Tο παρακάτω κείμενο επιχειρεί να χαρτογραφήσει μια σειρά από εκ πρώτης όψεως «παράδοξα» χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Πρόκειται, πιθανόν, για μια σειρά «επεισοδίων» που διαδραματίζονται σε ζωντανό χρόνο, συνθέτοντας μ’ έναν αντιφατικό ίσως τρόπο το παζλ μιας εκπαίδευσης στην οποία η αναξιοπιστία των πάσης φύσεως διαχειριστών της αναδεικνύεται σε εγγενές χαρακτηριστικό της.
►1. Καθηγητές «κόβουν» μαθήματα λόγω μειωμένης προσέλευσης φοιτητών
Αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή περίπτωση καθηγητικής αυθαιρεσίας βρέθηκαν οι φοιτητές στο τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΤΕΙ Κρήτης.
Πάρθηκε απόφαση, από τη γενική συνέλευση των καθηγητών του τμήματος, στην αρχή του εαρινού εξαμήνου του 2017, να μην πραγματοποιούνται τα θεωρητικά μαθήματα εάν δεν συμπληρώνεται ο αριθμός των 10 φοιτητών.
Κατ’ επέκταση, εφόσον χαθούν πάνω από τρεις παραδόσεις, το συγκεκριμένο μάθημα δεν μπορεί να δοθεί στην εξεταστική, καθώς θεωρείται ότι δεν έχει διδαχθεί η προκαθορισμένη ύλη.
Το αποτέλεσμα είναι να έχουν αφαιρεθεί ήδη έξι μαθήματα από τις δηλώσεις των φοιτητών. Τρία από αυτά, μάλιστα, είναι προαπαιτούμενα για τις Εποπτείες (Εργαστηριακή Πρακτική Ασκηση).
Φοιτητές του τμήματος, με επιστολή που έδωσαν στη δημοσιότητα, ενημερώνουν ότι «η εφαρμογή αυτού του μέτρου αναγκάζει τους φοιτητές να παρατείνουν τις σπουδές τους, μένοντας στο Ηράκλειο».
Ισχυρίζονται επίσης ότι έχουν αρκετά εργαστήρια και εποπτείες, ενώ τονίζουν πως «είναι γνωστό ότι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η παρακολούθηση είναι προαιρετική για τα θεωρητικά μαθήματα και υποχρεωτική για τα εργαστήρια».
Πρόκειται μάλιστα για ένα μέτρο «συλλογικής ευθύνης» αφού τιμωρεί αδιακρίτως όλους τους φοιτητές επειδή πολλοί από αυτούς δεν παρακολουθούν ένα μάθημα. Παράλληλα αναρωτιούνται αν μπορεί ένα τμήμα καθηγητών να αποφασίζει ό,τι θέλει και να το ονομάζει νόμιμο.
Είναι νόμιμο, δηλαδή, ο καθηγητής να αγνοεί τους 7, 8, 9 φοιτητές που έρχονται για παρακολούθηση και να τους στερεί τη μάθηση που είναι δικαίωμά τους να τους παρέχεται;
Είναι ηθικό οι καθηγητές να προσπαθούν να στρέψουν τους φοιτητές εναντίον συμφοιτητών τους γι’ αυτή την κατάσταση, μεταφέροντας την ευθύνη για τις δικές τους αποφάσεις στους φοιτητές;
Το πιο ακραίο περιστατικό των ημερών αφορά την ακύρωση του μαθήματος «Μεθοδολογία Γενικής Κοινωνικής Εργασίας», το οποίο είναι προαπαιτούμενο για την Εποπτεία III.
Η τελευταία ευκαιρία για να εξεταστεί το μάθημα ήταν η Τετάρτη 14 Ιουνίου 9 π.μ., ενώ στις 11 π.μ. της ίδιας ημέρας εξεταζόταν το εργαστήριο της Εποπτείας I.
Το μάθημα είχε προσέλευση 7 φοιτητών, δεν πραγματοποιήθηκε και την επόμενη ημέρα αφαιρέθηκε από τις δηλώσεις τους, στην έναρξη της εξεταστικής περιόδου. Επίσης για τα χαμένα μαθήματα τους ζητάει ο «Εύδοξος» να επιστρέψουν τα βιβλία, αλλιώς θα αντιμετωπίσουν και εκεί κυρώσεις.
►2. Μήνυσε 20 εκπαιδευτικούς του σχολείου όπου ήταν διευθύντρια
Απίστευτο αλλά αληθινό! Πρώην διευθύντρια σχολείου σέρνει στα δικαστήρια 20 συναδέλφους της που κατά το σχολικό έτος 2014–2015 υπηρετούσαν στο 2ο Γυμνάσιο Ανω Τούμπας.
Ο λόγος; Οι εκπαιδευτικοί διώκονται επειδή συναισθανόμενοι την παιδαγωγική τους ευθύνη συνέταξαν και απέστειλαν κείμενο με το οποίο καλούσαν και ενημέρωναν το Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης για τη δύσκολη και άσχημη κατάσταση που υπήρχε στο σχολείο.
Με βάση το κείμενο αυτό και αφού δεν μπόρεσε να καταλάβει διευθυντική θέση στις κρίσεις του 2015, σε μια πράξη αντεκδίκησης μήνυσε 20 συναδέλφους (οι οποίοι είχαν υπογράψει το κείμενο και αποτελούσαν τα 2/3 του τότε συλλόγου διδασκόντων) για συκοφαντική δυσφήμηση.
Τα σωματεία των εκπαιδευτικών της Θεσσαλονίκης (Α’, Γ’ και Ε’ ΕΛΜΕ) σε ανακοίνωσή τους καταδικάζουν την ενέργεια της πρώην διευθύντριας και θέτουν το εύλογο ερώτημα «αν ο κάθε διευθυντής μπορεί να ποινικοποιεί την αντίδραση του συλλόγου σε μια συμπεριφορά μάλιστα με την οποία ο ίδιος δημιούργησε τεράστια προβλήματα».
Η υπόθεση θα εκδικαστεί στις 18 Δεκεμβρίου 2017 και είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι κατηγορίες θα καταπέσουν.
Ομως παραμένει η ψυχική οδύνη που έχουν υποστεί και συνεχίζουν να υφίστανται οι εκπαιδευτικοί, επειδή απλώς και μόνο «τόλμησαν» να μιλήσουν για την αφόρητη κατάσταση που βίωναν οι ίδιοι και οι μαθητές.
►3. Διευθυντής εκπαίδευσης καλεί την αστυνομία να συλλάβει γονέα
Την Τετάρτη 21 Ιουνίου, ημέρα πανελλήνιας κινητοποίησης της ΟΛΜΕ στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για εκπαιδευτικά ζητήματα, η ΕΛΜΕ Εύβοιας μαζί με τους γονείς παιδιών Ειδικής Αγωγής, που είχαν παρευρεθεί και στην πρόσφατη γενική συνέλευση του σωματείου τους, παρουσιάστηκαν στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προκειμένου να εκφράσουν την κοινή ανησυχία τους για τα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής και ιδιαίτερα για τον κίνδυνο να κλείσουν οι δομές ΕΑΕ του νομού Εύβοιας, λόγω ολιγωρίας του διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να πράξει τα δέοντα.
Προπηλακισμοί
Οταν αντιπροσωπεία από το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές Ειδικής Αγωγής αναζήτησαν τον διευθυντή Εκπαίδευσης για να του επιδώσουν ψηφίσματα και να ενημερωθούν για τις ενέργειες που έχει πράξει η Διεύθυνση, βρήκε το γραφείο του κλειδωμένο, ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο κτίριο και κρυβόταν σε άλλο γραφείο προκειμένου να αποφύγει τη συνάντηση με το Δ.Σ. και τους γονείς.
Οταν μετά λίγη ώρα τον ανακάλυψαν στο γραφείο των συμβούλων, και αφού του ζήτησαν να προσέλθει στο γραφείο του για να συζητήσει με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, άρχισε να φωνάζει ότι δεν έχουν κλείσει ραντεβού, να τους σπρώχνει, να συκοφαντεί και να προπηλακίζει εκπαιδευτικούς και γονείς, οι οποίοι επέμεναν ότι αν δεν πάρουν απαντήσεις δεν θα φύγουν από τη Διεύθυνση.
Σύμφωνα με την καταγγελία των εκπαιδευτικών φορέων, το αποκορύφωμα όλης αυτής της αλαζονικής συμπεριφοράς και του αυταρχισμού ήταν να καλέσει την αστυνομία προκειμένου να συλλάβει έναν γονέα, υποστηρίζοντας ότι «του κάνουν bullying»!
Είναι η πρώτη φορά που διευθυντής Εκπαίδευσης καλεί την αστυνομία για να συλλάβει γονείς επειδή ζητούν ενημέρωση για θέματα που αφορούν την εκπαίδευση των παιδιών τους.
Οι καθηγητές και οι γονείς της Εύβοιας, μέσα από τους φορείς τους, καταδικάζουν την αυθαίρετη και αντιθεσμική συμπεριφορά του διευθυντή Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας και απαιτούν να ανακληθούν δημόσια, όπως δημόσια εκτοξεύθηκαν, οι κατηγορίες ενάντια στους εκπαιδευτικούς.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας