Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.8°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.6° 13.8°
1 BF
81%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 14.9°
2 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
1 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 13.9°
2 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 15.5°
1 BF
72%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 11.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
79%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025

Πρόστιμο «μαμούθ» σε καρτέλ κατασκευαστών φορτηγών

Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές φορτηγών στην Ευρώπη βρίσκονται αντιμέτωποι με μηνύσεις από τις επιχειρήσεις μεταφοράς εμπορευμάτων μετά την παραδοχή τους ότι είχαν δημιουργήσει επί 14 χρόνια καρτέλ, προκαθορίζοντας μεταξύ τους τις τιμές. 

Η Ε.Ε. ήδη επέβαλε στους πέντε κατασκευαστές πρόστιμο-ρεκόρ 2,93 δισ. ευρώ. 

Πρόκειται για τις βιομηχανίες φορτηγών Iveco, DAF, Volvo/Renault, Daimler and MAN που, όπως ανακοίνωσε η επίτροπος ανταγωνισμού Μάργκαρετ Βεστάγκερ,  όχι μόνο προκαθόριζαν τις τιμές (price-fixing), αλλά συνεργάστηκαν όλα αυτά τα χρόνια για να πετύχουν την καθυστέρηση στην υιοθέτηση  αυστηρότερης νομοθεσίας για τους ρύπους.   

Αποτέλεσμα ήταν την Τρίτη, σε τέσσερις από αυτές να σταλεί ο λογαριασμός, δηλαδή πρόστιμα, τα μεγαλύτερα στην ιστορία της Ε.Ε. μετά από πεντεατή έρευνα που ξεκίνησε το 2011. 

Η βιομηχανία MAN, επειδή ήταν αυτή που «μαρτύρησε» το καρτέλ, απέφυγε το πρόστιμο που θα ήταν 1,2 δισ. ευρώ.  

Από την άλλη οι Volvo, Iveco και Daimler επειδή δέχθηκαν να συνεργαστούν στην έρευνα έχουν στη διάθεση τους τρεις μήνες για να πληρώσουν πρόστιμο με «έκπτωση».

Τέλος η Scania, που ανήκε στον όμιλο της Volkswagen αντιμετωπίζει μεν το ίδιο πρόστιμο αλλά αποφάσισε να μην συμβιβαστεί με την Ε.Ε. και βρίσκεται ακόμα υπό έρευνα.  

Τώρα εκτός από το πρόστιμο, οι βιομηχανίες αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο μηνύσεων από τους πελάτες τους, που πληρώνουν επί 14 χρόνια «φουσκωμένους» λογαριασμούς. 

Συνολικά υπάρχουν 600.000 εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη, πολλές από τις οποίες είναι μικρές επιχειρήσεις.  

Ηδη μετά την δημοσιοποίηση της είδησης η βρετανική Ένωση Εταιρειών Μεταφορών ανακοίνωσε «εξετάζει το ενδεχόμενο να εκπροσωπήσει όλο τον τομέα των μεταφορών» στην Βρετανία και προετοιμάζεται για... τα δικαστήρια. 

Το ίδιο και μια νομική εταιρεία στην Ολλανδία, η BarentsKrans, όπως γράφουν οι FT, ανακοίνωσε ότι σε συνεργασία με την νομική ομάδα Claims Funding Europe «ετοιμάζεται να υποβάλει μηνύσεις για λογαριασμό επιχειρήσεων μεταφορών εμπορευμάτων από ολόκληρη την Ευρώπη, οι οποίες αγόρασαν φορτηγά από το καρτέλ την περίοδο από το 1997 μέχρι το 2011».  

Σύμφωνα με την επίτροπο Βεστάγκερ: «Δεν είναι αποδεκτό οι MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco και DAF, οι οποίες μαζί παράγουν 9 στα 10 φορτηγά που κατασκευάζονται στην Ευρώπη να ανήκουν σε καρτέλ αντί να ανταγωνίζονται η μια την άλλη».  

Σύμφωνα με την έρευνα της Ε.Ε. το καρτέλ σχηματίστηκε το 1997 όταν «ανώτατα στελέχη» των βιομηχανιών κατασκευής φορτηγών συναντήθηκαν σε ένα «άνετο ξενοδοχείο» των Βρυξελλών για να συζητήσουν την μεταξύ τους συνεργασία.

Έκτοτε τα στελέχη είχαν συχνές συναντήσεις «στο περιθώριο εκθέσεων και συνεδρίων» μέχρι το 2004, οπότε η συνεργασία του καρτέλ έγινε πιο «επίσημη» και άρχισαν να «ανταλλάσσουν πληροφορίες μέσω emails». 

Το καρτέλ συνέπραξε σε τρεις τομείς, σύμφωνα με την Ε.Ε.:

- Πρώτον στην λίστα των «ακαθάριστων τιμών» των φορτηγών- δηλαδή την τιμή που έχει το όχημα όταν φεύγει έτοιμο από το εργοστάσιο παραγωγής του που είναι και το σημέιο αναφοράς στις διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων. 

- Δεύτερον, στις προσπάθειες να καθυστερήσει η υιοθέτηση της νέας αντιρυπαντικής τεχνολογίας που ανταποκρίνεται στα νέα ευρωπαϊκά πρότυπα για τους ρύπους.

- Τρίτον, στις περιπτώσεις που τα φορτηγά ήταν εφοδιασμένα με την νέα αυτή τεχνολογία, οι κατασκευαστές τους είχαν συνεννοηθεί έτσι ώστε το κόστος να επιβαρύνει τον πελάτη.

Η Volvo/Renault καλείται να πληρώσει πρόστιμο 670,4 εκ. ευρώ μετά από μείωση 40% λόγω της πρόθυμης συνεργασίας της στην έρευνα και ένα επιπλέον 10% επειδή συμφώνησε να συμβιβαστεί.

Για την Daimler το πρόστιμο είναι της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 30% λόγω της συνεργασίας της με τις αρχές και ένα 10% ακόμα επειδή συμβιβάστηκε. Η Iveco θα πληρώσει 494,6 εκ., ποσό μειωμένο κατά 20%.

Το πρόστιμο για την DAF, η οποία ανήκει στην Paccar, είναι 752,7 εκ. επειδή δεν συνεργάστηκε με την έρευνα.

Πριν ακόμα ανακοινώσει την απόφαση της η Ε.Ε., τέσσερις από τις βιομηχανίες  είχαν βάλει συνολικά «στην άκρη» 2,85 δισ. ευρώ για να πληρώσουν τα πρόστιμα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Πρόστιμο «μαμούθ» σε καρτέλ κατασκευαστών φορτηγών

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας