Τζάμπα οι ρεβεράντζες και οι αυτοψίες των υπουργών στο μετρό και τις συγκοινωνίες, τζάμπα και ο «πόνος» της κυβέρνησης για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Η βλάβη δύο συρμών χθες το πρωί ήταν αρκετή για να προκληθεί μέσα σε 15 λεπτά αδιανόητος συνωστισμός χιλιάδων ανθρώπων στον κεντρικό σταθμό Μετρό του Συντάγματος αλλά και στις αποβάθρες πολλών ακόμα σταθμών της πρωτεύουσας.
Η προβληματική αποβάθρα της γραμμής 3 στον σταθμό του Συντάγματος με κατεύθυνση προς Δουκίσσης Πλακεντίας-Αεροδρόμιο, που γεμίζει ασφυκτικά ακόμη και τις «κανονικές» μέρες, χθες το πρωί ξεχείλισε όταν σταμάτησε η διέλευση συρμών μετά τις 8.20. Οι επιβάτες που συνέχισαν να κατεβαίνουν από τις αποβάθρες της γραμμής 2 αλλά και εκείνοι που έρχονταν από την πλατεία Συντάγματος έβρισκαν μπροστά τους ανθρώπινο τείχος και αναγκάζονταν να περιμένουν στις σκάλες, βλέποντας με ανησυχία να προστίθεται συνεχώς πλήθος πίσω τους.
Απεδείχθη λοιπόν για πολλοστή φορά ότι και το σύστημα του υπόγειου σιδηρόδρομου της Αθήνας, παρά το γεγονός ότι αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των αστικών μετακινήσεων στην πρωτεύουσα, λειτουργεί με οριακό τρόπο. Η έλλειψη συρμών που συχνότατα προκαλεί καθυστερήσεις στα δρομολόγια, ειδικά στη γραμμή του αεροδρομίου αλλά και στη γραμμή 1 (Πειραιάς - Κηφισιά), και η αδράνεια της κυβέρνησης να προμηθευτεί νέους συρμούς συνδέεται προφανώς με την υπερχρήση του παλαιού τροχαίου υλικού η οποία καταλήγει σε απανωτές βλάβες. Οταν, δε, αυτές οι βλάβες συμβούν σε δύο συρμούς που κινούνται ο ένας πίσω από τον άλλον στην ίδια γραμμή, και μάλιστα σε ώρα αιχμής, η κατάσταση ξεφεύγει από κάθε έλεγχο.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), «ο συνωστισμός που προκλήθηκε το πρωί στον σταθμό του Μετρό Σύνταγμα οφείλεται σε τεχνική βλάβη που παρουσιάστηκε σε 2 διαδοχικούς συρμούς, που κινούνταν εκείνη την ώρα από τον Πειραιά προς τη Δουκίσσης Πλακέντιας. Ο πρώτος συρμός χρειάστηκε να εκκενωθεί, ενώ ο δεύτερος, που παρουσίασε βλάβη σε θύρες, συνέχισε το δρομολόγιό του μετά την άμεση αποκατάσταση του προβλήματος» ανέφερε η ανακοίνωση.
Υπενθυμίζεται ότι οι βλάβες στις θύρες των συρμών είναι συχνό φαινόμενο στους κορεάτικους συρμούς Rotem της δεύτερης παραλαβής (γκρι χρώματος). Ο συγκεκριμένος συρμός δεν εκκενώθηκε και θα μπορούσε να προχωρήσει και να παραλάβει κάποιους από τους συνωστιζόμενους επιβάτες στο Σύνταγμα, εάν έμενε χώρος από τους άλλους επιβάτες που είχαν κατέβει υποχρεωτικά από τον πρώτο συρμό με βλάβη.
Ομως, όπως συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις, το προσωπικό της αμαξοστοιχίας χρειάστηκε χρόνο για να απομονώσει την εμπλοκή στις πόρτες. Στο μεταξύ ο συγκεκριμένος συρμός έμεινε ακίνητος, προκαλώντας ακινητοποίηση και στους συρμούς που ακολουθούσαν έχοντας ξεκινήσει από Πειραιά. Τα 15 λεπτά μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης ήταν αρκετά για να προκληθεί ο συνωστισμός στο Σύνταγμα, ενώ τα κοινωνικά δίκτυα γέμισαν φωτογραφίες αγανάκτησης.
Στον σταθμό του Συντάγματος οι μόλις δύο σταθμάρχες βάρδιας χρειάστηκε να πάρουν έκτακτα μέτρα προκειμένου να διαχειριστούν το συνωστιζόμενο πλήθος και να αποφευχθούν ο πανικός και πιθανά ατυχήματα. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, μετά τις 8.36 η κίνηση των συρμών επανήλθε με υψηλή πυκνότητα ανά 1,5 λεπτό, αλλά και πάλι χρειάστηκε χρόνος μέχρι την εξομάλυνση της κυκλοφορίας.
Λίγοι και «γερασμένοι»
Στις γραμμές 2 και 3 τα δρομολόγια καλύπτονται με 20 συρμούς της πρώτης παραλαβής που ήδη συμπληρώνουν 25ετία, ενώ 4 από αυτούς έχουν μετακινηθεί στη γραμμή 1 για να καλύπτουν εκεί κενά και άλλοι 4 έχουν παροπλιστεί για να αφαιρεθούν ανταλλακτικά. Αλλοι 14 συρμοί είναι της δεύτερης παραλαβής, που συχνά βγάζουν βλάβη στις πόρτες, και ακόμη 17 οι σχετικά νεότεροι της τρίτης παραλαβής. Στη γραμμή 1 η κατάσταση είναι σαφώς χειρότερη καθώς διατίθενται καθημερινά 12-15 συρμοί αντί για τους 22 που χρειάζονται, με αποτέλεσμα η απόσταση ανάμεσα στα δρομολόγια να είναι συχνά πάνω από τα 5-6 λεπτά ακόμη και στις ώρες αιχμής.
Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν από τα Τέμπη, τον Δεκέμβριο του 2022, ο τότε υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής υπέγραψε πανηγυρικά σύμβαση 66,5 εκατομμυρίων ευρώ όχι για να αγοράσει νέους συρμούς, αλλά για να ανακατασκευάσει 14 τρένα που συμπλήρωναν 40ετία στη γραμμή 1. Τότε η κυβέρνηση υποσχόταν οι 14 ανακατασκευασμένοι συρμοί να ξαναμπούν στο δίκτυο μέσα στο έτος 2025, αλλά η σύμβαση πήγε τόσο «καλά» που ζήτημα είναι εάν το επόμενο καλοκαίρι θα έχει τελειώσει η ανακατασκευή του πρώτου!
Μεγάλο είναι το πρόβλημα και στις μετακινήσεις από και προς το αεροδρόμιο, που έχει υπερφορτωθεί από την αύξηση του τουρισμού αλλά και των μετακινήσεων κατοίκων και εργαζομένων στα Μεσόγεια. Η κυβέρνηση, που εγκαινίασε την επέκταση της γραμμής προς Πειραιά το φθινόπωρο του 2022, δεν φρόντισε να προμηθευτεί τους ειδικούς διρευματικούς που απαιτούνται (κινούνται και στο υπόγειο δίκτυο και στο υπέργειο). Εμεινε έτσι με τους 7 διρευματικούς που προϋπήρχαν και αναγκάστηκε να αραιώσει τα δρομολόγια, που έως τότε εκτελούνταν ανά 30 λεπτά. Το χειρότερο; Δύο χρόνια αργότερα δεν έχει ακόμη ξεκινήσει η προμήθεια για ακόμη 7 ειδικούς συρμούς!
Σημειώνεται ότι η προμήθεια συρμών είναι περίπλοκη διαδικασία, καθώς κάθε δίκτυο μετρό έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και άρα δεν υπάρχουν συρμοί «στο ράφι», ούτε χωρούν απευθείας αναθέσεις, όπως συνηθίζει η κυβέρνηση. Ισως αυτός να είναι ένας από τους λόγους της καθυστέρησης…
Με αυτά τα δεδομένα το μόνο που κάνουν οι αρμόδιοι υπουργοί είναι να βγαίνουν κάθε τόσο να μιλούν για τον «νέο συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής», αλλά και να προβαίνουν σε αυτοψίες ακολουθούμενοι από κάμερες και φωτογράφους. Σε μία από αυτές τις «αυτοψίες», τον περασμένο Ιούλιο, ο αρμόδιος για τις Μεταφορές υφυπουργός Βασίλης Οικονόμου, αφού είδε και φωτογραφήθηκε, προχώρησε και σε ρηξικέλευθη δήλωση: «Σήμερα ήταν μια καλή μέρα. Είδαμε σε πραγματικό χρόνο τη λειτουργία του μετρό, ενώ συζητήσαμε με τους επιβάτες και τους εργαζόμενους για τα προβλήματα αλλά και τις δυνατότητές του...».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας