Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
21.2° 19.6°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.9° 17.0°
2 BF
73%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
19.0° 17.7°
2 BF
77%
Ιωάννινα
Ασθενής ομίχλη
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
3 BF
82%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.6° 17.6°
1 BF
75%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.4° 14.4°
0 BF
72%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
1 BF
73%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
21°C
21.4° 20.5°
5 BF
56%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.9° 15.5°
3 BF
68%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.4° 20.4°
4 BF
49%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.7° 19.7°
2 BF
69%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
1 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
0 BF
68%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
20.6° 17.3°
1 BF
57%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
4 BF
85%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.3°
0 BF
55%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
78%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.0° 19.0°
2 BF
71%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.5° 13.5°
1 BF
83%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
Τραμ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η απάντηση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών που επιβεβαιώνει την «Εφ.Συν.»

Η απάντηση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών που επιβεβαιώνει την «Εφ.Συν.»

Μετά το χθεσινό βασικό πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.» με τίτλο «Δώρα υπουργών σε LAMDA και ΑΒΑΞ» και τα σχετικά ρεπορτάζ στις σελίδες 20-21 με τίτλους «Φρένο του... βεζίρη στο τραμ του Ελληνικού» και «“Συγχωροχάρτι” Σταϊκούρα στην ΑΒΑΞ για τη γραμμή 4 του Μετρό», από το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών λάβαμε απάντηση και τη δημοσιεύουμε αυτολεξεί:

Α. Οσον αφορά στο δημοσίευμα σχετικά με τη Γραμμή 4 του Μετρό σημειώνεται ότι:

1. H απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών επί της ένστασης της Κοινοπραξίας έχει ως αναγκαίο και υποχρεωτικό, εκ του νόμου, έρεισμά της την προηγηθείσα (υπ’ αριθμ. Πράξη 1 / Συνεδρίαση 14/27–09–2024) γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εργων και Μελετών Εποπτευόμενων Φορέων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

2. Η απόφαση δεν εκδίδεται εν κενώ, ούτε ανερμάτιστα, αντίθετα στηρίζεται στην κρίση του θεσμοθετημένου γι’ αυτόν τον σκοπό αρμόδιου οργάνου, του Τεχνικού Συμβουλίου, το οποίο απαρτίζεται από ανώτατους λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και διευθυντικά στελέχη των Υπηρεσιών του Υπουργείου.

3. Το Τεχνικό Συμβούλιο κατέληξε, με τη γνωμοδότησή του, σε μερική αποδοχή της ένστασης της Κοινοπραξίας, που εκτελεί το δημόσιο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό, αφού εξέτασε οικονομικές, τεχνικές και νομικές παραμέτρους της υπόθεσης, και συνεπακόλουθα της εν λόγω σύμβασης.

4. Επιπλέον, με την απόφαση, δρομολογείται ο ευχερής και αποτελεσματικός διαχειριστικός έλεγχος και η εποπτεία, χρηματικών δεδομένων και των λογαριασμών, που σχετίζονται με το, υπό εκτέλεση, έργο. Η μερική αποδοχή της ένστασης συναρτάται ευθέως και με υποχρεώσεις της Κοινοπραξίας, ιδίως υποχρεώσεις τεκμηρίωσης και λογοδοσίας για τα πεπραγμένα, αλλά ασφαλώς και για το μέλλον.

5. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί πως η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προσεγγίζοντας το συγκεκριμένο έργο ως έναν σημαντικό πυλώνα για την ουσιαστική αναβάθμιση των δημόσιων μεταφορών της Αττικής, διεμήνυσε στα εμπλεκόμενα μέρη, και με αφορμή την εν λόγω απόφαση, την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και προσήλωση, για την εμπρόθεσμη και επιτυχημένη παράδοση του έργου προς χρήση, ενώ κάλεσε όλες τις πλευρές, αφενός να εργαστούν ακόμα πιο εντατικά προς αυτήν την κατεύθυνση, αφετέρου να ενισχύσουν το καθήκον ενημέρωσης και απολογισμού προς την πολιτική ηγεσία και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Προς τούτο, υπάρχει έγγραφη οδηγία για συστηματική, τριμηνιαία ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του έργου.

Β. Οσον αφορά το δημοσίευμα αναφορικά με το Τραμ στο Ελληνικό, σας γνωρίζουμε τα εξής:

1. Τον Δεκέμβριο του 2023 ετέθη το θέμα της έγκρισης μελέτης της Γραμμής Τραμ στο Ελληνικό που είχε υποβληθεί στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε. από την εταιρία που κατασκευάζει το έργο για λογαριασμό της Ελληνικό Μ.Α.Ε. Η μελέτη αφορούσε στη μετατόπιση σε νέα θέση της υπάρχουσας υπηρεσιακής γραμμής (service line) που οδηγεί από την Ποσειδώνος στο Αμαξοστάσιο Ελληνικού του τραμ.

2. Σύμφωνα με τον όρο III.3. της από 19.07.2016 τροποποιητικής σύμβασης της ως από 14.11.2014 σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών (ΣΑΜ), όπως και οι δύο κυρώθηκαν με τον Ν. 4422/2016 (ΦΕΚ 181Α): «Ο Αγοραστής αναλαμβάνει την υποχρέωση να διερευνήσει το ενδεχόμενο κατασκευής αστικής γραμμής τραμ, που θα διασχίζει το Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής, καθώς και σύνδεσης αυτής με τους σταθμούς μετρό “Ελληνικό” και “Αργυρούπολη”. Εάν επιτευχθεί συμφωνία με τους αρμόδιους φορείς (Μετρό και Τραμ), ο Αγοραστής προτίθεται καταρχήν να αναλάβει το κόστος κατασκευής της γραμμής αυτής και των συνδέσεών της μέσω της Εταιρείας, εφόσον εξεταστούν συνολικά λύσεις για τη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων σε όλη την έκταση του Ακινήτου, σύμφωνα με τα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα».

3. Η «Ελληνικό Μ.Α.Ε.», τον Φεβρουάριο του 2024, μας γνώρισε ότι στο πλαίσιο της υποχρέωσής της να προβεί στη διερεύνηση του ανωτέρω ενδεχομένου μέσου σταθερής τροχιάς, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η βέλτιστη λύση για την εξυπηρέτηση των δημοσίων συγκοινωνιών και τη συμπλήρωση του συστήματος μαζικών μεταφορών είναι η κατασκευή γραμμής και σταθμού μετρό εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.

4. Η πρόταση αυτή εξετάστηκε διεξοδικά σε αλλεπάλληλες συσκέψεις των εμπλεκομένων μερών, με τελευταία αυτήν της 25ης Ιουνίου 2024, με τη συμμετοχή πλέον και του Γ.Γ. Χωρικού Σχεδιασμού & Αστικού Περιβάλλοντος ως Συντονιστή του Εργου Αξιοποίησης του Μητροπολιτικού Πάρκου. Προκρίθηκε κατ’ αρχήν ως προσφορότερο σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας το μετρό, ως τμήμα της υφιστάμενης πρότασης επέκτασης προς Γλυφάδα και συμφωνήθηκε να γίνει αποδεκτή η πρόταση της «Ελληνικό Μ.Α.Ε.», να αναλάβει με δική της δαπάνη την εκπόνηση της σχετικής μελέτης σκοπιμότητας – βιωσιμότητας και της συνακόλουθης μελέτης χάραξης γραμμής και χωροθέτησης σταθμού στο Πάρκο. Κατόπιν αυτού προεκρίθη η έγκριση της μελέτης μετατόπισης της service line ανεξαρτήτως του ενδεχομένου κατασκευής αστικής γραμμής τραμ.

5. Εφόσον η λύση της κατασκευής μετρό δεν τελεσφορήσει, η «Ελληνικό Μ.Α.Ε.» αποδέχτηκε με δήλωσή της ότι με δικά της έξοδα και δαπάνες θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου η service line να αναβαθμιστεί και να καταστεί συμβατή με επιβατική γραμμή τραμ.

6. Σκοπός των συναντήσεων και της κατάληξής τους υπήρξε αποκλειστικά η απεμπλοκή της μελέτης μετατόπισης της service line από την τελική λύση της πρόσβασης με μέσο σταθερής τροχιάς στο Μητροπολιτικό Πάρκο. Πρόκειται για επείγον και κρίσιμο έργο που εκτελείται παράλληλα με την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος και η τεχνική μορφή του δεν μπορεί να συνδέεται με την κατάληξη της υποχρέωσης που έχει αναλάβει η «Ελληνικό Μ.Α.Ε.» από τη σύμβασή της με το ελληνικό δημόσιο.

7. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον οι μελέτες σκοπιμότητας – βιωσιμότητας και χάραξης γραμμής οδηγήσουν στη λύση του μετρό ή σε συνδυασμό μετρό και τραμ ή αποκλειστικά στο τελευταίο, αυτή πρέπει αφενός να υπακούει ή να τροποποιεί το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο και αφετέρου υπό τις ίδιες ή ανάλογες μελετητικές προϋποθέσεις που ορίζει η σύμβαση, η «Ελληνικό Μ.Α.Ε.» να επιβαρυνθεί για το κόστος κατασκευής του έργου που θα προκριθεί.

«Δυστυχώς» το ΥΠΥΜΕ δεν διαψεύδει τα «δώρα υπουργών» και αποκαλύπτει κι άλλους... εκτροχιασμούς

Οι αναγνώστες της «Εφ.Συν.» διάβασαν χθες ένα πρωτοσέλιδο που μιλούσε για «δώρα υπουργών» και δύο ρεπορτάζ που εξηγούσαν με ποιον τρόπο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος εξυπηρετούν τα συμφέροντα δύο πανίσχυρων επιχειρήσεων. Σήμερα διαβάζουν την απάντηση και βλέπουν ξεκάθαρα πως πουθενά δεν διαψεύδουν τα «δώρα».

Η απάντηση περιλαμβάνει εκτενείς νομικές αναλύσεις και αναφορές που απλώς εξηγούν ότι τα «δώρα» αυτά δόθηκαν είτε «για το καλό μας» είτε επειδή είχαν δοθεί άλλα δώρα στο παρελθόν. Προφανώς έμαθαν από τα λάθη άλλων υπουργών, όπως του Κ. Αχ. Καραμανλή, ο οποίος, λίγους μήνες πριν από τα Τέμπη, υποστήριζε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη διόρθωσε την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Για το «συγχωροχάρτι» Σταϊκούρα στην κατασκευάστρια της γραμμής 4 του Μετρό (ΑΒΑΞ), ο υπουργός αναφέρει ότι έκανε «μερικώς δεκτή» την ένσταση της εταιρείας, η οποία συνελήφθη να μη δίνει επί σχεδόν τρία χρόνια λογαριασμό για το πώς αξιοποιεί τα 128 εκατομμύρια της προκαταβολής, να χρεώνει εκεί ό,τι επιθυμεί και να διατηρεί τα χρήματα σπαρμένα σε διάφορους λογαριασμούς. Αρα πρέπει να τον συγχαρούμε που δεν την έκανε πλήρως δεκτή;

Παρακάτω, μας ενημερώνει ότι «διεμήνυσε στα εμπλεκόμενα μέρη» (σ.σ. χωρίς να διευκρινίζει εάν εννοεί μόνο την ΑΒΑΞ και τα άλλα μέλη της κοινοπραξίας GHELLA-ALSTOM ή και την «Ελληνικό Μετρό») «την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και προσήλωση για την εμπρόθεσμη και επιτυχημένη παράδοση του έργου προς χρήση, ενώ κάλεσε όλες τις πλευρές αφενός να εργαστούν ακόμα πιο εντατικά προς αυτήν την κατεύθυνση, αφετέρου να ενισχύσουν το καθήκον ενημέρωσης και απολογισμού προς την πολιτική ηγεσία και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών». Και συμπληρώνει: «Προς τούτο, υπάρχει έγγραφη οδηγία για συστηματική, τριμηνιαία ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του έργου». Αρα, έως σήμερα δεν υπήρχε τέτοια ενημέρωση και αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για συγχαρητήρια;

Οσο για την κατάργηση της γραμμής τραμ που θα κατασκευαζόταν για να εξυπηρετεί κατοίκους και επισκέπτες στο επενδυτικό πάρκο του Ελληνικού και καταργείται «με εντολή Ταχιάου», όπως γράφαμε χθες, το υπουργείο παραδέχεται ωμά ότι αυτό ήταν «παραγγελία» της «Ελληνικό ΜΑΕ», θυγατρικής της LAMDA, η οποία «τον Φεβρουάριο του 2024» «κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η βέλτιστη λύση για την εξυπηρέτηση των δημοσίων συγκοινωνιών και τη συμπλήρωση του συστήματος μαζικών μεταφορών είναι η κατασκευή γραμμής και σταθμού μετρό εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά».

Το υπουργείο μάς αποκαλύπτει, με... ελαφρά καθυστέρηση, ότι έγιναν αλλεπάλληλες συσκέψεις έως τις 25/6/2024 «επί της πρότασης». Για τις οποίες συσκέψεις ουδέποτε ενημερώθηκε η κοινή γνώμη, που την ίδια στιγμή βομβαρδιζόταν με δημοσιεύματα για το πόσο γρήγορα προχωρούν τα έργα κατασκευής στο Ελληνικό και πόσο ανεβαίνουν οι αξίες γης στην περιοχή. Μας λέει επίσης ότι στην τελευταία σύσκεψη «προκρίθηκε κατ’ αρχήν ως προσφορότερο σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας το μετρό» και «καρφώνει» τον γενικό γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού Ευθύμιο Μπακογιάννη «ως Συντονιστή του Εργου Αξιοποίησης του Μητροπολιτικού Πάρκου». Αρα δεν ήταν «εντολή Ταχιάου», όπως ανέφερε το έγγραφο που αποκαλύψαμε χθες;

Το υπουργείο επικαλείται εμμέσως τα «δώρα» που έκαναν στη LAMDA προηγούμενες κυβερνήσεις, των Σαμαρά-Βενιζέλου τον Νοέμβριο του 2014 με τη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών της «Ελληνικό Α.Ε.» και του Αλ. Τσίπρα τον Ιούλιο του 2016, με την τροποποιητική σύμβαση από τον Στ. Πιτσιόρλα. Δεν αναφέρει τίποτε, πάντως, για άλλους νόμους, όπως το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας του 2014 και το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Ελληνικού που έγινε Προεδρικό Διάταγμα το 2018, τα οποία προβλέπουν την εξυπηρέτηση του Πόλου με το τραμ, σε συνδυασμό με το ήδη κατασκευασμένο μετρό (σταθμοί Αργυρούπολης-Ελληνικού).

Προς το τέλος, η απάντηση φτάνει και στο «ψητό», δηλαδή το ποιος θα χρεωθεί την παραγγελία της LAMDA, και απαντά με δημιουργική ασάφεια. Οπως γράφαμε χθες, η γραμμή τραμ με κόστος 15-20 εκατ. ευρώ θα πληρωνόταν από την «Ελληνικό ΜΑΕ», ενώ για το μετρό με πολλαπλάσιο κόστος, πάνω από 300 εκατομμύρια, ο κλήρος πέφτει στους φορολογούμενους καθώς η γραμμή θα συνεχίζει μετά προς Γλυφάδα. Επί του θέματος αυτού αναφέρει: «Εφόσον οι μελέτες σκοπιμότητας – βιωσιμότητας και χάραξης γραμμής οδηγήσουν στη λύση του μετρό ή σε συνδυασμό μετρό και τραμ ή αποκλειστικά στο τελευταίο, αυτή πρέπει αφενός να υπακούει ή να τροποποιεί το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο και αφετέρου, υπό τις ίδιες ή ανάλογες μελετητικές προϋποθέσεις που ορίζει η σύμβαση, η “Ελληνικό Μ.Α.Ε.” να επιβαρυνθεί για το κόστος κατασκευής του έργου που θα προκριθεί». Ο υπογράφων υπέβαλε διευκρινιστικό ερώτημα για το νόημα των παραπάνω και έλαβε την απάντηση ότι, εάν γίνει μετρό, η «Ελληνικό ΜΑΕ» θα συμμετέχει στο κόστος με κάποιο απροσδιόριστο ποσοστό.

Δύο τελευταίες παρατηρήσεις:

1) Είναι σαφώς θετικό γεγονός η έστω και τέτοια απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε μια εποχή που οι υπουργοί αποφεύγουν όχι μόνο να απαντούν σε δημοσιεύματα αλλά ακόμη και να οργανώνουν συνεντεύξεις Τύπου, αφού έχουν την άνεση να εμφανίζονται όποτε και όπως το επιθυμούν σε φιλικά μέσα, τηλεοράσεις και ραδιόφωνα. 2) Οι υπουργοί που φιλοξενήθηκαν χθες στο πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.» καλύτερα να μην υιοθετούν άκριτα όσα λέγονται για «ενδοκυβερνητικά χτυπήματα» από άλλους υπουργούς που θέλουν να τους «κοντύνουν». Η κυβέρνηση διαθέτει πολλά ελεγχόμενα από εκείνη μέσα ενημέρωσης για τέτοιους σκοπούς.

ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η απάντηση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών που επιβεβαιώνει την «Εφ.Συν.»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας