Κανόνες στη λειτουργία εταιρειών παροχής υπηρεσιών ταξί και αναθεώρηση βασικών διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο για τις μεταφορές που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Στις ήδη γνωστές διατάξεις του περιλαμβάνονται δύο νέα στοιχεία: θεσπίζεται κατώτερο όριο ταχύτητας στα 70 χλμ. σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, αφού θεωρήθηκε ότι η βραδυπορία αποτελεί αιτία ατυχημάτων.
Αυξάνεται επίσης από το 65ο στο 74ο έτος ηλικίας το όριο ισχύος της χορηγούμενης άδειας οδήγησης. Στη συνέχεια και έως τα 80 χρόνια οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να περνούν από διαδικασία αναθεώρησης κάθε τρία χρόνια και στη συνέχεια κάθε δύο.
Το «ζουμί» των νέων διατάξεων εντοπίζεται στα άρθρα 12-22, με την οποία θεσπίζονται για πρώτη φορά κανόνες για τη λειτουργία εταιρειών διαμεσολάβησης, τύπου Uber και Taxibeat.
Οι νέες διατάξεις για την ενοικίαση επιβατικών οχημάτων με οδηγό, μεταξύ άλλων, προβλέπουν:
✔ Η εταιρεία καταβάλλει παράβολο 1.000 ευρώ για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας που είναι αμεταβίβαστη και εκδίδεται μέσα σε 30 ημέρες και οφείλει να δηλώσει έδρα ή υποκατάστημα στην Ελλάδα, καθώς και να καλύπτει τις φορολογικές υποχρεώσεις της. Πρέπει επίσης να καταθέσει στοιχεία των συνεργαζόμενων οδηγών ή τις συμβάσεις που έχει συνάψει για την παροχή του μεταφορικού έργου.
✔ Επιβάλλεται πρόστιμο 5.000 ευρώ για όχημα που χρησιμοποιείται χωρίς να έχει αδειοδοτηθεί, που διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής. Για παραβάσεις των υπολοίπων διατάξεων επιβάλλεται πρόστιμο από 10 έως 50 χιλιάδες ευρώ, που βαρύνει τον ιδιοκτήτη αλλά και τον οδηγό του παράνομου οχήματος.
Μητρώο ταξί
Στο υπουργείο Μεταφορών δημιουργείται ηλεκτρονικό μητρώο για όλα τα οχήματα που παρέχουν μεταφορικό έργο, περιλαμβανομένων και των ταξί.
Για τα τελευταία θεσπίζονται για πρώτη φορά κανόνες συμπεριφοράς για τους επαγγελματίες οδηγούς με αυστηρές πειθαρχικές ποινές και προβλέπεται η λειτουργία ταξί με ειδική διαμόρφωση για τη μεταφορά αμαξιδίων για ΑμεΑ.
Οι δήμοι είναι υποχρεωμένοι να διαμορφώσουν πιάτσες μέσα σε 18 μήνες, ενώ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν περιθώριο δύο ετών.
Κατηγοριοποιούνται σε τρεις ομάδες οι παραβάσεις του ΚΟΚ, ανάλογα με τις επιπτώσεις τους στην ασφαλή οδήγηση και θεσπίζονται άλλοι δύο δείκτες, της συχνότητας εμπλοκής σε ατύχημα και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς.
Με βάση την τελευταία παράμετρο, τιμωρούνται η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η παρεμπόδιση ή στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ, η οδήγηση στη Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), η ρίψη αντικειμένων ή ουσιών, όπως τα αναμμένα τσιγάρα, που μπορεί να προκαλέσουν ατυχήματα ή να ρυπάνουν το περιβάλλον, η οδήγηση χωρίς κράνος και η μη χρήση ειδικών καθισμάτων για τη μεταφορά παιδιών.
Καταργείται η πρόβλεψη για μείωση κατά 50% του προστίμου που εξοφλείται μέσα σε 10 ημέρες από την επιβολή του.
Τα νέα πρόστιμα είναι δύο «ταχυτήτων», με το ένα τμήμα τους να καταβάλλεται για όλους τους παραβάτες και το άλλο να διαμορφώνεται με βάση την ατομική οικονομική κατάσταση.
Απαγορεύεται η κίνηση σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους για τις περίφημες «γουρούνες», τις τετράτροχες μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά.
Με άλλες διατάξεις θεσπίζονται αυστηροί έλεγχοι για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και δημιουργείται μητρώο τιμών για ανταλλακτικά.
Οι τιμοκατάλογοι για τον έλεγχο οχημάτων από ΚΤΕΟ ορίζονται με αποφάσεις των περιφερειών, ενώ απαγορεύεται στους υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών και σε μέλη των οικογενειών τους να ιδρύουν ιδιωτικά ΚΤΕΟ.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας