Συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών στις αλυσίδες σουπερμάρκετ βλέπει το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, με τον ετήσιο πληθωρισμό να τρέχει με ρυθμό 3% τον Ιανουάριο του 2024 σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023, σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με τον Γενικό Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Εντύπωση προκαλεί ότι η άνοδος των τιμών στα τρόφιμα που πωλούνται στα ράφια των σουπερμάρκετ ανέρχεται στο 3,39%, σύμφωνα πάντα με τη στοχευμένη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, όταν σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ ο ετήσιος πληθωρισμός στα τρόφιμα «τρέχει» με 8,3%. Για τα λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%. Οι σημαντικότερες μειώσεις καταγράφονται στις εξής κατηγορίες: χαρτικά, πάνες και σερβιέτες (-6,12%), γάλα και χυμοί (-4,15%), γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά (-4.11%), αλλαντικά (-2,11%) και τυροκομικά (-1,79%).
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις τροφές και είδη για κατοικίδια (+12.08%), νερά-αναψυκτικά (+10,48%), φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+9,59%), έτοιμα γεύματα (+8,20%), βρεφικές και παιδικές τροφές (+6,98%).
Το ΙΕΛΚΑ παρουσιάζει ομαδοποιημένα στοιχεία για την κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει το ελαιόλαδο και καταγράφει αύξηση τιμών +5,9%. «Η συγκρατημένη αύξηση οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).», διευκρινίζει το Ινστιτούτο.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η οποία θα επαναλαμβάνεται σε μηνιαία βάση, συγκρίνει τις τιμές με βάση τη μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο), περιλαμβάνοντας τις εκπτώσεις-προσφορές, οι οποίες δεν προσμετρώνται στους δείκτες της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που αποτελούν πάνω από το 26% της αξίας πωλήσεων.
Ο συγκεκριμένος δείκτης, τονίζεται, «αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών». Με αυτόν τον τρόπο μέτρησης, τα σουπερμάρκετ εμφανίζονται ως θεματοφύλακες του υγιούς ανταγωνισμού και ως τα πλέον συμφέροντα για τον καταναλωτή. «Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας», σημειώνουν σχετικά.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας