Αποστολή στο Λονδίνο
«Να σας πω την αλήθεια δεν μου αρέσει να περνάω μηνύματα. Δoυλεύω με το ένστικτο και συχνά δημιουργώ πράγματα που δεν καταλαβαίνω απόλυτα. Παραμένω επιφυλακτικός στο αν πρέπει να κατευθύνω την σκέψη του κοινού με μηνύματα. Προτιμώ να κινούμαι σε ένα πεδίο που δεν έχει βεβαιότητες αλλά ανάγκη να επικοινωνήσουμε. Σαν μάγειρας κι εγώ θέλω αυτό που θα σας προσφέρω να το βρείτε γευστικό κι ενδιαφέρον. Εχω πάντα την υποψία ότι η πλήρης κατανόηση στην τέχνη είναι λιγότερο ενδιαφέρουσα από το μυστήριο που θα δώσει τροφή για σκέψη και διάλογο».
Η παράσταση είχε τελειώσει, η σκηνή είχε αδειάσει. Κι ο Δημήτρης Παπαϊωάννου μόνος απέναντι σε όσους έμειναν για να του μιλήσουν και να τον γνωρίσουν καλύτερα απαντούσε στις ερωτήσεις του κοινού. Εκείνος με μάτια που έλαμπαν, χαμογελούσε πανευτυχής κι εμείς ανάμεσα σε Λονδρέζους προσπαθούσαμε να συνέλθουμε από την ζαλιστική ομορφιά της παράστασής του.
Μια ακόμα πόλη, σε αυτή την πολυετή πλέον αδιανόητη πορεία του στα θέατρα του κόσμου, είχε παραδοθεί στο εκφραστικό του μεγαλείο. Ο «Εγκάρσιος Προσανατολισμός», το νέο έργο του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και χορογράφου έκανε πρεμιέρα σε έναν από τους ευρωπαϊκούς ναούς του χορού, το Sadler's Wells στο πλαίσιο του Dance Umbrella (21-23 Οκτωβρίου). Ένα μήνα πριν, λοιπόν, σε ένα θέατρο, κατάμεστο με το πιο ωραίο, ανεπιτήδευτο, άνετο, πολύχρωμο, ψαγμένο κι ενδιαφέρον κοινό, ο Παπαϊωάννου μάγεψε τους λονδρέζους με μια από τις καλύτερες, πιο ώριμες και πλήρεις δουλειές του.
Εγκάρσιος Προσανατολισμός ονομάζεται η μέθοδος που χρησιμοποιούν τα έντομα για να διατηρούν μια σταθερή γωνία προς μια μακρινή πηγή φωτός για προσανατολισμό. Είναι ο λόγος για τον οποίο πετούν προς ό,τι λάμπει. Είναι ο τρόπος που βρήκε ο αλχημιστής Παπαϊωάννου για να χτίσει ένα ποιητικό σύμπαν με τα μετέωρα ανθρώπινα βήματα που τόσο του αρέσει να εξερευνά, το αιώνιο φλερτ με τον αμείλικτο χρόνο, τα ερείπια της ιστορίας που βγαίνουν από τις κλειδαρότρυπες, τα γυμνά σώματα που μπλέκουν και δημιουργούν αλλόκοτες μορφές, τον άνθρωπο απέναντι στο θηρίο και τα ζωώδη ένστικτα.
Οκτώ performers, ανάμεσά τους και η χορεύτρια Μπριάνα Ο' Μάρα, αυτό το θείο πλάσμα που αισθάνεσαι ότι ξεπήδησε από αναγεννησιακό πίνακα, εκφραστικοί, δραματικοί, τέλεια συντονισμένοι, ένωναν τα κομμάτια ενός ψηφιδωτού στο οποίο συνυπήρχαν παραστάσεις από τη αρχαιότητα και πρόσωπα από τη μυθολογία, πίνακες της Αναγέννησης, το αγαλματίδιο της Αφροδίτης του Βίλλεντορφ, στίχοι του μύστη Τζελαλεντίν Ρουμί, ατμόσφαιρα Φελίνι, μυστικά του βαριετέ, φιγούρες από τον βωβό κινηματογράφο και φυσικά ο Μινώταυρος σύμβολο του αγώνα για κυριαρχία.
Η ματαιότητα της ζωής, η συντριβή από την άγονη προσπάθεια, η αιώνια διαμάχη μεταξύ γενεών και ο πόνος που απαιτεί η διαδικασία της διαδοχής ήταν ολοφάνερο ότι τον απασχόλησαν πολύ όσο προετοίμασε τον «Εγκάρσιο Προσανατολισμό», το έργο που θα έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης τον Μάιο του 2020 αλλά αναβλήθηκε λόγω πανδημίας.
Έναν χρόνο μετά έχοντας ταξιδέψει ανά τον κόσμο, έχοντας εντυπωσιάσει το διεθνές κοινό και αφού συγκέντρωσε θριαμβευτικές κριτικές όπου και αν παρουσιάστηκε (House of Culture 'Boris Hristov' στη Βουλγαρία, στο Théâtre des Salins στη Γαλλία, στο Teatros del Canal -Sala Roja στη Μαδρίτη και στο Teatro Municipal do Porto στην Πορτογαλία) o «Εγκάρσιος Προσανατολισμός» ετοιμάζεται για την πολυαναμενόμενη ελληνική του πρεμιέρα στις 22 Δεκεμβρίου στη Στέγη (έως 16 Ιανουαρίου).
Σε ένα μήνα σχεδόν από σήμερα, μια λάμπα θα αρχίσει να τρεμοπαίζει, μια πόρτα θα ανοίξει και ο πρώτος μαυροντυμένος χορευτής με μια σκάλα στα χέρια θα μας πάρει από το χέρι, για να στροβιλιστούμε επί δύο ώρες σε αυτό το αρχέγονο τσίρκο του Παπαϊωάννου υπό τους ήχους του Βιβάλντι.
Και στο φινάλε η σκηνή θα ανοίξει και θα γεμίσει νερό, ρήγματα θα δημιουργηθούν σαν να ψάχνουμε όλοι στα έγκατα της γης την πηγή της δημιουργίας, το φως θα δύει κι εμείς θα αιωρούμαστε μαγεμένοι πάνω από ένα πέλαγος. Κάπως έτσι, με θέα στο Αιγαίο, αντιμέτωποι με τον ορίζοντα, με το φως να δημιουργεί το πιο όμορφο ηλιοβασίλεμα και να γρατσουνά μέσα μας ο,τι πιο οικείο κι επιθυμητό, η παράσταση κατεβάζει αυλαία.
Κι έπειτα έρχεται η ώρα της αποθέωσης. Δύσκολα μπορεί κανείς να περιγράψει το θρίαμβο στο Sadler's Wells. Το κοινό όρθιο παραληρούσε, φώναζε και καλούσε τον Έλληνα χορογράφο στη σκηνή. Κι η πτέρυγα των Ελλήνων, έκθαμβη καμάρωνε.
Οχι μόνο γιατί μπροστά στα μάτια μας αποκτούσε πραγματικές διαστάσεις ο όρος «διεθνής» για τον δικό μας Δημήτρη Παπαϊωάννου, όχι μόνο γιατί διαπιστώναμε πως τα ταλέντα του και τα υλικά του δεν αφήνουν κανέναν ασυγκίνητο. Ούτε γιατί καταλαβαίναμε πλάι σε ένα ψαγμένο, απαιτητικό κοινό πόσο δίκιο είχε η εφημερίδα Le Figaro που τον Ιούνιο έγραψε πως "κάθε νέα του παραγωγή, είναι μια εμπειρία που θέλεις να ζήσεις γιατί ο Παπαϊωάννου είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους τέσσερις πιο σημαντικούς χορογράφους στον κόσμο».
Αλλά γιατί καθένας από μας είχε αφήσει ένα δικό του, μικρό πετραδάκι στην σκηνή- πέλαγο του Saddler's Wells καθώς για άλλη μια φορά αυτός ο μάγος της ομορφιάς είχε μετατρέψει μια παράστασή του σε κοινό τόπο, μας είχε φέρει σε αντιπαράθεση με το προσωπικό βίωμα, είχε απενοχοποιήσει τις ψευδαισθήσεις μας, είχε καταφέρει να τσαλακώσει ο,τι κρατούσαμε ακλόνητο, μας είχε πείσει ότι η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο.
Η προπώληση για την πολυαναμενόμενη ελληνική πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ανοίγει στις 24 Νοεμβρίου για τους Φίλους της Στέγης και την 1η Δεκεμβρίου για το γενικό κοινό. Η παράσταση μετά τις ευρωπαϊκές σκηνές γυρίζει πίσω στην Αθήνα. Εδώ που σχεδιάστηκαν τα πρώτα βήματα του «Εγκάρσιου Προσανατολισμού». Εδώ που πάντα ξεκινούν όλα για τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Η πηγή του φωτός θα μας οδηγεί πια στην πηγή της έμπνευσης. Τουλάχιστον, στην έδρα μας πια, ανάμεσα σε θεατές με κοινές αναφορές και προσανατολισμό δεν θα έχουμε λόγο να σηκώνουμε τις μάσκες για να κρύψουμε τα βουρκωμένα μάτια.
Info: Εγκάρσιος Προσανατολισμός -Κεντρική Σκηνή της Στέγης 22/12/2021- 16/1/2022. Σύλληψη - σκηνοθεσία: Δημήτρης Παπαϊωάννου
Με τους: Damiano Ottavio Bigi, Šuka Horn, Jan Möllmer, Breanna O' Mara, Τίνα Παπανικολάου, Łukasz Przytarski, Χρήστο Στρινόπουλο, Μιχάλη Θεοφάνους,
Έναρξη προπώλησης για Φίλους Στέγης: 24/11. Έναρξη προπώλησης για γενικό κοινό: 1/12
Πληροφορίες στο onassis.org
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας