Ο εκπαιδευτικός κόσμος, που βρίσκεται σε αναβρασμό εδώ και έναν μήνα, κορυφώνει σήμερα και αύριο τον αγώνα του ενάντια στο πολυνομοσχέδιο-οδοστρωτήρα του υπουργείου Παιδείας. Η αιφνιδιαστική κατάθεση και ψήφιση της τροπολογίας για τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων με ηλεκτρονικά μέσα στις αρχές του περασμένου Μαΐου, την οποία ακολούθησε λίγο αργότερα η κατάθεση του νομοσχεδίου με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις», έχει βγάλει στον δρόμο εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς και φοιτητές.
Οι δύο μεγαλύτερες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ) καλούν σε διήμερο κινητοποιήσεων σήμερα και αύριο, ημέρα ψήφισης του πολυνομοσχεδίου. Ενός νομοσχεδίου που μετατρέπει το σχολείο σε αρένα, που αυστηροποιεί το πλαίσιο φοίτησης με συνεχείς εξετάσεις και κρεμάει τη δαμόκλειο σπάθη της αξιολόγησης πάνω από τα κεφάλια των εκπαιδευτικών.
Οι βασικές αλλαγές
Αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, υποχρεωτική παρακολούθηση και εξέταση σε «κόντρα μάθημα», επαναφορά της διαβόητης Τράπεζας Θεμάτων, των συντελεστών βαρύτητας και της αναχρονιστικής αναγραφής της διαγωγής στους απολυτήριους τίτλους σπουδών, αλλά και η αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας με αυτό των Λατινικών είναι μερικές από τις βασικές αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο στο Λύκειο, στην κατεύθυνση της περαιτέρω «φροντιστηριοποίησης» του σχολείου.
Αντιστοίχως, οι μαθητές του Γυμνασίου θα εξετάζονται σε περισσότερα μαθήματα, με τον βαθμό προαγωγής να διαμορφώνεται στο 10, ενώ οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια αφορούν την εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων και την εισαγωγή/αύξηση ωρών διδασκαλίας των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, αντίστοιχα.
Παράλληλα εισάγεται ένα σύστημα αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, γεγονός το οποίο, σε συνδυασμό με τους όρους αγοράς με τους οποίους αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την Παιδεία, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη μετάλλαξη των σχολείων από δομές που παρέχουν μόρφωση σε υβρίδια επιχειρηματικότητας και στη διαμόρφωση σχολείων διαφορετικών ταχυτήτων.
Από το νομοσχέδιο δεν λείπουν φυσικά ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια, οι οποίες κινούνται σε τρεις άξονες: την εκμετάλλευση των δομών των δημόσιων Πανεπιστημίων από ιδιωτικές επιχειρήσεις εκπαίδευσης και την «παράκαμψη» του άρθρου 16 του Συντάγματος, τον αποκλεισμό όλων των κατηγοριών εργαζομένων στα ΑΕΙ, πλην των μελών ΔΕΠ, από τη διαδικασία ανάδειξης των οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ και την εισαγωγή ακαδημαϊκού «κόφτη» στις μετεγγραφές.
Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης ζητά να αποσυρθεί το αντιεκπαιδευτικό, όπως το χαρακτηρίζει, νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας προκηρύσσοντας 24ωρη απεργία για σήμερα και καλώντας σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 13.00 στα Προπύλαια, καθώς και πραγματοποίηση συλλαλητηρίου έξω από τη Βουλή αύριο στις 7 το απόγευμα.
Στις κινητοποιήσεις συμμετέχει και η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), προκηρύσσοντας 3ωρη διευκολυντική στάση εργασίας για τις τρεις τελευταίες ώρες του πρωινού και τις τρεις πρώτες ώρες του απογευματινού κύκλου μαθημάτων. Η ΔΟΕ κατηγορεί την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για «αδιαλλαξία», τονίζοντας ότι κατέθεσε το πολυνομοσχέδιο στη Βουλή επιδεικνύοντας «παντελή περιφρόνηση στους δημοκρατικούς θεσμούς και στον θεσμικό διάλογο ενάντια στην ηχηρή διαμαρτυρία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων».
Επιστημονική Υπηρεσία
Θυμίζουμε ότι το νομοσχέδιο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ενώ η Ολομέλεια της Βουλής συνεδριάζει σήμερα το πρωί. Εν τω μεταξύ, η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής δημοσιοποίησε τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου. Από αυτές ιδιαίτερη σημασία έχουν τα σχόλια επί του άρθρου 5, που αφορά την αναγραφή της διαγωγής στους απολυτήριους τίτλους σπουδών και τα σχόλια στο άρθρο 82 για τα Ξενόγλωσσα Προγράμματα Σπουδών (ΞΠΣ).
Πιο συγκεκριμένα, για την αναγραφή της διαγωγής στα πιστοποιητικά σπουδών και τα αποδεικτικά απόλυσης, με αναδρομική μάλιστα ισχύ, η Επιστημονική Υπηρεσία εκφράζει τον προβληματισμό της για το κατά πόσο το περιεχόμενο της ρύθμισης αντίκειται στις ρυθμίσεις του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων, τονίζοντας παράλληλα ότι «θα πρέπει να διευκρινισθεί κατά πόσο σχετίζεται η αναγραφή της διαγωγής των κατόχων των εν λόγω τίτλων με τους σκοπούς έκδοσής τους, οι οποίοι συνίστανται στην απόδειξη της επιτυχούς ολοκλήρωσης ενός σταδίου εκπαίδευσης, καθώς και κατά πόσον η εν λόγω αναγραφή σε δημόσια έγγραφα εξυπηρετεί θεμιτό σκοπό δημόσιου συμφέροντος και τηρεί την αρχή της αναλογικότητας», αφού «θα αποκαλύπτει στο διηνεκές στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε δυσμενή αξιολόγηση, στιγματισμό ή ακόμη και δυσμενή διακριτική μεταχείριση, ιδίως σε διαδικασίες πρόσληψης».
Αναφορικά με το άρθρο για τα ΞΠΣ, που «απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης», η Επιστημονική Υπηρεσία τονίζει ότι «η διάταξη αποκλείει, χωρίς να διευκρινίζεται στην Αιτιολογική Εκθεση ο λόγος, πέραν των Ελλήνων πολιτών, αλλοδαπούς πολίτες οι οποίοι είναι απόφοιτοι Λυκείου ή αντίστοιχου σχολείου με φυσική έδρα στην ημεδαπή και οι οποίοι, ιδίως μάλιστα αν το πρόγραμμα του Λυκείου στηρίζεται στη γλώσσα στην οποία παρέχεται ΞΠΣ, τελούν σε όμοια κατάσταση με τους αποφοίτους Λυκείων με έδρα στην αλλοδαπή. Το ζήτημα εμπλέκει πτυχές και του δικαίου της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Διαρροή προσωπικών δεδομένων
Η Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, που συνεδρίασε μέσα στο Σαββατοκύριακο, ασχολήθηκε με το ζήτημα της διαρροής προσωπικών δεδομένων κατά τη διάρκεια του διμήνου που εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καταγγέλλοντας ότι το υπουργείο έδωσε προσωπικά στοιχεία εκπαιδευτικών χωρίς τη συγκατάθεσή τους στην ιδιωτική εταιρεία CISCO, που διαχειριζόταν την ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα οποία μάλιστα κατέληξαν σε ιδιωτικές διαφημιστικές εταιρείες.
«Η συγκέντρωση στοιχείων, όπως ονοματεπώνυμα εκπαιδευτικών, σχολικές μονάδες, διάρκεια και συμμετέχοντες των ψηφιακών τάξεων, που τελικά διέρρευσαν, έγινε με προσωπικές τηλεφωνικές επικοινωνίες της γενικής γραμματέως του υπουργείου, η οποία πίεζε τα στελέχη της εκπαίδευσης, όπως μας κατήγγειλαν, να συγκεντρώνουν αυτά τα στοιχεία σε τοπικό επίπεδο ή να τα διαβιβάζουν στο υπουργείο «οικειοθελώς».
Στην ερώτηση πολλών στελεχών, βάσει ποιας εγκυκλίου ζητείται αυτή η καταγραφή, η γενική γραμματέας δεν απαντούσε ποτέ», αναφέρει το ψήφισμα της Γ.Σ. των προέδρων των ΕΛΜΕ, η οποία χρεώνει στο υπουργείο Παιδείας παραβίαση της ευρωπαϊκής και της εθνικής νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων και ζητά μεταξύ άλλων τη διά νόμου απαγόρευση οποιασδήποτε εμπλοκής ιδιωτικών εταιρειών στη λειτουργία των σχολείων.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας