταση 150 νέων Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας παιδικών σταθμών ως τις 17:30, την επέκταση του ωραρίου του ολοήμερου σχολείου και τη διεύρυνση εφαρμογής του στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό, την επέκταση της υποστηριζόμενης απασχόλησης για τα άτομα με αναπηρία και την διεύρυνση του θεσμού του προσωπικού βοηθού. Για τα μέτρα αυτά, και για άλλα πολλά, δεν προβλέπεται δημοσιονομικός χώρος. Είτε όλα τα παραπάνω δε χρειάζονται πόρους προκειμένου να υλοποιηθούν είτε η Νέα Δημοκρατία έχει κατά νου μία σύγχρονη εκδοχή του θαύματος του χορτασμού των πεντακισχιλίων.
Το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας περιλαμβάνει πολλά μέτρα που ισχύουν ήδη, πολλά μέτρα χωρίς δημοσιονομικό περιθώριο υλοποίησης, καθώς και υποσχέσεις για προσλήψεις για τις οποίες απλώς οι αριθμοί του Προγράμματος Σταθερότητας δε βγαίνουν. Περιλαμβάνει όμως και μέτρα που έχουν αποσιωπηθεί και τα παραθέτουμε παρακάτω:
4.Δεδομένο 4ο: Το μισθολόγιο του δημόσιου τομέα μειώνεται, σε όρους αγοραστικής δύναμης των μισθωτών, κατά 730 εκατομμύρια ευρώ στην τετραετία 2023-26. Στο δελτίο τύπου της Νέας Δημοκρατίας, ο κύριος Σκέρτσος το αμφισβητεί, ισχυριζόμενος πως ο υπολογισμός αυτός δεν λαμβάνει υπόψη τις μειώσεις της φορολογίας που περιλαμβάνουν την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, την κατάργηση παρακράτησης του 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων, την αναμόρφωση του μισθολογίου των ιατρών του ΕΣΥ, τη διευθέτηση μισθολογικών αιτημάτων των ενόπλων δυνάμεων, την εισαγωγή των κινήτρων επίτευξης στόχων και την σε εξέλιξη αναμόρφωση των βαρέων και ανθυγιεινών. Ο ισχυρισμός του κυρίου Σκέρτσου είναι απολύτως λανθασμένος. Όλα τα παραπάνω μέτρα είναι πλήρως ενσωματωμένα στο Σενάριο Βάσης του Προγράμματος Σταθερότητας (βλέπε σελίδα 20 του Προγράμματος) και κατά συνέπεια έχουν ληφθεί υπόψη στον υπολογισμό της εξέλιξης του μισθολογίου την τετραετία 2023-26. Το μισθολόγιο του δημόσιου τομέα μειώνεται κατά 730 εκατομμύρια ευρώ, σε όρους αγοραστικής δύναμης των μισθωτών, παρά τα μέτρα αυτά. Με άλλα λόγια, τα μέτρα αυτά δεν είναι καν αρκετά για να διατηρήσουν στάσιμη την αγοραστική δύναμη των μισθωτών του δημόσιου τομέα στα επίπεδα του 2022. Στο τέλος της τετραετίας 2023-26, το πραγματικό εισόδημα των μισθωτών του δημόσιου τομέα θα έχει μειωθεί σημαντικά.
5. Δεδομένο 5ο: Οι πραγματικές καταναλωτικές δαπάνες του δημοσίου μειώνονται στην τετραετία 2023-26 κατά 1,1 δις ή 10%. Στο δελτίο τύπου της Νέας Δημοκρατίας, ο κύριος Σκέρτσος δεν αρνείται τη μείωση των πρωτογενών καταναλωτικών δαπανών του δημοσίου αλλά την αποδίδει στην κανονικοποίησή τους μετά το 2022 καθώς, όπως ο ίδιος λέει «οι δαπάνες αυτές ήταν σημαντικά αυξημένες το περασμένο έτος, λόγω της πρωτοφανούς ενεργειακής κρίσης όπου το δημόσιο αναγκάστηκε να δαπανήσει μεγάλα ποσά σε καύσιμα και ενέργεια, κόστος που τα επόμενα έτη μειώνεται καθώς παρατηρείται μείωση των διεθνών τιμών ενέργειας». Δυστυχώς για τον κύριο Σκέρτσο, η μείωση των πρωτογενών δαπανών του δημοσίου κατά 10% στην τετραετία 2023-26 είναι σε όρους πραγματικούς, αφού δηλαδή αφαιρεθεί η επίδραση του πληθωρισμού, και του ενεργειακού κόστους, από το αντίστοιχο ονομαστικό μέγεθος. Η μεγάλη δε μείωση συντελείται μετά το 2023 όταν ο σχετικός αποπληθωριστής δημόσιας κατανάλωσης κινείται κατά μέσο όρο κάτω του 2%. Πρόκειται λοιπόν για συνειδητή περιστολή της δημόσιας κατανάλωσης, δηλαδή πρωτογενών δαπανών σε κρίσιμους τομείς της κρατικής λειτουργίας που εκτείνονται από τη δημόσια παιδεία, την υγεία, την ασφάλεια του πολίτη, την πολιτική προστασία, όπως τη δασοπυρόσβεση κλπ.
6. Δεδομένο 6ο: Η μέση ονομαστική αμοιβή της μισθωτής εργασίας στην τετραετία 2023-26, αυξάνεται κατά το ήμισυ της προεκλογικής υπόσχεσης της Νέας Δημοκρατίας – 12,8% αντί για 25%. Εδώ το δελτίο τύπου της Νέας Δημοκρατίας παραδέχεται πως η μέση ονομαστική αμοιβή ανά μισθωτό αυξάνει πράγματι κατά 12,8% έως το 2026 αλλά προβλέπει περαιτέρω αύξηση στο 16% το 2027. Προβλέπει δε πως η αύξηση του κατώτατου μισθού στην τετραετία κατά 21,8% θα οδηγήσει σε περαιτέρω ώθηση της μέσης αμοιβής των μισθωτών κατά 9%. Η πρόβλεψη αυτή είναι απολύτως αβάσιμη. Σύμφωνα με τα στοιχεία μέσων αμοιβών μισθωτής εργασίας του ΟΟΣΑ, ισόποση αύξηση του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο του 2019 ως τον Μάιο του 2022 (21,7%) οδήγησε σε αύξηση της μέσης ονομαστικής αμοιβής κατά λιγότερο από 1%. Το Πρόγραμμα Σταθερότητας δείχνει επίσης πως, σε όρους αγοραστικής δύναμης, η μέση αμοιβή μισθωτής εργασίας στην τετραετία 2023-26 θα αυξηθεί κατά μόλις 1,3% ενώ η μέση αύξηση της παραγωγικότητας την ίδια περίοδο κινείται στην περιοχή του 7%. Με απλά λόγια, ενώ η πίτα μεγαλώνει, οι μισθωτοί του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα δεν ωφελούνται.
7. Δεδομένο 7ο: Η Νέα Δημοκρατία χρησιμοποίησε τον πληθωρισμό ως κρυφό φόρο, συλλέγοντας περίπου 6 δισ. πέρα και πάνω από τις προβλέψεις των προϋπολογισμών 2022 και 2023. Προκειμένου να στρέψει την συζήτηση μακριά από την υπέρμετρη φορολογική επιβάρυνση των νοικοκυριών εξαιτίας της ακρίβειας η ΝΔ επικαλείται για την υπεραπόδοση του ΦΠΑ την αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό και την ιδιωτική κατανάλωση. Οι εισπράξεις όμως από τον τουριστικό κλάδο σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδας το 2022 ήταν κατά 3% χαμηλότερες από το 2019, κάτι που προφανώς δεν μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη απόδοση του ΦΠΑ (τα έσοδα από ΦΠΑ ήταν 20% περισσότερα το 2022 σε σχέση με το 2019). Την ίδια στιγμή ακόμα και η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 7.8% το 2022 σε σχέση με το 2021 που επικαλείται η ΝΔ είναι εντελώς αναντίστοιχη με την τριπλάσια σχεδόν αύξηση του ΦΠΑ το ίδιο διάστημα (αύξηση της τάξεως του 22%) . Η πραγματικότητα λοιπόν είναι ότι το μόνο μέγεθος που μπορεί να δικαιολογήσει τα υπέρογκα έσοδα από τον ΦΠΑ είναι η έκρηξη της ακρίβειας και η αυξημένη επιβάρυνση των καταναλωτών.
Οι ίδιοι οι αριθμοί του Προγράμματος Σταθερότητας 2024-26 ρίχνουν φως στο πραγματικό οικονομικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, αυτό που θα υλοποιήσει αν εκλεγεί:
- Ακοστολόγητες προεκλογικές υποσχέσεις χωρίς το δημοσιονομικό περιθώριο για να τις υλοποιήσει.
- Πραγματική μείωση του μισθολογίου των δημοσίων υπαλλήλων κατά 730 εκ σωρευτικά στην τετραετία και σημαντική υποχώρηση της αγοραστικής τους δύναμης.
- Πραγματική μείωση των πρωτογενών καταναλωτικών δαπανών σε κρίσιμους τομείς του δημοσίου κατά 1.1 δις η 10% σωρευτικά στην τετραετία.
- Πραγματική αύξηση μόλις 1,3 % της μέσης αμοιβής της μισθωτής εργασίας σωρευτικά στην τετραετία αντί για ονομαστική αύξηση 25% που υπόσχεται ενώ το εθνικό εισόδημα αυξάνει το ίδιο διάστημα περισσότερο από 10%.»
«Πόλεμος» ανακοινώσεων
«Εκείνο που αποκαλύπτεται από την απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ, είναι απλά ένας συνδυασμός πανικού και άγνοιας, καθώς αναφέρονται στο μεσοπρόθεσμο του 2021 (!!!) τη στιγμή που στο μεταξύ έχει αλλάξει ο κόσμος, τελείωσε η πανδημία, μεσολάβησε ένας πόλεμος, αντιμετωπίσαμε την ενεργειακή κρίση, πάμε για επενδυτική βαθμίδα. Μονίμως ξεκούρδιστος. Μονίμως σε λάθος τόνο» απάντησε ο εκπρόσωπος της ΝΔ Άκης Σκέρτσος στην ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κ. Σκέρτσος συμβουλεύει τον ΣΥΡΙΖΑ «να διαβάσει τον Προϋπολογισμό του 2022, το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2022-2025, τον Προϋπολογισμό 2023, το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023-2026 και μετά ευχαρίστως να συζητήσουμε, είμαστε πάντα στη διάθεσή του» και προσθέτει: «Έως τότε, καλύτερα να μην εκτίθεται και ας μην εκθέτει το πόσο δύσκολη είναι για τον ΣΥΡΙΖΑ η εξοικείωση με την πραγματικότητα και την αποτύπωσή της σε αριθμούς».
Προηγήθηκε δήλωση της εκπροσώπου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Πόπης Τσαπανίδου ότι η Ν.Δ. δεν σκοπεύει να κάνει ούτε μια πρόσληψη στο δημόσιο.
«Ο κ. Σκέρτσος με την απάντησή του σήμερα όχι μόνο επιβεβαίωσε την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ότι η ΝΔ λέει ψέματα ότι θα κάνει 50.000 νέες καθαρές προσλήψεις στο δημόσιο την ερχόμενη τετραετία, αλλά επιπλέον αποκάλυψε ότι δε σκοπεύει να κάνει ούτε μια», δήλωσε.
«Μόνο όσοι θα αποχωρούν θα αντικαθίστανται. Κι αυτό σίγουρα δε συνιστά νέες προσλήψεις. Ούτε καν τις 12.900 νέες καθαρές προσλήψεις που φαινόταν ότι θα κάνει στον πίνακα 12, σελίδα 52, του τελευταίου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής που πέρασε στη Βουλή τον Ιούνιο του 2021», προσθέτει η κ. Τσαπανίδου.
Σημειώνει, τέλος, ότι «οι ελλείψεις που οι πολίτες συναντούν στην υγεία, την παιδεία και τη δημόσια διοίκηση, θα συνεχιστούν και την επόμενη τετραετία» και σχολιάζει, τέλος, ότι «η προγραμματική απάτη της ΝΔ αποκαλύπτεται μέρα με τη μέρα».
«Η αγωνία του ΣΥΡΙΖΑ να δείξει ότι κάνει «τεκμηριωμένη αντιπολίτευση» τον οδηγεί σε παιδαριώδη λάθη», δήλωσε ο Άκης Σκέρτσος. Ο εκπρόσωπος τύπου της ΝΔ πρόσθεσε: «Τους ενημερώνουμε, λοιπόν, πως σε ό,τι αφορά τις προσλήψεις στο δημόσιο κατά την επόμενη τετραετία ισχύουν τα εξής:
1) το μεσοπρόθεσμο σχέδιο σταθερότητας 2023-2026 δεν περιλαμβάνει συγκεκριμένο αριθμό προσλήψεων διότι ακολουθεί τον δημοσιονομικά ουδέτερο κανόνα της 1 πρόσληψης για κάθε 1 αποχώρηση
2) σε αυτό το πλαίσιο, οι αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης -και ως εκ τούτου οι προσλήψεις- που έχουν προγραμματιστεί για τα επόμενα χρόνια έχουν ως εξής:
2023: 18.178 αποχωρήσεις
2024: 10.484 αποχωρήσεις
2025: 10.868 αποχωρήσεις
2026: 10.295 αποχωρήσεις
Γενικό σύνολο: 49.825
Εξ ου και οι 50.000 προσλήψεις που θα γίνουν στο δημόσιο τομέα εντός της επόμενης τετραετίας».
Και συμπλήρωσε: «Ειδικά για το υγειονομικό προσωπικό έχουμε δεσμευτεί ότι στο πλαίσιο αυτών των 50.000 προσλήψεων θα υπάρχει καθαρή αύξηση υγειονομικών κατά 10.000 προσλήψεις, επιπλέον των 7.000 που έχουν ήδη προκηρυχθεί και δεν έχουν ακόμη απορροφηθεί στο ΕΣΥ ως μόνιμο προσωπικό. Ας μείνουν ήσυχοι, λοιπόν, οι «Κλουζώ» της αντιπολίτευσης…».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας