ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Μετά την πανδημία του κορονοϊού και την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαλάρωσε τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, για να δώσει στις χώρες της Ε.Ε. τη δυνατότητα να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν. Σύμφωνα, όμως, με τη νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ), αυτό περιόρισε την ικανότητά της να ελέγχει αποτελεσματικά τη στήριξη αυτού του είδους.
Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους Ελεγκτές, οι δαπάνες για κρατικές ενισχύσεις στην Ε.Ε. σχεδόν τριπλασιάστηκαν: από το προ κρίσης επίπεδο των 120 δισ. ευρώ ετησίως ανήλθαν σε περισσότερα από 320 δισ. ευρώ τόσο το 2020 όσο και το 2021, και σε σχεδόν 230 δισ. ευρώ το 2022. Ωστόσο, οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της πανδημίας δεν ήταν πάντοτε σαφώς καθορισμένες, ούτε επαρκώς στοχευμένες στις επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο.
Η Επιτροπή απλούστευσε τις διαδικασίες της για την εξέταση των κρατικών ενισχύσεων που κοινοποιούν τα κράτη-μέλη, με αποτέλεσμα την ταχύτερη αξιολόγησή τους. Αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις ελήφθησαν αποφάσεις χωρίς να υπάρχουν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τους μηχανισμούς χρηματοδότησης που δημιουργήθηκαν τελικά. Στη διάρκεια των κρίσεων, η Επιτροπή περιόρισε επίσης την παρακολούθηση των κρατικών ενισχύσεων. Επιπλέον, δεν έχει μέχρι στιγμής συστηματοποιήσει την προσέγγιση εντοπισμού περιπτώσεων μη κοινοποιηθεισών ενισχύσεων.
Στην Ε.Ε., οι κρατικές ενισχύσεις προς επιχειρήσεις κατ’ αρχήν απαγορεύονται, διότι μπορούν να στρεβλώσουν τον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά. Ωστόσο, υπό συγκεκριμένες συνθήκες, η κρατική παρέμβαση μπορεί να είναι επιθυμητή ή και αναγκαία.
Τα τελευταία χρόνια, η Επιτροπή θέσπισε τρία προσωρινά πλαίσια κρατικών ενισχύσεων για να δώσει στα κράτη-μέλη τη δυνατότητα να στηρίξουν επιχειρήσεις που επλήγησαν από τις κρίσεις: το πρώτο με την εκδήλωση της πανδημίας Covid-19 το 2020, το δεύτερο ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το 2022 και, το πλέον πρόσφατο, για τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας το 2023.
Σύμφωνα με τη Συνθήκη για τη λειτουργία της Ε.Ε., τα κράτη-μέλη οφείλουν να κοινοποιούν στην Επιτροπή τα σχέδιά τους για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων, εκτός εάν ισχύουν ειδικές εξαιρέσεις. Στη συνέχεια, η Επιτροπή εξετάζει αν η ενίσχυση είναι συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς. Πρέπει επίσης να παρακολουθεί τις κρατικές ενισχύσεις στα κράτη-μέλη και να εντοπίζει περιπτώσεις δυνητικά παράνομων ενισχύσεων.
Ωστόσο, οι Ελεγκτές προειδοποιούν ότι η κατάσταση των ειδικών εξαιρέσεων μπορεί να υπονομεύσει την αποτελεσματική λειτουργία της εσωτερικής αγοράς, καθώς οι πλουσιότερες χώρες μπορούν απλώς να δαπανούν μεγαλύτερα ποσά, νοθεύοντας έτσι τον ανταγωνισμό.
Τέλος, το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ε.Ε. επισημαίνει ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει επαρκής διαφάνεια σχετικά με τους αποδέκτες των κρατικών ενισχύσεων. Ειδικότερα, τα κράτη-μέλη δεν παρέχουν πλήρη και αξιόπιστα στοιχεία σχετικά με τις ενισχύσεις που πράγματι χορηγούν, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η παρακολούθησή τους από την Επιτροπή.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας