Αθήνα, 19°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 18.5°
1 BF
62%
Θεσσαλονίκη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.8° 14.9°
0 BF
76%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 17.7°
2 BF
79%
Ιωάννινα
Ομίχλη
10°C
9.9° 9.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
9.9° 9.9°
3 BF
87%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.5° 16.5°
0 BF
76%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
16.5° 16.5°
1 BF
83%
Ηράκλειο
Ασθενείς βροχοπτώσεις
20°C
19.9° 19.8°
2 BF
60%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
15.9° 14.9°
3 BF
73%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
3 BF
48%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.3° 18.3°
2 BF
71%
Κεφαλονιά
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
0 BF
88%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
15.9° 15.9°
0 BF
82%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.5° 17.2°
1 BF
66%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.2° 17.8°
4 BF
81%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
16°C
16.1° 15.8°
0 BF
72%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.1° 16.3°
3 BF
81%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.7° 17.7°
0 BF
75%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
12.4° 12.4°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 24 Απριλίου, 2025
ose-thessalia
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

«Διπλή εργολαβία» στις ράγες του ΟΣΕ

Συνεδριάζει σήμερα το Δ.Σ. του Οργανισμού με θέμα την αποκατάσταση των ζημιών στη γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης, που έκλεισε στο ύψος της Θεσσαλίας εξαιτίας της πλημμύρας. ● Εξετάζεται η επισκευή της μιας γραμμής και αργότερα της διπλανής της!

Ενα παράδοξο σχήμα «διπλής εργολαβίας» για την αποκατάσταση των καταστροφών στη σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης που έχει κοπεί από την περασμένη εβδομάδα στην περιοχή της Θεσσαλίας μελετά η διοίκηση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ) με στόχο να αποκατασταθεί η κυκλοφορία πρώτα στη μία γραμμή με μονοδρόμηση και αργότερα στη διπλανή.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕ συνεδριάζει σήμερα εκτάκτως προκειμένου ο προσωρινός διευθύνων σύμβουλος Παναγιώτης Τερεζάκης να ενημερώσει για την έκταση των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία «Ντάνιελ» στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οπως έγραψε και η «Εφ.Συν.» το περασμένο Σάββατο, σε μεγάλο τμήμα του δικτύου από το ύψος του Δομοκού έως και μετά τη Λάρισα υπάρχουν σημεία στα οποία οι σιδηροτροχιές καλύφθηκαν από λάσπες και φερτά υλικά, ενώ αλλού κρέμονται κυριολεκτικά στον αέρα.

Σε φωτογραφίες φαίνεται πως τα ορμητικά νερά απομάκρυναν εντελώς τα σκύρα στα οποία στηρίζονται οι ράγες, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις διέλυσαν ακόμη και τα επιχώματα της υποδομής. Ο ίδιος ο κ.Τερεζάκης μίλησε την Παρασκευή για σοβαρές βλάβες σε συνολικό μήκος δικτύου 50 χιλιομέτρων, ανεβάζοντας το κόστος αποκατάστασης στα 50 εκατομμύρια ευρώ.

Τα σιδηροδρομικά δρομολόγια έχουν διακοπεί εντελώς στον άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης, ενώ δεν πραγματοποιούνται ούτε στο τμήμα μέχρι το Λιανοκλάδι, σύμφωνα με απόφαση της Hellenic Train. Αυτό σημαίνει ότι, όποτε ανοίξει ο αυτοκινητόδρομος, θα αρχίσουν πάλι να εκτελούνται με λεωφορεία, μετατρέποντας τη Hellenic Train σε... Hellenic Bus - όπως συνέβαινε σε πολλές περιπτώσεις λόγω λειτουργικών προβλημάτων του δικτύου και το 2022, πριν προκύψει η καταστροφή των Τεμπών.

Πλήγμα στο κύρος

Προφανώς, πρόκειται για μια κατάσταση που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κύρος του ελληνικού σιδηρόδρομου προς όφελος των ανταγωνιστών του, τη στιγμή που υποτίθεται ότι ετοιμαζόταν για επιστροφή «στην κανονικότητα» με αποκατάσταση των συστημάτων τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης και του ETCS (αυτόματη πέδηση), τα οποία επίσης καταστράφηκαν από τις πλημμύρες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα ο κ. Τερεζάκης θα μιλήσει για την ανάγκη άμεσης αποκατάστασης της κυκλοφορίας έστω και στη μία από τις δύο γραμμές του σιδηροδρομικού άξονα. Το σενάριο προβλέπει ότι θα ανατεθούν εργασίες ώστε μέσα σε 1-1,5 μήνα να αποκατασταθεί η μία γραμμή και να αρχίσουν και πάλι να κυκλοφορούν τρένα με μονοδρόμηση. Δηλαδή ένα τρένο θα ανεβαίνει προς Θεσσαλονίκη και αν υπάρχει άλλο που κατεβαίνει προς Αθήνα, θα περιμένει σε κάποιον σταθμό.

Τα δρομολόγια του ΟΣΕ γίνονταν επί πολλές δεκαετίες με μονοδρόμηση χωρίς να γεννάται θέμα ασφάλειας λόγω των αυστηρών πρωτοκόλλων κυκλοφορίας και της ύπαρξης σταθμαρχών με επαρκή εκπαίδευση. Μετά τη μετωπική σύγκρουση στα Τέμπη όμως, η κίνηση σε μία γραμμή απειλεί να ξυπνήσει «μαύρες μνήμες» στο επιβατικό κοινό.

Ταυτόχρονα, έμπειροι μηχανικοί επισημαίνουν το παράδοξο να γίνεται μια εργολαβία για τη μία γραμμή όταν το πρόβλημα αφορά την υποδομή (σκύρα-επιχώματα) που είναι κοινή και για τις δύο γραμμές οι οποίες είναι δίπλα δίπλα. Οι ίδιοι μηχανικοί αναρωτιούνται πώς θα γίνονται αργότερα εργασίες στη δεύτερη γραμμή όταν από τη διπλανή θα διέρχονται τρένα.

Οικονομικές ρήτρες

Αμφιβάλλουν επίσης και για το αν τελικά θα κερδηθεί πραγματικά με αυτόν τον τρόπο χρόνος ώστε να μην προκύψουν διαμαρτυρίες και οικονομικές ρήτρες από τις εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών που δεν μπορούν να μετακινήσουν εμπορεύματα.

Τέλος, θεωρείται δεδομένο ότι με αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί το κόστος αποκατάστασης και ότι τα έργα θα γίνουν με απευθείας ανάθεση και μελέτες που θα πρέπει να είναι ήδη έτοιμες για να ολοκληρωθούν τα έργα σε 1-1,5 μήνα. Σε ερώτημα της «Εφ.Συν.» προς τον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών Χρ. Σταϊκούρα σχετικά με τον παραπάνω σχεδιασμό, λάβαμε την απάντηση ότι προς το παρόν περιμένει ενημέρωση από τη διοίκηση του ΟΣΕ.

● Την ώρα που γίνονται τέτοιοι σχεδιασμοί, πάντως, η διοίκηση του ΟΣΕ δεν μπορεί καν να εξασφαλίσει την κυκλοφορία δίπλα στην Αθήνα, στη γραμμή προς Χαλκίδα, που έκλεισε πέντε φορές λόγω πτώσης δέντρων, χθες 11/9 μεταξύ 8-10 το πρωί, προχθές μεταξύ 12.07-13.34 και μεταξύ 15.05-17.08, στις 9/9 μεταξύ 18.20-18.54 και στις 7/9 από τις 17.04 έως τις 08.48 το πρωί της επόμενης μέρας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Διπλή εργολαβία» στις ράγες του ΟΣΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας