Αθήνα, 18°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.7° 15.8°
2 BF
58%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.6° 13.8°
1 BF
81%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.6° 14.9°
2 BF
80%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
6.9° 6.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.4° 15.4°
1 BF
74%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.4° 9.4°
0 BF
93%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 15.5°
1 BF
59%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.0° 13.9°
2 BF
72%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.4° 18.4°
3 BF
55%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
15.7° 15.7°
2 BF
74%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
40%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
16.7° 15.5°
1 BF
72%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
3 BF
79%
Χαλκίδα
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.4° 13.8°
0 BF
71%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.6° 11.3°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
14.9° 14.9°
1 BF
79%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
10°C
10.2° 10.2°
1 BF
90%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Απεργία λιμενεργατών στις ΗΠΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Στην πρώτη μεγάλη απεργία του έπειτα από σχεδόν 50 χρόνια, το συνδικάτο των λιμενεργατών (ILA) διεκδικεί συνολικές αυξήσεις 77% για νέα εξαετή συλλογική σύμβαση καθώς και την προστασία των θέσεων εργασίας από την αυτοματοποίηση των λιμανιών | AP Photo
ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΑΝ ΤΑ... ΧΑΡΤΙΑ ΥΓΕΙΑΣ, ΠΑΡΟΤΙ Ο ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΟΔΗΓΕΙ ΣΕ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΓΩΓΩΝ

Ιστορική απεργία από 45.000 λιμενεργάτες

Παρότι οι μέτοχοι των λιμανιών και οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καταγράφουν κέρδη-ρεκόρ μετά την πανδημία, ισχυρίζονται ότι δεν έχουν χρήματα για καλύτερους μισθούς στους λιμενεργάτες ● Η JP Morgan έχει εκτιμήσει ότι το ημερήσιο κόστος από το κλείσιμο των λιμανιών της ανατολικής ακτής και του Κόλπου του Μεξικού θα μπορούσε να φτάσει τα 5 δισ. δολάρια σε περίπτωση παρατεταμένης απεργίας, ενώ άλλοι ειδικοί φοβούνται ότι η απεργία, σε συνδυασμό με την έξαρση της κρίσης στη Μέση Ανατολή και τα προβλήματα στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, θα μπορούσε να επαναφέρει τα προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες προσφοράς και το διεθνές εμπόριο, οδηγώντας σε νέα άνοδο του πληθωρισμού.

Eλλειψη χαρτιού υγείας καταγράφεται τα τελευταία εικοσιτετράωρα σε σούπερ μάρκετ των ΗΠΑ, καθώς πανικόβλητοι κάποιοι καταναλωτές σπεύδουν να προμηθευτούν μαζικά το «πολύτιμο» αγαθό πριν αυτό εξαφανιστεί από τα ράφια. Σχετικές αναφορές για ελλείψεις χαρτιού υγείας –και σε μικρότερο βαθμό χαρτοπετσετών– κατακλύζουν από την περασμένη Τρίτη τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η αιτία που προβάλλεται γι’ αυτές είναι η απεργία 45.000 λιμενεργατών στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ.

Ωστόσο η έλλειψη –που φέρνει στον νου εποχές 2015, όταν η Σοφία Βούλτεψη προειδοποιούσε για ανάλογο πρόβλημα στη χώρα μας αν έβγαινε στις επικείμενες εκλογές πρώτος ο ΣΥΡΙΖΑ, καλώντας μάλιστα τον Γιώργο Οικονομέα να σπεύσει να προμηθευτεί πριν είναι αργά– κάθε άλλο παρά αποτέλεσμα της μεγάλης απεργίας είναι.

Αντίθετα με όσα πιστεύει ο κόσμος, η απεργία ίσως οδηγήσει μάλιστα στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που φοβάται, δηλαδή σε… υπερπλεόνασμα χαρτιού υγείας στην αγορά. Σχετικές στατιστικές (που δεν προβάλλονται στα ΜΜΕ) υποδεικνύουν ότι πάνω από το 90% της κατανάλωσης χαρτιού υγείας στις ΗΠΑ καλύπτεται από τα εγχωρία εργοστάσια, ενώ από το υπόλοιπο το μεγαλύτερο μέρος εισάγεται από τον Καναδά και το Μεξικό, κάτι το οποίο σημαίνει ότι αυτό πιθανότατα φτάνει στις ΗΠΑ με τρένα ή φορτηγά παρά με πλοία. Η απεργία στα λιμάνια, με άλλα λόγια, ελάχιστα επηρεάζει την προμήθεια της αμερικανικής αγοράς με χαρτί υγείας. Η American Forest and Paper Association, η εμπορική ένωση που εκπροσωπεί τους ντόπιους παραγωγούς χαρτιού, εξέφρασε μάλιστα πρόσφατα την ανησυχία της για το ενδεχόμενο να προκληθεί το αντίθετο, δηλαδή η απεργία στα λιμάνια να οδηγήσει σε διακοπή των αμερικανικών εξαγωγών χαρτιού. Κάτι που θα προκαλέσει τελικά... πλεόνασμα αντί για έλλειμμα.

Το ενδεχόμενο αυτό ουδόλως εμπόδισε την ανάπτυξη ψυχολογίας όχλου στις τάξεις των καταναλωτών, που έσπευσαν σε αγορές πανικού αδειάζοντας τα ράφια και παρακάμπτοντας, αν μη τι άλλο, βασικούς κανόνες υγιεινής που ξεκαθαρίζουν ότι ο… μπιντές είναι πάντα καλύτερος από το χαρτί.

Αν υπάρξουν κάποιες ελλείψεις αγαθών λόγω της απεργίας, αυτές όπως εκτιμάται θα αρχίσουν να εμφανίζονται μετά την πάροδο μίας εβδομάδας σε ευπαθή νωπά αγαθά που εισάγουν οι ΗΠΑ από το εξωτερικό, όπως για παράδειγμα οι μπανάνες και τα θαλασσινά. Μία παρατεταμένη απεργία θα μπορούσε ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, να προκαλέσει ζημιά στις αλυσίδες εφοδιασμού, προκαλώντας ευρύτερες ελλείψεις αγαθών και υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές. Πριν από την απεργία η JP Morgan εκτίμησε μάλιστα ότι το ημερήσιο κόστος από το κλείσιμο των λιμανιών της ανατολικής ακτής και του Κόλπου του Μεξικού θα μπορούσε να φτάσει τα 5 δισ. δολάρια. Στο ίδιο πνεύμα κάποιοι άλλοι ειδικοί φοβούνται ότι η απεργία, σε συνδυασμό με την έξαρση της κρίσης στη Μέση Ανατολή και τα προβλήματα στις διώρυγες του Σουέζ και του Παναμά, θα μπορούσε να επαναφέρει τα προβλήματα στις παγκόσμιες αλυσίδες προσφοράς και το διεθνές εμπόριο οδηγώντας σε νέα άνοδο του πληθωρισμού.

«Δεν τους νοιάζει» αντιτείνει ο πρόεδρος του συνδικάτου των λιμενεργατών (ILA), Χάρολντ Ντάγκετ, αναφερόμενος στις ναυτιλιακές εταιρίες και τους διαχειριστές των λιμανιών με τους οποίους βρίσκεται σε διαμάχη. Σε ερώτηση δημοσιογράφου του συντηρητικού Fox News αν θα μπλοκάρουν την οικονομία, ο Ντάγκετ αντέτεινε ότι δεν είναι οι εργάτες που το κάνουν αυτό, αλλά οι εταιρείες. «Μην το αντιστρέφετε τώρα επειδή είστε το Fox News. Αυτοί έχουν το κεφάλαιο για να διευθετήσουν την κατάσταση» τόνισε.

Στην πρώτη μεγάλη απεργία της μετά σχεδόν 50 χρόνια η ILA διεκδικεί συνολικές αυξήσεις 77% για τη νέα εξαετή συλλογική σύμβαση καθώς και την προστασία των θέσεων εργασίας από την αυτοματοποίηση των λιμανιών. Από την πλευρά της η συμμαχία των εργοδοτών USMX προσφέρει μέχρις στιγμής 50%. Παρότι καταγράφουν κέρδη-ρεκόρ μετά την πανδημία, οι τελευταίοι ισχυρίζονται ότι δεν έχουν χρήματα για καλύτερους μισθούς. Την ίδια στιγμή όμως δαπανούν τεράστια ποσά σε επαναγορές μετοχών προς τέρψιν μετόχων, επενδυτών και μεγαλοστελεχών.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα η Accountable US αποκάλυψε ότι δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Maersk και η COSCO, αμφότερες μέλη της USMX, δαπάνησαν τεράστια ποσά σε επαναγορές μετοχών. Η Maersk, που εκτελεί πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών συνολικού ύψους σχεδόν 12 δισ. δολαρίων, έχει δαπανήσει από την αρχή του 2024 6,5 δισ. δολάρια για την επαναγορά περίπου 3 εκατομμυρίων μετοχών, ενώ η Cosco Shipping Holdings εκτελεί πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών αξίας 101 εκατ. δολαρίων με πρόβλεψη επέκτασής του μετά από κέρδη 2,7 δισ. δολαρίων στο α΄ εξάμηνο του 2023.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ιστορική απεργία από 45.000 λιμενεργάτες

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας