Από το ένα φιάσκο στο άλλο πηγαίνει το υπουργείο Παιδείας, αλλά η απάντηση που δίνει εξακολουθεί να είναι ίδια: φταίνε οι άλλοι. Δεν φταίει το υπουργείο, αλλά οι εκπαιδευτικοί για την πρωτοφανή αποδοκιμασία των ηλεκτρονικών εκλογών στα υπηρεσιακά συμβούλια. Δεν φταίει το υπουργείο που κατέρρευσε χθες η πλατφόρμα για την τηλεκπαίδευση, σχεδόν αμέσως μόλις λειτούργησε, αλλά η (περιβόητη) εταιρεία Cisco που τη διαθέτει. Τεχνικό λάθος, όπως ανακοινώθηκε εσπευσμένα, και μετά... τελεία στην ευθύνη.
Το υπουργείο δεν αναγνωρίζει, προφανώς, στις πράξεις του ανετοιμότητα, άγνοια, αδιαφορία για εφεδρείες, ανικανότητα στη διαχείριση κρίσεων και κυρίως το βάρος της ευθύνης για την παροχή δημόσιας εκπαίδευσης υπό έκτακτες συνθήκες. Το αυτό και για την έλλειψη σοβαρότητας. Είτε πρόκειται για ξαφνικό είτε για αναμενόμενο πρόβλημα, όπως πολλοί επιμένουν, ειδικά μετά τις προειδοποιήσεις του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για τις περιορισμένες δυνατότητες της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
Ο χάρτης της ίδιας της Cisco αλλά και τα σχόλια στη σελίδα επικοινωνίας καταδεικνύουν ότι, χθες, το μεγαλύτερο πρόβλημα παρουσιάστηκε στην Ελλάδα και σε μια περιοχή της Γερμανίας. Πολύ μικρότερο σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως Ελβετία, Βέλγιο, Ολλανδία, Μ. Βρετανία κ.ά. Στα δε σχόλια των χρηστών αποκαλύπτεται ότι στη webex παρατηρούνται πολύ συχνά προβλήματα όχι μόνο σε μαζικές αλλά και σε μικρής κλίμακας χρήσεις, όπως τηλεδιασκέψεις εντός της ίδιας χώρας ή μεταξύ δύο χωρών.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν μπορεί να κριθούν αμελητέες ούτε οι αντιδράσεις του κλάδου και των κομμάτων όταν πρωτοανακοινώθηκε η σύμβαση για δωρεάν παροχή πλατφόρμας ούτε οι συνεχιζόμενες επισημάνσεις για το περιορισμένο ενδοσχολικό ψηφιακό σύστημα. Οπως αναφέρει εκπαιδευτικός: «Σε κάθε σχολείο έχουμε περιορισμένες δυνατότητες (24 ADSL ή VDSL 50). Δηλαδή μπορεί να μπει στο δίκτυο από ένας έως το πολύ 3-5 χρήστες. Γι’ αυτό και μοιράζονται οι εκπαιδευτικοί σε σπίτι και σχολείο. Ωστόσο, όλοι μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου χρησιμοποιούν τη Webex η οποία δημιουργεί τις τηλετάξεις. Χθες, με το που άρχισαν να λειτουργούν οι τάξεις, η πλατφόρμα έπεσε».
«Κίνδυνος black-out»
Οπως και να έχει, η κατάσταση σίγουρα δεν αφορά ούτε επηρεάζει ιδιωτικές, εταιρικές ή έστω και διεθνείς προσωπικές διασυνδέσεις. Αφορά και επηρεάζει υπηρεσίες δημόσιου οφέλους και μάλιστα σε έκτακτες συνθήκες. Πέρα από το όργιο σχολίων από τους χιλιάδες μαθητές και καθηγητές, τα κόμματα της αντιπολίτευσης ξέσπασαν χθες. «Εχετε προκαλέσει αρκετή ζημιά στην εκπαίδευση μέχρι τώρα. Φτάνει ώς εδώ! Παραίτηση χθες, κυρία Κεραμέως», ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζοντας ότι «το ΥΠΑΙΘ όχι μόνο επί 8 μήνες δεν έκανε όσα έπρεπε, αλλά μετά το νέο κλείσιμο Γυμνασίων και Λυκείων, αντί να αφιερώσει μία-δύο ημέρες σε δοκιμή και προσομοίωση του συστήματος, το έθεσε σε πλήρη λειτουργία με αποτέλεσμα αυτή την ώρα να κινδυνεύει με black-out όλο το εθνικό δίκτυο μετάδοσης δεδομένων».
«Το σημερινό φιάσκο αφήνει έκθετους την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, η εξέλιξη αυτή δεν είναι κεραυνός εν αιθρία» επισημαίνει το ΚΚΕ, ενώ το ΚΙΝ.ΑΛλ. μιλάει για «πλήρη ανετοιμότητα της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να αντιμετωπίσει τα φλέγοντα ζητήματα στην εκπαίδευση» και προσθέτει: «Επιτέλους αναζητείται σοβαρότητα, από σοβαροφάνεια έχουμε πλεόνασμα!» Ολα, δε, τα κόμματα ζητούν ξανά να παρουσιαστεί στη Βουλή η μυστική έως τώρα σύμβαση με τη Cisco.
«Mυστική σύμβαση»
Αναμενόμενες οι αντιδράσεις. Ούτε μια ώρα δεν μπόρεσε ν’ αντέξει το σύστημα τηλεκπαίδευσης που χθες ξεκίνησε υποχρεωτικά για όλα τα γυμνάσια και λύκεια της χώρας. Για την ακρίβεια, έγινε η πρώτη ώρα και μετά «κόλλησε». Το γαϊτανάκι της αναζήτησης του προβλήματος οδήγησε στις γνωστές ανακοινώσεις περί προβλήματος σε ένα από τα data center της εταιρείας στο Λονδίνο το οποίο επηρέασε όλη την Ευρώπη.
Αυτό ανακοινώθηκε αρχικά με υπαινιγμούς από το υπουργείο και αργότερα με (λίγο) περισσότερες λεπτομέρειες από τη Cisco. Τώρα, ποια είναι ακριβώς η συμφωνία της Cisco με το ελληνικό υπουργείο Παιδείας ουδείς γνωρίζει. Ενα πρωί η κ. Κεραμέως ανακοίνωσε ότι η Cisco θα αναλάβει δωρεάν την τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα. Δεν είπε τίποτα για το περιεχόμενο της συμφωνίας, την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών, το πλαίσιο απορρήτου των δεδομένων, την ύπαρξη εφεδρικών συστημάτων. Οπως αποδεικνύεται, ούτε ενημέρωσε αλλά ούτε και φρόντισε να ενημερωθεί η ίδια.
Μια σημαντική παράμετρος της κατάστασης είναι και η χρονική στιγμή. Τα νέα δεδομένα διαφέρουν με αυτά της περασμένης άνοιξης, οπότε και λειτούργησε για πρώτη φορά η πλατφόρμα. Τότε ήταν πείραμα που συμπεριέλαβε λίγους «εθελοντές» μαθητές και καθηγητές. Τώρα αποτελεί πολλαπλό στοίχημα. Για τις υπάρχουσες υποδομές στα σχολεία, για τις ανάλογες δυνατότητες των οικογενειών, καθηγητών και μαθητών, για τις πραγματικές δυνατότητες εκπαίδευσης. Μην ξεχνάμε ότι επιβάλλεται συνδυαστικά με την τηλεργασία, προκαλώντας μύρια προβλήματα στα νοικοκυριά.
♦
Μου έκανε εντύπωση η τυπική νεκρολογία για τον Δημήτρη Φατούρο. Εγώ αυτό που θα ήθελα να υπενθυμίσω είναι η γενναιότητα και η τιμιότητα του ανδρός, διότι ήταν από αυτούς που βοήθησαν στη σχεδίαση και υλοποίηση του Νόμου 1268/82 για τη ριζική επαναστατική αλλαγή του καθεστώτος διοίκησης των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με την κατάργηση της έδρας, που αποτέλεσε σταθμό για όλο τον κόσμο.
Η περίπτωση αυτή με έκανε να στενοχωρηθώ, ειδικά όταν είδα την υπουργό κ. Κεραμέως, η οποία δεν άφησε τίποτα όρθιο από αυτόν τον νόμο, να μιλά με επαινετικά λόγια για τη θητεία του Δημήτρη Φατούρου στο υπουργείο Παιδείας και μετά ως πρύτανη. Είχα την ευτυχία, όταν για 8 χρόνια ήμουν καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, να ζήσω από κοντά τη γενναιότητα με την οποία αντιπαρατέθηκε σε όλους τους καθηγητές και στήριξε μερικούς από εκείνους τους φοβισμένους καθηγητές οι οποίοι δεν έπαιρναν τον λόγο να μιλήσουν στις γενικές συνελεύσεις. Ηταν ένας πραγματικά ηρωικός δάσκαλος, φίλος, σύντροφος. Θα τον θυμόμαστε όλοι με μεγάλη τιμή.
Ενας παλιός καθηγητής
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας