Μαύρο ποδαρικό του 2025 για το λιανεμπόριο, αφού ούτε οι χειμερινές εκπτώσεις τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο κατάφεραν να βελτιώσουν την κατάσταση μετά από «βουτιά» 5,1% στον τζίρο τον Δεκέμβριο (σε σχέση με τον Νοέμβριο), σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ.
Οι μεταβολές του Γενικού Δείκτη Κύκλου Εργασιών του τελευταίου μήνα του 2024 δείχνουν πως περιορίστηκε στα καταστήματα ειδών διατροφής (-7,3%) και στα καύσιμα - λιπαντικά αυτοκινήτων (7,3%), με σημαντική πτώση να σημειώνεται σε επιμέρους βασικές κατηγορίες, όπως «τρόφιμα - ποτά - καπνός» (-5,9) και δευτερεύουσες, όπως η ένδυση - υπόδηση (-3,4) και έπιπλα - ηλεκτρικά είδη - οικιακός εξοπλισμός (-4,4%).
Ωστόσο, ο τζίρος όλης της περασμένης χρονιάς κατέγραψε άνοδο λόγω του ετήσιου πληθωρισμού 2,7%. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο μέσος ετήσιος κύκλος εργασιών αυξήθηκε στο 1,6%, όσο όμως αυξήθηκε ο όγκος των πωλήσεων στο δωδεκάμηνο. Ερευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών κάνει λόγο για ενίσχυση 2,4% του τζίρου του 2024, που αντιστοιχεί σε 71,6 δισ. ευρώ. Οι επιχειρήσεις χωρίς τα τρόφιμα, τα καύσιμα και τα οχήματα πραγματοποίησαν τζίρο ύψους 26 δισ. ευρώ (+1,8% σε ετήσια βάση).
Ομως, όλες οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις και προβλήματα εξαιτίας του λειτουργικού κόστους και των αυξήσεων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων αλλά ισχυρότερες πιέσεις δέχονται οι σχετικά μικρότερες επιχειρήσεις, οι οποίες είδαν πτώση 1,8% σε σχέση με πέρυσι στον κύκλο εργασιών, ύψους 26,31 δισ. ευρώ. Για αυτή την κατηγορία επιχειρήσεων χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα ο τζίρος ανήλθε σε 13,2 δισ. ευρώ (ή –1,5%). Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων λιανικού που τηρούν διπλογραφικά βιβλία ανήλθε σε 45,3 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά +5,1% συγκριτικά με το 2023.
Το «μάρμαρο» πλήρωσαν τα καταστήματα υπόδησης σημειώνοντας υποχώρηση 6,2% για τους εννέα μήνες που υπήρχαν διαθέσιμα τα σχετικά δεδομένα. Τις χειρότερες επιδόσεις του τζίρου σημείωσαν τα ειδικευμένα καταστήματα με ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (-7,5%) και με συσκευές ήχου και εικόνας (-7,1%). Αντίθετα, ο χώρος της ένδυσης ενισχύθηκε κατά 2,5% σε ετήσια βάση. Η μεγαλύτερη βελτίωση, σε όρους ποσοστιαίων μεταβολών, καταγράφηκε σε καταστήματα με καλλυντικά & είδη καλλωπισμού (+12,0), άλλα είδη σε υπαίθριους πάγκους και αγορές (+7,9%), μεταχειρισμένα είδη (+7,7%) και ιατρικά & ορθοπεδικά είδη (+7,5%).
Η ίδια έρευνα επιβεβαιώνει πως διαψεύστηκαν οι προσδοκίες για τις εκπτώσεις, που ολοκληρώθηκαν χθες, αφού το 55% στο λιανικό εμπόριο κατέγραψε χειρότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ μόλις 1 στις 10 καλύτερες. Αρκετοί δεν είδαν φως ούτε τον πρώτο μήνα του χρόνου, στον οποίο στηρίζονταν σε μεγάλο βαθμό στο παρελθόν. Για 3 στις 4 επιχειρήσεις με μείωση των πωλήσεων αυτή διαμορφώθηκε έως 20%, ενώ για 9 στις 10 επιχειρήσεις με αύξηση αυτή δεν ξεπέρασε το 20% σε σχέση με πέρυσι. Τέλος, οι μισές επιχειρήσεις -περισσότερο οι μικρότερες- επιθυμούν να περιοριστεί η διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας