Την περασμένη Παρασκευή η εταιρεία προσκάλεσε δημοσιογράφους σε μια ολοήμερη ξενάγηση στις εγκαταστάσεις στην Εύβοια, όπου παράγονται έτοιμα μαγειρεμένα γεύματα σε τρεις εκδοχές: τα λεγόμενα προϊόντα «ξηρού φορτίου» ή ραφιού (κονσέρβες και «σκαφάκι»), ψυγείου και κατάψυξης. Το εργοστασιακό προσωπικό είναι περίπου 160 άτομα, εκ των οποίων οι 130 είναι γυναίκες από τις γύρω περιοχές.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι «τυλίχτριες», οι οποίες ξεδιαλέγουν ένα-ένα τα αμπελόφυλλα και τυλίγουν ασταμάτητα χειροποίητα ντολμαδάκια, σε υπερσύγχρονες γραμμές παραγωγής, στις οποίες που συνυπάρχει ο αυτοματισμός, η ρομποτοποίηση αλλά και η εξειδικευμένη χειρωνακτική εργασία. Κάθε μια τους τυλίγει σχεδόν 3.000 ντολμαδάκια σε κάθε βάρδια, ενώ υπάρχει «πριμ παραγωγικότητας» για όσες ξεπερνάνε το ημερήσιο πλάνο.
Το ίδιο κάνουν εκατοντάδες συναδέλφισσές τους στα εργοστάσια της Βουλγαρίας και της Κίνας (από δύο σε κάθε χώρα) ανεβάζοντας την ημερήσια παραγωγή της επιχείρησης από 1,7 ώς 2 εκατομμύρια τεμάχια καθημερινά. Σε διαφορετικούς χώρους στο ίδιο εργοστάσιο παράγονται τα μαγειρεμένα όσπρια, τα φαγητά φούρνου (π.χ. παστίτσιο, μουσακάς, λαδερά κ.λπ.), συσκευάζονται με τη μέθοδο της αποστείρωσης ή της παστερίωσης ανάλογα, και στη συνέχεια διακινούνται με φορτηγά σε όλη την Ευρώπη – αφού η εταιρεία διατηρεί συμβόλαια με δεκάδες μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της επιχείρησης, ο ετήσιος τζίρος τους φέτος εκτιμάται ότι θα σπάσει το φράγμα των 100 εκατομμυρίων ευρώ, αφού εντός του 2023 εξαγοράστηκε η τοπική βιομηχανία προϊόντων ζύμης «Τσαμπάσης» στο Αργος, συνεισφέροντας επιπλέον 17 εκατ. τζίρο. Συνολικά το 70% του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από εξαγωγές, καθώς είναι ο νούμερο ένα εξαγωγέας ντολμά παγκοσμίως, με ιδιαίτερη παρουσία, εκτός από ΗΠΑ και Ευρώπη, στις χώρες της Μέσης Ανατολής.
Η επιχείρηση πραγματοποιεί επενδύσεις ύψους 7 εκατομμυρίων ευρώ στις εγκαταστάσεις στην Εύβοια, 7 εκατ. ευρώ στο Αργος, ενώ σε βάθος τριετίας το επενδυτικό πλάνο προβλέπει επενδύσεις 18 εκατ. ευρώ. Στο μετοχικό κεφάλαιο της Παλίρροια συμμετέχει από το 2019 ως στρατηγικός επενδυτής το ελληνικό fund VNK Capital εξαγοράζοντας το 36% από τα αδέλφια Σουλιώτη, που παραμένουν βασικοί μέτοχοι. Το VNK Capital ανήκει στα αδέλφια Βασίλη και Νέλλη Κάτσου, δεύτερης γενιάς ιδιοκτήτες της φαρμακοβιομηχανίας Pharmaten, η οποία πωλήθηκε το 2015 κατά 80% στο βρετανικό fund ΒC Partners, με ένα χρυσοφόρο ντιλ 475 εκατ. ευρώ. Το 2021 μεταπωλήθηκε στο ελβετικό fund Partners Group, με μία ακόμα πιο επικερδή συμφωνία 1,6 εκατ. ευρώ, υπετριπλασιάζοντας το αρχικό κεφάλαιο της επένδυσης.
Aπό τα εκατοντάδες προϊόντα που διακινεί παγκοσμίως η Παλίρροια, περίπου το 40% παράγονται στην Ελλάδα, ενώ διατηρεί συμφωνίες συμβολαιακής γεωργίας με Ελληνες παραγωγούς. Πάντως η πρώτη ύλη για το νούμερο ένα προϊόν, τα αμπελόφυλλα, προέρχεται από αμπελώνες της Κίνας, καθώς η ελληνική παραγωγή δεν επαρκεί για την κάλυψη των αναγκών της. Τo 2022 η εταιρεία προέβη σε ανατιμήσεις ύψους 17%-18% σε όλες τις αγορές όπου δραστηριοποιείται. Φέτος δεν προβλέπει ανατιμήσεις, σκοπεύει να «ρίξει» τις τιμές με προωθητικές ενέργειες, ενώ θα συμμετέχει στην πρωτοβουλία «μόνιμης μείωσης τιμής» του υπουργείου Ανάπτυξης με 10 κωδικούς.
Ετοιμα γεύματα: ανερχόμενη τάση, με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης
Mπορεί οι κονσερβοποιημένοι ντολμάδες να αποτελούν το 35% των πωλήσεων της επιχείρησης, ενώ άλλο ένα 25% προέρχεται από τις κατεψυγμένες ζύμες, όμως το «ανερχόμενο αστέρι», όπως είπε ο διευθύνων σύμβουλος, είναι τα έτοιμα γεύματα ψυγείου. Aν και προς το παρόν έχουν μερίδιο μόνο 5% επί των πωλήσεων, τρέχουν ετησίως με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρείας πρόκειται για μια ραγδαία ανερχόμενη τάση στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα, η οποία έχει ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης, καθώς μειώνεται η μαγειρική στο σπίτι.
Οι έντονοι αλλά και μοναχικοί ρυθμοί ζωής, τα ξεχειλωμένα ωράρια με παράταση του εργασιακού χρόνου, ακόμα και εντός σπιτιού μέσω τηλεργασίας, οι αλλαγές στη δημογραφική σύσταση με αύξηση των ολιγομελών και μονομελών νοικοκυριών, η άνοδος του «υγιούς τσιμπολογήματος», του «healthy snacking» όπως το έχουν βαφτίσει οι μαρκετίστες, ακόμα και η οικονομική στενότητα, που αναζητά φτηνότερες ατομικές λύσεις με «σπιτικές γεύσεις» (αν και αναλογικά οι ατομικές μερίδες είναι ακριβότερες από το οικογενειακό μαγείρεμα), είναι κάποιες από τις αιτίες που τα έτοιμα γεύματα προκρίνονται ως τάση του μέλλοντος.
Από την πλευρά των βιομηχανιών τροφίμων τα έτοιμα γεύματα παρουσιάζουν ευκαιρία για υψηλότερο περιθώριο κέρδους, εφόσον παράγονται σε μαζική κλίμακα, καθώς απαιτούν μεν επενδύσεις σε πάγιο κεφάλαιο, λοτζίστικ και κυρίως έξυπνες στρατηγικές μάρκετινγκ, αλλά οι πρώτες ύλες τους κοστίζουν ελάχιστα σε σχέση με τη λιανική τιμή πώλησης. Τα έτοιμα γεύματα είναι πεδίο ανταγωνισμού και για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ, που επενδύουν σε μαγειρεμένα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αντικαθιστώντας έτσι εκτός από την «κουζίνα της μαμάς» και το μαγέρικο της γειτονιάς.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας